افزایش قیمت لبنیات به نفع دامدار نیست

افزایش قیمت لبنیات به نفع دامدار نیست
معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: افزایش قیمت لبنیات به ضرر دامداران است.
سید جعفر حاج مجتهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با بیان اینکه قیمت شیر طی دو سال گذشته 1440 تومان بوده است، عنوان کرد: خواستار افزایش قیمت لبنیات نیستیم زیرا افزایش قیمت باعث کاهش مصرف شده و در نتیجه تولیدکنندگان متضرر خواهند شد.
وی از رعایت نشدن قیمت خرید شیر در کارخانجات گلایه کرد و افزود: متاسفانه قیمت توسط کارخانجات رعایت نمی‌شود و تنها در سه ماهه سال گذشته دولت حدود 225 میلیارد تومان ما‌به‌التفاوت قیمت شیر را به کارخانه‌ها داده تا آنها این پول را به دست دامداران برسانند.
معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: ما‌به‌التفاوت قیمت شیر به حساب کارخانه واریز می‌شد و کارخانه‌ها موظف به پرداخت پول به دامدار بودند، اما متاسفانه تعدادی از کارخانجات به درستی این عمل را انجام نمی‌دادند و در قراردادها تغییراتی ایجاد می‌کردند.
حاج مجتهدی ادامه داد: در سال جاری تلاش شد تا ما‌به‌التفاوت قیمت شیر به دامداران و به صورت مستقیم پرداخت شود و به همین منظور مدارک حدود 20 هزار دامدار جمع‌بندی شده و پس از تایید فرم‌ها حدود 30 میلیارد تومان برای اولین بار در وجه دامدار واریز شد.
وی در خصوص حمایت‌های دولتی از دامداران، اظهار کرد: علی‌رغم وجود مشکلات فراوان برای تامین سرمایه در گردش، تامین و تولید به موقع نهاده‌ها باعث شد تا با وجود خشکسالی‌ها و انتظارات مبنی بر افزایش قیمت نهاده‌ها، نه تنها تثبیت قیمت‌ها بلکه کاهش آنها را نیز شاهد باشیم.
معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: توزیع نهاده‌های دامی در سال گذشته حدود 50 هزار تن و به صورت 6 ماهه بدون کارمزد صورت گرفته است.
وی جو را اساس کار تغذیه دام دانست و در خصوص نهاده‌های ویژه مرغداران، عنوان کرد: نهاده‌های ذرت و سویا بدون کارمزد و دو ماهه در اختیار مرغداران قرار گرفتند.
حاج مجتهدی با بیان اینکه توزیع نهاده‌ها در بین دامداران و مرغداران در سال جاری بهتر انجام شد، عنوان کرد: در مرحله اول توزیع سقف 100 هزار تنی برای توزیع نهاده‌ها در نظر گرفته شد.
وی توزیع نهاده‌ها را عاملی برای کاهش دادن قیمت شیر و مرغ دانست و تصریح کرد: ضرر و زیان دامداران و مرغداران با این اقدام کاهش می‌یابد و درنتیجه در مرحله دوم سقف توزیع برداشته و حدود 160 هزار تن جو و نهاده‌های مختلف مانند ذرت و سویا به صورت 6 ماهه و بدون کارمزد در بین دامداران و مرغداران توزیع شد.
معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه دامداران همچنان به حقوق خود نمی‌رسند، اظهار کرد: ضرر و زیان دامداران کاهش یافته و امیدواریم قیمت واقعی شیر که همان 1440 تومان است به دامداران تعلق گیرد.
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر حداکثر پرداختی به دامداران برای هر کیلوگرم شیر باکیفیت 1300 تومان است و قیمت لبنیات در بازار با پول پرداختی به دامداران همخوانی ندارد.
حاج مجتهدی با اشاره به حقوق مصرف کنندگان در خصوص قیمت لبنیات، تاکید کرد: باید قیمت تمام شده کاهش یابد تا در حق مصرف کننده اجحاف نشود و در نتیجه این کاهش قیمت شاهد افزایش مصرف باشیم.
وی از افزایش سه مرتبه‌ای قیمت شیر در سال جاری سخن گفت و افزود: درحال حاضر کارخانجات نیز مشتاق به افزایش قیمت لبنیات نیستند زیرا در این صورت ظرفیت‌های ایجادی خالی می‌ماند و ضرر و زیان دامداران و کارخانجات را به همراه دارد.
معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از لزوم بازنگری قیمت‌ها در بازار لبنیات خبرداد و تصریح کرد: بدون شک پس از بازنگری نه تنها کارخانجات بلکه دامداران و مصرف کنندگان نیز سود خواهند برد.
وی با بیان اینکه نظارت باید دقیق‌تر و قیمت محصولات تولیدی براساس قیمت تمام شده باشد، عنوان کرد: فروش لبنیات با قیمت‌هایی بیشتر از قیمت تمام شده حاشیه سود برای کارخانجات فراهم می‌کند تا جنس خود را بهتر در بازار به فروش برسانند درحالیکه این موارد باید کنترل شده و هیچ توجیهی برای این اقدامات وجود ندارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com