افزایش قیمت دان یا کاهش تولید، کدام عامل گرانی مرغ است؟!

افزایش قیمت دان یا کاهش تولید، کدام عامل گرانی مرغ است؟!
در چند ماه اخیر با وجود اینکه قیمت مرغ روند صعودی داشته است اما در عین حال مرغداران از عدم تومانایی خود برای خرید نهاده های دامی خبر داده و مسئولان نیز اظهارات متفاوتی داشته اند.
با رصد بازار امروز، قیمت عرضه هر کیلو مرغ در خرده ‌فروشی‌های آذربایجان غربی به ۱۴ هزار تومان می رسد.
با وجود اینکه در تابستان سالجاری بارها گرانی در بازار مرغ و تخم مرغ را شاهد بوده ایم اما در عین حال مسئولان وعده کاهش قیمت را با کاهش دمای هوا داده اند چراکه گرمای هوا را عامل کاهش جوجه ریزی دانسته بودند.
اما در پی افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، مردم به مراتب قادر به خرید گوشت قرمز نبوده و به تدریج شاهد افزایش تقاضا در بازار مرغ می شویم.

افزایش تقاضا عامل گرانی مرغ
مدیرکل جهادکشاورزی آذربایجان غربی، در همین راستا با بیان اینکه افزایش نسبی قیمت مرغ در استان به علت تقاضای بالای بازار و بالا بودن قیمت گوشت قرمز است، می افزاید: کاهش جوجه ریزی در مرغداری های استان های همجوار نیز در روند افزایش قیمت مرغ تاثیرگذار بوده و اقداماتی برای کاهش قیمت مرغ در حال انجام است تا طی روزهای آینده تعادل قیمت آن در بازار برقرار شود.
وی، ادامه می دهد: به منظور جلوگیری از افزایش قیمت، توزیع گوشت مرغ و قرمز منجمد در سطح فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی مصرف استان ادامه دارد.
کریم زاده، با اشاره به جوجه ریزی انجام شده به میزان بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه در مرغداری های استان در آذرماه، عنوان می کند: بیش از ۵۰۰ تن گوشت مرغ مازاد بر نیاز استان تولید می شود که به سایر استان ها نیز صادر خواهد شد.
وی، می گوید: در راستای تعادل قیمت بازار مرغ، توزیع مرغ منجمد به قیمت عمده ۸ هزار و ۵۰۰ تومان بدون محدودیت در سطح فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی مصرف آغاز شده و همچنان ادامه خواهد داشت.
مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، ادامه می دهد: توزیع گوشت منجمد گاوی هم به قیمت ۲۹ هزار تومان تا تثبیت قیمت در بازار استان ادامه می یابد.
وی، بیان می کند: گوشت قرمز، مرغ تازه و منجمد به اندازه کافی وجود دارد و به میزان نیاز در بازار توزیع می شود. البته آذربایجان غربی دارای ۹ میلیون واحد دامی اعم از دام سبک و سنگین و مرغ و ماکیان بوده و بیش از ۷۰۰ واحد مرغداری در استان فعال است.

افزایش قیمت نهاده های دامی عامل گرانی مرغ
البته چندی پیش احمد دهقان مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با بیان اینکه قیمت مرغ در روزهای اخیر افزایش داشته، گفت: دولت نرخ جدیدی برای مرغ منجد اعلام کرده و در روزهای آینده در بازار توزیع مرغ منجد آغاز خواهد شد.
وی، افزود: میزان توزیع مرغ منجمد در بازار معلوم نیست اما هرچه که انبارها توان داشته باشند تا زمان کاهش قیمت مرغ در بازار توزیع انجام می شود.
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، در خصوص علل افزایش قیمت مرغ در بازار، بیان کرد: دان مرغ از جمله ذرت افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته و واردات نهاده های دامی نیز به علت افزایش قیمت ارز با مشکل مواجه شده است.
آنچه که امروز قابل تامل است، این است که چرا با وجود اینکه بارها مرغداران به گرانی نهاده های دامی و وارداتی بودن این اقلام اعتراض کرده اند و حتی برخی نیز به دلیل مشکلات مالی اقدام به کاهش تولید و یا حتی تحمل گرانی ها کرده اند، بازهم شاهد این مشکل و گرانی مرغ به دلیل این مشکلات هستیم؟
البته مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی دلایلی را نیز عامل گرانی دانسته اما خبری از مهار گرانی در بخش نهاده های دامی، وارداتی بودن و یا حتی اعلام حمایتی از مرغداران نداشته است.
شاید این مسئولان در صدد هستند تا مرغداری استان و سفره های مردم آسیب پذیر جامعه را همچون کشاورزان نگون بخت دچار اختلال کرده و این تولید را نیز به مرز نابودی بکشانند!
 
کلمات کلیدی علت افزایش قیمت مرغ
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com