اقدام شرکت پشتیبانی امور دام در خلاف حمایت از تولید

اقدام شرکت پشتیبانی امور دام در خلاف حمایت از تولید
مدیرعامل اتحادیه هماهنگی و نظارت تعاونی روستایی و کشاورزی با انتقاد از عدم تامین نهاده توسط وزارت صنعت که موجب گرانی مرغ در بازار شد، گفت: یک بام و دو هوایی در مدیریت زنجیره تولید حاکم است و باید با تصویب طرح انتزاع وظایف کشاورزی در مجلس مدیریت مستقلی بر زنجیره تولید حاکم شود.
رحمت‌الله بنار ؛ در پاسخ به اینکه طرح انتزاع وظایف کشاورزی در مجلس به رغم تصویب طرح یک فوریت آن مسکوت مانده در حالی که اکثر کارشناسان ریشه بسیاری از نابسامانی‌های بازار، عدم تأمین نهاده و غیره را در اجرایی نشدن این طرح می‌دانند، گفت: موضوع انتزاع وظایف کشاورزی در مجلس هشتم مطرح شد اما از اینکه شش ماه مسکوت گذاشته شد به شدت از این اقدام مجلس هشتم متأثر شدیم.
مدیرعامل اتحادیه هماهنگی و نظارت تعاونی روستایی و کشاورزی افزود: بسیاری از وظایفی که در دو حوزه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیریت می‌شوند مکمل یکدیگر هستند و گسستی که در حال حاضر بین مدیریت زنجیره تولید ایجاد شده مشکلات زیادی را برای تولید کنندگان به وجود آورده است.
بنار افزود: در یک حوزه تولید و در حوزه دیگر تنظیم بازرگانی، تجارت و تنظیم بازار صورت می‌گیرد.
به گفته بنار تقریبا در اکثر کشورها بحث زنجیره تولید و مدیریت مستقل بخش کشاورزی وجود دارد و مشکلات اینچنینی که اما امروزه شاهد هستیم را نیز ندارند.
وی افزود: یکی از سیاست‌های نادرستی که اخیرا اتفاق افتاد جداشدن شرکت پشتیبانی امور دام بود،چنانکه از اسم این شرکت پیداست وظیفه ذاتی آن حمایت از تولیدات دامی است اما در یک سال اخیر این شرکت بدون پیش زمینه و کار کارشناسی و یک شبه از بخش کشاورزی منتزع و به وزارت بازرگانی وقت الحاق شد.
وی ادامه داد: طی این یکسال اقدامات شرکت پشتیبانی که به وزارت صنعت ملحق شده است، نه تنها در حمایت از تولید نبوده بلکه تهدیدی برای تولید بوده است و عکس وظیفه ذاتی آن برای تولید کننده اتفاق افتاده است.
بنار گفت: زمانی که قانون بهره‌وری کشاورزی ابلاغ و ماده 16 آن تصویب شد از اینکه تنظیم بازار به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شد تولید‌کنندگان خوشحال بودند. زیرا معتقد بودند اگر دو مولفه تولید و تنظیم بازار و تجارت به صورت مستقل مدیریت شود می‌توان با ذخیره‌سازی، صادرات و یا واردات در زمان نیاز بازار را تنظیم کرد.
*عدم تامین علوفه مهمترین مشکل تولیدکنندگان
وی افزود: اما چنین نشد و به همین دلیل وقفه در تامین علوفه و دان مورد نیاز دامداران و مرغداران از مهمترین مشکلات تولید کنندگان بود.
بنار گفت: دقیقه 90 به یادشان می‌افتد که نهاده برای دام و طیور لازم است در حالی که این پیش‌بینی‌ها باید از قبل انجام شود در حالی که پروسه تولید زمان‌بر است و حتی بعد از تامین نیز تا رسیدن به مرحله تولید زمان می‌برد و عدم تامین به موقع نیز در تولید نتیجه منفی می‌گذارد.
*مسئولان به جای علت دنبال معلولند
مدیرعامل اتحادیه هماهنگی و نظارت تعاونی روستایی و کشاورزی تصریح کرد:  در حال حاضر مسئولان به جای علت دنبال معلول هستند، علت گرانی‌های اخیر به دلیل گسستی است که در وظایف وزارتخانه‌ها اتفاق افتاده و به دنبال آن عدم تأمین نهاده را دامن زده است.
وی گفت: زمانی که دام به قیمت مناسب تامین نشود دامدار و مرغدار چه کار باید بکند و چطور باید تولید کند؟
بنار ابراز امیدواری کرد در مجلس نهم به صورت جدی بدون تعصبات و تأثیر لابی‌های مجلس کاری کنند که خواسته تولید‌کنندگان مردم و کارشناسان است.
*یک بام و دو هوایی در مدیریت‌ زنجیره تولید
وی ادامه داد: تا کی باید یک بام و دو هوایی در مدیریت‌های تولید حاکم باشد و تا کی می‌توانیم برای رفع مشکلات به جای حمایت از تولید به واردات فکر کنیم.
*افزایش قمیت مرغ به رغم تولید مازاد
وی در پاسخ به اینکه چه ارتباطی در مورد گرانی‌های اخیر به رغم اینکه ماهانه 15 الی 20 هزار تن مازاد تولید مرغ داشتیم وجود دارد؟گفت: مرغ در یک دوره 45 روزه تولید می‌شود و مرغدار براساس قیمت نهاده و علوفه که در بازار هست تولید را تنظیم می‌کند.
وی ادامه داد: اما اینکه سویا در بازار گیر نمی‌آید و به قیمت خیلی بالاتری هم عرضه می‌شود مقصر مرغدار نیست مسئول تامین نهاده باید از قبل به فکر باشد نهاده را برساند تا تولید هم با قیمت تمام شده مناسب به بازار عرضه شود.
وی تصریح کرد: امیدواریم مجلس نهم از تمام ظرفیت‌ها در جهت حمایت از تولید داخل استفاده کند،چرا که در فقدان طرح انتزاع بیشترین ضربه را تولید‌کننده می‌بیند.
مدیرعامل اتحادیه هماهنگی و نظارت تعاونی روستایی و کشاورزی تصریح کرد: آماده‌ایم تا در قالب مناظره در رسانه‌ها و یا مجلس، افکار عمومی قضاوت کنند که ریشه مشکلات تولید در گسست وظایف مدیریت زنجیره تولید است.
به گزارش فارس، طرح انتزاع وظایف کشاورزی سال گذشته در مجلس مطرح شد طرح یک فوریت آن به تصویب رسید اما عمر مجلس هشتم به بررسی مجدد آن کفاف نداد و تاکنون مسکوت مانده است، بسیاری کارشناسان معتقدند تفکیک نشدن وظایف وزارت جهاد کشاورزی از سایر وزارتخانه‌ها باعث شده مدیریت پراکنده‌ای در زنجیره تولید اعمال شود و چون اینها مانند حلقه‌های زنجیر به همدیگر وصل هستند سوء مدیریت در هر حلقه کل بخش تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
به گفته آنها تمام مراحل تولید از ابتدا تا بازار و  صادرات، واردات، صنایع تبدیلی و تامین نهاده  باید تحت مدیریت یک وزارتخانه باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com