افزایش و کمبود مرغ در ماه‌های آینده قطعی است

افزایش و کمبود مرغ در ماه‌های آینده قطعی است
افزایش قیمت جوجه یک‌روزه قصه تکراری است که همواره باعث کمبودهای شدید در بازار مرغ شده و تنش‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی را برای مرغداران، مرغ‌فروشان و مردم به همراه داشته است.

به موقع نرسیدن نهاده‌های دامی و نابسامانی وضعیت آن نیز دلیل دیگری برای افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و مرغ است که هنوز برنامه‌ریزی و تدابیر مناسبی برای برطرف کردن آن اندیشیده نشده و تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی را نصیب بازار کرده است.

عدم وجود نقدینگی کافی، عدم کیفیت مناسب نهاده دامی  و خرید آن از بازار آزاد موجب رشد بیش از حد قیمت جوجه شده و افزایش قیمت و کمبود مرغ در ماه‌های آینده قطعی است.

اوج افزایش قیمت جوجه یک‌روزه
محسن رضوی، رئیس اتحادیه مرغداران استان چهارمحال ودبختیاری در شهرکرد، اظهار داشت: از ابتدای فروردین امسال افزایش قیمت جوجه یک‌روزه آغاز شده و در حال حاضر به اوج رسیده است.
وی افزود: قیمت مصوب دولتی 4200 تومان است اما قیمتی که مرغدار جوجه را خریداری می‌کند 11 هزار تا 12 هزار تومان است که این موضوع را بارها به اطلاع مسئولان جهاد کشاورزی، معاون اقتصادی استاندار و حتی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و رسانده‌ایم اما هیچ ترتیب اثری داده نشده است.
رئیس  اتحادیه مرغداران استان بیان داشت: مشکل افزایش قیمت جوجه مربوط به وزارتخانه است که اکثر کارکنان وزارتخانه سهامداران مرغ مادر و جوجه یک‌روزه هستند و در بیان موافق کاهش نرخ بوده اما در عمل نه، قیمت‌گذاران مرغ مادر شرکت‌های بزرگ دولتی و زیرنظر سازمان اقتصادی کوثر بوده که مبنای نرخ‌گذاری در سراسر کشور هستند و تا زمانی که شرکت‌های دولتی قیمت را کاهش ندهند شرکت‌های خصوصی نیز نرخ را پایین نمی‌آورند.

کیمیا رشد صنعت البرز


برطرف شدن کمبود مرغ طی یک دو ماه آینده حتمی است / نهاده‌ها کیفیت ندارند
رضوی عنوان داشت: راهکار برطرف کردن مشکل بازار جوجه یک‌روزه و مرغ و صرفه اقتصادی آن برای تولیدکننده، کاهش قیمت جوجه یک‌روزه یا افزایش قیمت مرغ است چراکه نرخ نهاده دامی، هزینه کارگر، دارو و واکسن رشد داشته است و با بررسی‌های صورت گرفته کمبود شدید مرغ طی یک یا دو ماه آینده در کشور و استان حتمی خواهد بود.
وی با اشاره به بی‌کیفیت بودن نهاده‌های دامی تصریح کرد: نهاده را با عنوان ذرت به فروش می‌رسانند اما 70 درصد آن آرد یا خاک است که موجب بیماری‌های زیادی در مرغ می‌شود و خرید آن از طریق سامانه بازارگاه انجام می‌شود که با مشکلات موجود از زمان خرید تا در اختیار قرار گرفتن حدود 40 روز طول می‌کشد که برای دوره جوجه‌‌ریزی نامناسب بوده و مرغدار مجبور به خرید نهاده از بازار آزاد با قیمت بسیار بالاتر می‌شود و هزینه حمل و نقل نیز به شدت افزایش یافته که بر دیگر مشکلات می‌افزاید و همه این موارد ضرر و زیان‌های زیادی به مرغداران وارد کرده است.
 
نظرات شما
  •  

    محمد گفت : ۰۰/۰۶/۱۷

    هفته ی گذشته از شرکت پشتیبانی امور دام سویا خریدم
    بعد از یکهفته زنگ زدم ک بگم اگ میشه زودتر بفرستید انبارم خالیه
    یه جواب بمن دادن که خیلی برام جالب توجه بود: گفتند ما اصلا بندر سویا نداریم و اضافه ظرفیت داره فروش میره. من گفتم اگه سویا ندارید چرا میفروشید جوجه های من گرسنه هستند من چی باید بهشون بدم الان 20 روزه هستن گفت بما گفتند شما نزارید بازارگاه خالی باشه اعلام فروش کنید
    آقایان نسبتا محترم مگه ما ملعبه ی دست شماییم مگه ما داریم خلاف میکنیم
    اون از جوجه 10 هزارتومنی اینم از خرید نهاده از بازارگاه و در آخر هم مثل همیشه فروش مرغ به قیمتی بدون سود یا سود ناچیز
    آخر هم تعزیرات...؟؟؟؟؟؟ ????????
    این چ وضعشه

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com