اقتصاد دامپروری ایران بیمار است

اقتصاد دامپروری ایران بیمار است
رئیس ‌انجمن صنایع خوراک دام، مهم‌ترین دلایل گرانی نهاده‌های دامی در بازار را تشریح کرد و گفت: اقتصاد دامپروری ایران بیمار است.
مجید موافق قدیری گفت: نوسان قیمت‌ها و بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی در کشور، مهم‌ترین مسئله‌ای است که تولیدکنندگان شیر، گوشت و تخم مرغ را آزار می‌دهد به نحوی که هیچ ناظر بی‌طرفی، نمی‌تواند منکر این واقعیت شود که اقتصاد دامپروری ایران، بیمار است.
وی ادامه داد: به هر ترتیب در روزهای گذشته، قیمت‌های نهاده‌های دامی نوسان داشته و در بازار هم، رقابت صنایع دام و طیور و آبزیان در بین بازیگران اصلی نهاده‌های دامی، امری عادی است.
رئیس ‌انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ نهاده‌ها را روند افزایشی قیمت‌های جهانی، افزایش نرخ‌های حمل و نقل کشتی، خرید ٧٠٠ هزار تن جو دامی توسط کشور عربستان، بار روانی افزایش قیمت ارز در داخل، عدم تخصیص به موقع ارز توسط بانک مرکزی، عدم گشایش به موقع ال‌سی‌ها و به تبع آن عدم حمل جو از مبدأ، برشمرد.
موافق قدیری میانگین قیمت کنجاله سویای داخل و وارداتی را هزار و 750 تومان اعلام کرد و گفت: میانگین قیمت جهانی کنجاله سویا در هفته قبل، ٣٦٤ دلار و امروز ٣٦٨ دلار؛ میانگین قیمت ذرت دامی مبادی ورودی شمال و جنوب به ترتیب ٩٥٠ و ٩٢٠ تومان و میانگین قیمت جهانی ذرت در بنادر شمال و جنوب، ٢١٠ دلار بوده است.
وی تصریح کرد: پیشنهاد من به دولت برای حل این مسئله و ساماندهی بازار نهاده‌ها، این است که نباید در قیمت‌گذاری محصولات پروتئینی ورود کند؛ ضمن اینکه جایز نیست که یکسان سازی نرخ ارز به تعویق افتد.
این فعال حوزه دامپروری با بیان اینکه نباید فضای کسب و کار کشور را آلوده کرد، گفت: دولت نباید با چند نرخی بودن نرخ ارز، فساد و رانت بوجود بیاورد، ضمن اینکه نباید پول گران در اختیار بخش کشاورزی قرار‌داده و بوروکراسی پیچیده اداری در حلقه‌های مختلف زنجیره تامین پروتئین را بوجود بیاورد. در یک کلام، دولت نباید در واردات و صادرات کشور دخالت کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com