افزایش مشروط سن گله‌های مرغ مادر تا ۷۰ هفته

افزایش مشروط سن گله‌های مرغ مادر تا ۷۰ هفته
وزارت جهاد کشاورزی به منظور مدیریت بهینه تولید گوشت مرغ و تنظیم بازار این محصول، تدبیری اندیشیده که در نهایت به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام شود.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، در جمع مرغداران، ضمن اشاره به استعداد و پتانسیل قابل توجهی که در عرصه تولید مرغ وجود دارد، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد که گله‌های مرغ مادر اجازه داشته باشند، گله‌های خود از ۶۶ هفته تا ۷۰ هفته نگه دارند، مشروط بر اینکه طی قراردادی با اتحادیه گوشتی، تمام تولید خود را با قیمت توافقی به آنها بفروشند.

حسن رکنی، افزود: البته برای این منظور به غیر از افزایش متوسط سن گله‌های مرغ مادر از اوایل خرداد، ۵۰ هزار قطعه تعداد مرغ مادر را نیز افزایش دادیم که به ۹۰۰ هزار قطعه رسید. بنابراین امسال در مجموع احتمال می‌رود تا هشت درصد تولید گوشت مرغ افزایش داشته باشد.

وی عنوان کرد: از آنجا که هر گونه ارزانی یا گرانی مرغ، سر و صدای فراوانی به ویژه در رسانه‌ها ایجاد می‌کند، نشان دهنده این است که این محصول از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و حساسیت نسبت به آن بالاست. بنابراین به نظر می‌رسد هنوز مردم آمادگی گرانی گوشت مرغ را نداشته و انتظار ندارند پول بیشتری برای خرید آن بپردازند؛ هرچند که این پول اضافی به نفع تولید بوده و به جیب مرغدار برود. این در حالی است که مانند تمام صنایع، هم دستمزد کارگری افزایش داشته و هم هزینه‌های حمل و نقل، انرژی، نهاده‌ها و غیره. اما جاهایی که نرخ این محصول کاهش می‌یابد، برای برخی به عنوان شاخص و معیار محسوب شده و قیمت‌های بعدی را با آن می‌سنجند.

به گفته رکنی، بنابراین وقتی محیط بیرون از صنعت، توانایی پذیرش قیمت بالاتر را ندارد، باید با کاهش هزینه‌های تولید و مدیریت بهینه، شرایطی را فراهم کرد که امنیت خاطری برای مصرف‌کننده وجود داشته باشد که مرغ را با قیمتی مناسب از بازار تهیه کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، با بیان اینکه باید سامانه‌ای هوشمند وجود داشته باشد که همه عوامل دست‌اندرکار در آن مشارکت داشته باشند، گفت: با استقرار این سامانه، شاید تا ۸۰ درصد مشکلات مرغداران حل شود. زیرا با این روش، هرگونه جوجه‌ریزی اضافی قابلیت پیگیری داشته و می‌توان با به‌روز رسانی، مانند دیگر نرم‌افزارها مشکلات و کاستی‌های آن را برطرف کرده و در نهایت، کنترل تولید را در دست گرفت. زیرا حتی بی‌نظمی در یک استان، می‌تواند بازار کل کشور را به هم بریزد.

وی تاکید کرد: این سامانه، نه تنها قیمت جوجه را نیز متعادل می‌کند، بلکه برای تسهیل روند صادرات مرغ نیز موثر خواهد بود.

رکنی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: موفقیت‌های بزرگی در بخش کشاورزی به ویژه امور دام ایجاد شده و در مجموع توانسته تراز تجاری بخش را حدود پنج میلیارد دلار بهبود ببخشد. به عنوان مثال تا چندی پیش، سالانه صدها هزار تن شیرخشک وارد می‌شد، اما در سال گذشته بیش از ۲۰ محصول با حجم ۸۵۰ هزار تن به ۳۰ کشور دنیا صادر کردیم.
این مقام مسئول ادامه داد: در صنعت طیور نیز اگرچه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به واسطه تولید انبوهی که صورت گرفته بود، وزن زنده مرغ به زیر سه هزار تومان در هر کیلوگرم رسید، اما از یک سال و نیم گذشته شرایط بسیار بهتر شده و قیمت خرید از مرغداران ارتقا پیدا کرده است. البته در حال حاضر نیز مرغداران با قیمت بالای جوجه دست و پنجه نرم می‌کنند، اما این موضوع هم باید مدیریت شود که با سیاست‌های تعیین شده توسط وزارت جهاد کشاورزی، امری دور از انتظار نخواهد بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com