افزایش قیمت 4 قلم کالا / افزایش 12 درصدی مرغ

افزایش قیمت 4 قلم کالا / افزایش 12 درصدی مرغ
بر اساس گزارش بانک مرکزی، در هفته منتهی به 10 بهمن 93 نسبت به هفته قبل از آن، از 11 قلم کالای اساسی، قیمت 4 قلم کالا افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 10 بهمن 93 را منتشر کرد.
در هفته مورد گزارش نرخ لبنیات، گوشت قرمز، چای و روغن نباتی نسبت به هفته قبل از آن ثابت ماند. قیمت تخم‌مرغ 0.2 درصد، حبوبات 0.2 درصد و سبزی‌های تازه 1.7 درصد کاهش یافت؛ اما برنج 0.1 درصد، میوه‌های تازه 4.2 درصد، قند و شکر 0.1 درصد و گوشت مرغ 12 درصد گران‌تر شد. این درحالی است که در هفته منتهی به 10 بهمن قیمت ثابت مانده بود و حبوبات گران شده بود.

لبنیات و تخم‌مرغ
در هفته منتهی به 10 بهمن 93، قیمت تمام اقلام در گروه لبنیات به‌جز پنیر غیر پاستوریزه، نسبت به هفته قبـل، همچنین نسبت به هفته مشابه ماه قبل ثابت ماند اما؛ این رقم 0.3 درصد گران‌تر شد.
در هفته مورد گزارش به‌طور میانگین، قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال قبل 11 درصد افزایش یافت.
گفتنی است؛ قیمت کره پاستوریزه نسبت هفته مشابه در سال قبل نیز ثابت ماند.
در این هفته، بهای تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل 0.2 درصد کاهش یافت و شانه‌ای 8500 الی 10500 ریال فروش می‌رفت.
قابل‌ذکر است؛ تخم‌مرغ نسبت به هفته مشابه ماه قبل 2.8 و هفته مشابه سال قبل 4.3 درصد ارزان‌تر شد.

برنج و حبوب
در هفته مورد گزارش قیمت تمامی اقلام برنج نسبت به هفته قبل و هفته مشابه در ماه قبل 0.1 و نسبت به هفته مشابه سال قبل 5.9 درصد افزایش یافت.
در این هفته در گروه برنج، بهای برنج داخلی درجه‌یک معادل ۰.۱ درصد افـزایش ولـی قیمـت برنج داخلی درجه‌دو ۰.۱ درصد کاهش داشت. بهای برنج وارداتی غیر تایلندی ثابت بود.
این گزارش می‌افزاید، در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخلی درجه‌یک نسبت به هفته مشابه سال قبل 6.1 درصد و برنج داخلی درجه‌دو 5.1 درصد افزایش یافت.
در گروه حبـوب قیمت نخود و لوبیا چشم‌بلبلی بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام این گروه بین ۰.۱ درصد تا ۰.۵ درصد کاهش یافت.
گروه حبوبات نسبت به هفته مشابه سال گذشته 13.8 درصد ارزان‌تر شده است.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه
در هفته موردبررسی، قیمت میوه‌های تازه نسبت به هفته گذشته 4.2 درصد، نسبت به هفته مشابه در ماه قبل 14.3 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 57.2 درصد گران‌تر شده است.
در هفته موردبررسی، در میادین زیر نظر شهرداری لیموشیرین، انار و انگور عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن‌ها ازنظر کیفی در مقایسه با سـایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمـت سـیب قرمـز تخـم لبنـان معادل ۰.۴ درصد، سیب زرد تخم لبنان ۰.۱ درصد و انگور ۰.۷ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام ایـن گروه بین ۱.۷ درصد تا ۱۰.۸ درصد افزایش یافت.
گفتنی است؛ پرتقال درجه‌یک در هفته مورد گزارش نسبت به هفته مشابه در سال گذشته، بیش از 85 درصد گران شد.
در گروه سبزی‌های تازه قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود. بهای خیار معادل ۶.۸ درصد و لوبیا سبز ۲.۹ درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام ایـن گـروه بـین 0.5 درصد تا ۶.۲ درصد کاهش داشت.
همچنین این گروه نسبت به هفته مشابه در ماه گذشته 21.8 و نسبت به هفته مشابه در سال گذشته 8.4 درصد ارزان‌تر شد.

گوشت قرمز و گوشت مرغ
در هفته مورد گزارش، به‌طورکلی قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته قبل از آن و نسبت به هفته مشابه در ماه گذشته، تغییری نداشت؛ اما نسبت به هفته مشابه سال گذشته 4.4 درصد گران‌تر شد.
بر اساس این گزارش، گوشت مرغ نسبت به هفته گذشته 12 درصد، نسبت به هفته مشابه در ماه گذشته 6.4 درصد و نسبت به هفته مشابه در سال گذشته 0.8 درصد گران شد.

قند و شکر
در این هفته بهای قند نسبت به هفته گذشته و هفته مشابه در ماه قبل ثابت بوده؛ اما نسبت به هفته مشابه در سال گذشته 4.3 درصد افزایش یافت.
قیمت شکر معادل نسبت به هفته قبل از آن ۰.۲ درصد نسبت به هفته مشابه در ماه گذشته 0.4 و نسبت به هفته مشابه در سال گذشته 5 درصد افزایش داشت.

چای و روغن نباتی
در هفته منتهی به 10 بهمن 93، قیمت چای خارجی نسبت به هفته قبل و نسبت به هفته مشابه در ماه قبل تغییری نداشت؛ اما نسبت به هفته مشابه در سال گذشته 9.5 درصد گران‌تر شد.
همچنین، قیمت روغن نباتی جامد و نباتی مایع نسبت به هفته قبل و هفته مشابه در ماه گذشته تغییری نداشت اما؛ نسبت به هفته مشابه در سال گذشته 0.2 ارزان‌تر شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com