افزایش قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی

افزایش قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی
امروز در بازارهای جهانی قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود، افزایش یافت. قیمت هر بوشل ذرت با 2.25 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت 496.25 دلار به فروش رفت.
قیمت این محصول اساسی چندمین بار است در هفته اخیر افزایش داشت و رشد 30 درصدی را در ماههای گذشته ثبت کرده است.
ذرت علاوه بر اینکه در ساخت الکل و سوخت از آن استفاده می شود مهمترین منبع تغذیه دام و طیور است که 70 درصد قیمت محصولات پروتئینی مربوط به خوراک است.
قیمت سایر نهاده های خوراک دام و طیور مانند کنجاله سویا هم رشد زیادی داشت امروز قیمت دانه روغنی سویا که پس از روغن کشی از کنجاله آن به عنوان خوراک دام استفاده می شود،  19.5 دلار افزایش قیمت داشت و هر بوشل 1374.75 دلار معامله شد.
ایران بیش از 70 درصد در تامین نهاده اصلی مانند خوراک دام و طیور وابسته به واردات است. سالانه حدود 4.5 میلیون تن انواع خوراک دام از کشورهای دیگر وارد می‌شود. هر گونه افزایش قیمت بازار جهانی باعث خروج ارز بیشتر از کشور خواهد شد.
وابستگی به واردات خوراک دام نه تنها باعث خروج ارز از کشور می‌شود، بلکه نابسامانی در بازار داخل هم ایجاد کرده است، به طوری که به رغم تولید محصولات پروتئینی مازاد از جمله مرغ و تخم مرغ شاهد افزایش قیمت آن در داخل هستیم که به گفته کارشناسان عامل اصلی آن نهاده‌های گران‌قیمت است که به دست تولیدکننده می‌رسد. 
پس از شیوع بیماری کرونا کشورهای صادر کننده در سیاست های صادراتی خود بازنگری کردند و صادرات خود را متوقف یا محدود کردند و به همین دلیل ارزش امنیت غذایی کشورها بسیار با اهمیت شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com