افزودن مکمل های غذایی کاهندۀ گاز متان به جیرۀ خوراک گاو و تأثیرات مفید آن

افزودن مکمل های غذایی کاهندۀ گاز متان به جیرۀ خوراک گاو و تأثیرات مفید آن
طبق تحقیقات جدید محققین کانادایی، افزودن بیش از یک مکمل کاهندزۀ متان به خوراک گلۀ گاو می تواند در کاهش انتشار گاز متان تأثیر چشمگیری داشته باشد. با اینحال نتیجۀ کار به ترکیب دقیق و نوع نهاده های استفاده شده بستگی دارد.
در یک پژوهش مشخص شد گلۀ گاوی که از ترکیب روغن کانولا و 3-نیتروکسی پروپانول (3-NOP) در خوراک استفاده می کردند %51 انتشار متان کمتری داشتند و در مقایسه، گلۀ دامی که تنها %5 روغن کانولا دریافت می کردند %24 کاهش در انتشار متان داشتند و گلۀ گاوی که فقط 3-NOP را دریافت می کردند %28 کاهش در تولید گاز متان داشتند.
به گفتۀ Beauchemin یکی از محققین، این پژوهش که در ماه مارس مجلۀ Animal Science به چاپ رسیده تنها ترکیب روغن کانولا و 3-NOP را مورد ارزیابی قرار داده و ممکن است سایر ترکیب ها چنین نتیجه ای را ارائه ندهند. با اینحال وی بر این باور است که احتمالِ گرفتن نتیجه از سایر ترکیبات غیر ممکن نیست و گرفتن چنین نتیجه ای تنها محدود به روغن کانولا و 3-NOP نمی باشد. به عنوان مثال تیره ای از جلبک دریایی قرمز به نام asparagopsis نیز عملکردی مشابه با 3-NOP دارد که مانع از تولید متان توسط میکروب ها می گردد.   
Beauchemin توضیح داد: متان در شکمبه (معدۀ اول نشخوار کنندگان) توسط تعدادی میکروب که در آنجا زیست می کنند تولید می شود. 3-NOP که یک ترکیب شیمیایی مصنوعی است با اختلال در کار میکروب ها مانع از تولید متان می شود. از سوی دیگر، روغن کانولا همانند بسیاری لیپیدهای دیگر برای برخی تک یاختگان و باکتری های تولید کنندۀ متان سم محسوب می شود.
به گفتۀ Beauchemin ظاهراً هنگامی که روغن کانولا و 3-NOP با هم و همزمان استفاده شود هر کدام اثرات مثبت خود را به جا می گذارد و تداخلی ایجاد نمی کنند. روغن کانولا تعداد میکروب های تولید کنندۀ متان را محدود می سازد و 3-NOP از تولید مقادیر بالای متان توسط میکروب های باقی مانده جلوگیری به عمل می آورد.
با این حال Beauchemin تأکید کرد که نباید از مقدار بسیار بالای روغن کانولا در جیرۀ خوراک گاوها استفاده کرد. اگر چه منجر به کاهش انتشار گاز متان می شود اما راندمان خوراک را پایین می آورد و مقدار مجاز برای گنجاندن آن در جیرۀ غذایی تنها %6-5 می باشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com