افزایش قیمت گوشت و مرغ با وجود تأمین ارز دولتی

افزایش قیمت گوشت و مرغ با وجود تأمین ارز دولتی
گزارش‌ها از خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز به کیلویی ۷۰ هزار تومان و قیمت مرغ به هر کیلو ۱۲ هزار تومان نزدیک شده است.
در حالی که متولیان تولید و تنظیم بازار تأکید می‌کنند چون تأمین خوراک دام و واردات گوشت با ارز دولتی است قیمت‌های بازار واقعی نیست.
قیمت گوشت گوساله منجمد حداکثر ۲۹ هزارتومان
علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت گوساله منجمد، قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم از این گوشت را حداکثر ۲۹ هزار تومان اعلام کرد و خواستار برخورد دستگاه‌های نظارتی با تخلف افزایش قیمت این کالا در بازار شد. با همکاری انجمن وارکنندگان فرآورده‌های خام دامی شبکه‌ای شامل میادین میوه و تره بار، فروشگاه‌های تعاونی (با معرفی اتاق تعاون) و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای توزیع گوشت گوساله منجمد با قیمت مصوب تعریف شده است.
براساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد:مراکز یاد شده حق عمده فروشی ندارند و باید کالا را به صورت خرده فروشی و با فاکتور بفروشند؛ به گونه‌ای که فاکتور مشتریان برای دستگاه‌های نظارتی قابل رصد باشد. وی یادآور شد: واردکنندگان گوشت گوساله منجمد باید کارگزار امین برای عرضه کالای خود انتخاب کنند که قیمت‌ها را رعایت کند و مسئولیت این واگذاری برعهده واردکننده خواهد بود. از ابتدای سال‌جاری تاکنون میزان واردات گوشت گوساله منجمد بیش از مدت مشابه سال قبل بوده است. به نظر نمی‌رسد کمبودی در تأمین این کالا وجود داشته باشد و جو روانی و سوء استفاده عوامل واسطه موجب برخی نابسامانی‌های قیمتی در بازار شده است.
واسطه‌ها متهم اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار
مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی نیز قیمت تمام‌شده گوشت قرمز را کیلویی ۴۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت اینکه آن را ۷۰ هزار تومان می‌فروشند به‌دلیل حضور واسطه‌ها در بازار است و دولت نسبت به تنظیم بازار بی‌تفاوت نیست. دولت سالانه تا ۱۵۰ هزار تن گوشت منجمد یا تازه وارد بازار می‌کند که با قیمت‌های مناسب تزریق می‌شود. اما متأسفانه به‌دلیل فعالیت واسطه‌ها همواره قیمت‌ها با آنچه‌ از تولیدکننده خریداری می‌شود فاصله دارد. به‌عنوان مثال گوسفند زنده را کیلویی ۲۲ هزار تومان از دامدار خریداری می‌کنند که با احتساب آلایش آن باید کیلویی ۴۴ هزار تومان تمام شود اما شاهدید که قیمت‌ها بسیار متفاوت است و این بدان مفهوم نیست که با کمبود گوشت قرمز در بازار مواجهیم.
وی تأکید کرد: دولت حتماً برای مدیریت بازار در هر سه زمینه گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ وارد بازار می‌کند و نسبت به تغییر قیمت‌ها بی‌تفاوت نیست کمااینکه اکنون مرغ منجمد را کیلویی ۶۷۵۰ تومان و گوشت گوساله منجمد برزیلی را ۲۹ هزار تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان میادین تره بار عرضه می‌کند.
افزایش هزینه تولید قیمت‌ها را افزایش داد
اما تولید‌کنندگان می‌گویند قیمت‌ها به‌خاطر افزایش هزینه‌های تولید افزایش داشته و اجتناب‌ناپذیر است. رضا ترکاشوند رئیس اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار  می‌گوید قیمت کارتن از هزار تومان به 2500 تومان و قیمت شانه از 115 تومان به 250 تا 300 تومان افزایش یافته که این قیمت‌ها در نهایت منجر به افزایش 250 تومانی قیمت تخم مرغ در هر کیلو شده است.
به گفته ترکاشوند قیمت تمام شده هزینه‌های تولید تخم مرغ قبل از نوسانات شدید قیمتی 6500 تومان بود اما با توجه به افزایش قیمت‌ها بخصوص قیمت نهاده‌ها و ریزمغذی‌ها این قیمت اکنون  درب مرغداری 7300 تومان است. او افزود: با احتساب تمام هزینه‌ها قیمت تخم مرغ در مراکز فروش 23 درصد بیشتر از قیمت درب مرغداری است.
قیمت منطقی هر کیلو مرغ 11500 تومان
برومند چهارآیین مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی نیز  افزایش هزینه‌های تولید را علت افزایش قیمت گوشت مرغ عنوان می‌کند.به گفته چهارآیین قیمت سویا 71 درصد، ذرت 40 درصد، داروها و مکمل‌های دارویی 81 درصد، دستمزد کارگران 19 درصد و قیمت ریزمغذی‌های ضروری تا 200 درصد در چند ماه گذشته افزایش یافته است. او می‌گوید تمام این نهاده‌ها وارداتی هستند و ارز دولتی برای واردات آنها اختصاص می‌یابد اما با وجود این قیمت‌ها چند برابر به دست تولید‌کننده می‌رسد. چهارآیین گفت این افزایش قیمت‌ها موجب افزایش 40 درصدی هزینه تمام شده تولید مرغ شده است که با احتساب سود متعارف 10 تا 12 درصدی قیمت مرغ زنده 7500 تومان مرغ درب کشتارگاه و آماده طبخ 10 هزار و 600 تومان و قیمت آن در خرده فروشی‌ها با احتساب هزینه‌های حمل و سود فروشنده 11 هزار و 500 تومان است که از نظر ما قیمت کاملاً متعارف و منطقی است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه ای قیمت مرغ درب مرغداری را 5 هزار و 150 تومان تعیین کرده اما با هزینه‌های بالا امکان این قیمت‌گذاری وجود ندارد.
افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی واردات کنجاله سویا و ذرت
با اینکه تولید‌کنندگان از افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید گله دارند اما معاون امور دامی وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: یک زمانی که قیمت ارز به یکباره تغییر کرد برای کنترل ثبت سفارش و اختصاص ارز واردات این نهاده‌ها با وقفه مواجه شد اما اکنون به وفور و اندازه نیاز از این نهاده‌ها تأمین شده و حتی ۱۰ تا ۲۰ درصد این نهاده‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر وارد کشور شده است.اما متأسفانه ساختار تولید مرغ، گوشت و تخم‌مرغ به‌دلیل واسطه‌گری‌هایی که وجود دارد همواره از لحاظ قیمت با مشکل مواجه است، زیرا کشاورز خودش مستقیم نمی‌تواند وارد بازار شود و هر واسطه‌ای ۵ تا ۱۰ هزار تومان به قیمت اضافه می‌کند و این در حالی است که نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت واحدهای تولید گوشت مرغ ما خالی است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com