افزایش قیمت مرغ تا کیلویی 10 هزار تومان در اصفهان تعجبی ندارد

افزایش قیمت مرغ تا کیلویی 10 هزار تومان در اصفهان تعجبی ندارد
دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان گفت: افزایش قیمت مرغ در بازار اصفهان تا کیلویی 10 هزار تومان هم تعجبی ندارد چرا که عدم تخصیص ارز مرجع و دلالان عامل کمبود نهاده های دامی در استان شده است.
بهرام پاکزاد در خصوص برخی سخنان عنوان شده درباره گرانی یک هزار تومانی قیمت مرغ اظهار داشت: دان مرغ در استان از طریق دولت به دست مرغداران نرسیده و آنان برای تامین خوراک واحدهای مرغداری های خود به سمت دلالان روی آورده اند.
وی با بیان اینکه در یک ماهه اخیر قیمت سویا از کیلویی یک هزار 600 به یک هزار و 900 تومان رسیده است، افزود: در ماه های اخیر اعلام شده بود که نهاده های دامی توسط دولت جدید در بازار جاری شده است اما واقعیت امر آن است که فقط دو کشتی در بندرعباس بار خود را تخلیه کرده اند.
دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان ادامه داد: افزایش قیمت مرغ در بازار اصفهان تا کیلویی 10 هزار تومان هم تعجبی ندارد چرا که عدم تخصیص ارز مرجع در شش ماهه گذشته خود بر این موضع اثرات خود را گذاشته است.
پاکزاد ادامه داد: ارز مبادلاتی دو هزار و 500 تومانی برای خرید دان قیمت تولیدی را افزایش داده و از سوی دیگر قدرت خرید مصرف کنندگان نیز در حال حاضر قدرت تطبیق با ارز مبادلاتی را ندارد.
وی یادآور شد: در اردیبهشت سال جاری مرغداران گوشتی استان سویا را به قیمت یک هزارو 50 و ذرت برزیلی را به کیلویی 685 تومان پیش خرید کرده بودند اما دان مرغی به آنها نرسیده که بالاجبار به خرید دان از واسطه ها روی آوردند.
وی در ادامه گفت: قدرت جوجه ریزی استان 10 میلیون قطعه در سال است که به شش میلیون کاهش یافته چرا که در هشت سال اخیر بدترین سیاست گذاری در تولید مرغ کشور از طرف دولت های نهم و دهم اجرا شد.
دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان اظهار داشت: کمبود نقدینگی فشار زیادی بر واحدهای مرغداری استان وارد کرده است برای نمونه در حدود 175 میلیارد تومان از پول مرغداران در اختیار مرغ فروشی ها و افراد کشتار کننده مرغ که به صورت کیلویی مرغ کشتار می کنند، قرار دارد.
پاکزاد افزود: این رقم همواره با تاخیر 75 تا 80 روز به مرغداران پرداخت می شود که در شرایط فعلی بر معضلات آنان افزوده است.
نهاده های دامی باید مستقیما در اختیار اتحادیه مرغداران قرار گیرد
وی هشدار داد: در بازار واردات نهادهای دامی حدود سه ماه است که ثبت سفارش خرید دان مرغ انجام نشده و از ذخایر سه ماه قبلی در بازار دولتی با دست واسطه ها خریداری صورت گرفته که ادامه این روند وضعیت بازار مرغ کشور را به زودی در معرض خطر قرار می دهد.
دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان یادآور شد : دولت برای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و حذف واسطه ها به طور قطع باید دان مرغ را در اختیار اتحادیه سراسری مرغداران کشور قرار دهد تا این اتحادیه نیز آن را به اعضای خود در استان ها توزیع کند.
وی افزود: درآمد کلان فروش خوراک و دان مرغ همواره مانع از دسترسی مستقیم پرورش دهندگان مرغ توسط رانتخواران و دلالان بزرگ شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com