ال متیونین متیونین برتر

ال متیونین متیونین برتر
متیونین اولین اسید آمینه مهم و ضروری برای رشد در طیور محسوب میشود .این اسید آمینه چه به فرم ال خالص و چه به فرم دی ال نقش بسیار مهمی در عملکرد پرنده ،به عنوان گروه دهنده متیل، فعالیت های آنتی اکسیدانی و رشد و سلامت پرنده را به عهده دارد(ا و2). همه آمینو اسید ها به جز گلسین دو فرم ایزومری دارند (ایزومر D و L) اما فرم ال فرم قابل جذب اسید های آمینه در بدن پرندگان است و به تبع آن فرم ال متیونین نیز با جذب بالاتر، مزایای قابل توجهی  نسبت به فرم دی ال متیونین دارد .

1 – مزایای بیولوژیکی ال متیونین:

تنها فرم قابل جذب و فعال در بافت های  بدن حیوانات فرم L است و نتیجتاً ایزومر D میبایست در کبد و کلیه توسط مسیر آنزیمی مشخص به فرم L تبدیل شود تا در متابولیسم سلولی شرکت کند(3).
تبدیل فرم D به L در بدن پرنده همیشه همراه با صرف انرژی است و این راندمان تبدیل هیچگاه 100% نیست. در مطالعات، بازده تبدیل D به L، 90% گزارش شده است . و طبیعتاً 10% افت در این تبدیل به وجود می آید(4).

*نکته :

در جوجه های جوان مقدار آنزیم دی امینو اکسیداز که می بایست فرم D را به L  تبدیل کند بسیار پایین است و در نتیجه این تبدیل دچار مشکل میشود(5) .
استفاده از فرم قابل جذب مستقیم L در جوجه های جوان، بیمار و استرسی اهمیت ویژه ای دارد.جذب مستقیم ال متیونین از بافت ها به پیوستگی و سلامت دیواره روده کمک میکند و با افزایش رشد پرزهای روده سبب افزایش جذب سایر مواد غذایی نیز میگردد .

2 – ال متیونین دوستدار طبیعت است :

این محصول طی فرآیند تخمیر که یک پروسه طبیعی است تولید میگردد بر خلاف دی ال متیونین موجود که به روش شیمیایی و با استفاده از مواد اولیه با منشاء نفت خام تولید میگردد و مخلوط ایزومری 50% L و
50% D را دارد (ایزومر D نا خواسته و نا مطلوب است که در این پروسه تولید میگردد) .
*نکته بعدی کاهش دفع آمونیاک و کاهش آسیب های گازهای نا مطلوب در واحدهای مرغداری است.

3 – مزایای ال متیونین و بهبود صفات عملکردی(افزایش تولید، کاهش ضریب تبدیل و سودآوری بالاتر) :

با مطالعات انجام شده در دانشگاه های مختلف دنیا نتایج قابل توجهی از بهبود عملکرد طیور گوشتی و تخمگذار با استفاده از ال متیونین به جای دی ال متیونین به دست آمده است (از 10% تا 30% بهبود عملکرد افزایش وزن روزانه، بهبود ضریب تبدیل، نسبت افزایش وزن به خوراک مصرفی در طیور گوشتی و افزایش تولید و وزن توده تخم مرغ و ضریب تبدیل در طیور تخم گذار)(6 و7) .  
نتیجه آزمایشات انجام شده بر طیور گوشتی نشان داده است که با مصرف 138 واحد دی ال متیونین میتوان به دسترسی زیستی مشابه با زمانی که 100 واحد ال متیونین استفاده می شود، رسید . این آزمایشات نیز موید تاثیر جایگزینی  L به DL در رشد پرزهای روده و کاهش ضریب تبدیل و کلیه صفات عملکردی میباشد(8).

*نکته مهم :
سود آوری حاصله از این جایگزینی در واحد های مرغداری چشمگیر و قابل محاسبه می باشد.
شرکت  cj(تولید کننده لیزین اندونزی) با 60 سال سابقه تولید اسید های آمینه به روش تخمیر، اولین متیونین تولیدی به روش تخمیر با خلوص حداقل  99% متیونین و 100% ال متیونین خالص را تولید نموده است.
 ال متیونین، متیونین برتر و متیونین آینده بوده و جایگاه خود را در دنیای صنعت افزودنی های طیور  توسعه داده است.
لذا شرکت مرغ نوجان مفتخر است که این کالای با کیفیت را به جهت افزایش راندمان، افزایش سودآوری مرغداری ها و کاهش آلودگی های زیست محیطی کشور عزیزمان تهیه و در سراسر ایران توزیع نماید.

1.finkelstein,j.D.1990.methioninemetabolism inmammals.j.Nutr.biochem.1:228-237.doi:10.1016/0955-2863(90)90
2.Riedijk, M. A.,  B. Stoll,  S. Chacko,  H. Schierbeek,  A. L. Sunehag,  J. B. van Goudoever, and D. G. Burrin. 2007. Methionine transmethylation and transsulfuration in the piglet gastrointestinal tract. Proc. Natl. Acad. Sci. USA 104:3408–3413. doi:10.1073/pnas.0607965104
3.D. H. Baker 2006. Comparative species utilization and toxicity of sulfur amino acids. J. Nutr. 136:1670S–1675S 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com