افزایش تقاضای جوجه‌ریزی برای ماه رمضان عامل افزایش قیمت جوجه

افزایش تقاضای جوجه‌ریزی برای ماه رمضان عامل افزایش قیمت جوجه
به دلیل افزایش تقاضا برای جو‌جه‌ریزی ماه رمضان، قیمت جوجه یکروزه گوشتی از اواخر فرودین ماه روند افزایشی گرفته که با توجه به ادامه تقاضا تا هفته آینده، پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول کاهش نیابد.
حسن مهربانی‌یگانه ـ رییس انجمن تولید‌کنندگان جوجه یکروزه ـ در گفت‌وگو با ایسنا، از افزایش قیمت جوجه یکروزه به هزار و 10 تومان خبر داد و گفت: قیمت جوجه تابع عرضه و تقاضاست و با توجه به این‌که برای ماه رمضان تقاضای جوجه‌ریزی افزایش یافته، قیمت این محصول نیز روند صعودی گرفته است.
وی با اشاره به این‌که به‌طور طبیعی هر ساله نزدیک ماه رمضان قیمت جوجه در پی افزایش تقاضای آن افزایش می‌یابد، گفت: جوجه به میزان کافی در بازار وجود دارد اما مرغداران برای ماه رمضان افزایش تولید می‌دهند لذا تقاضای سنگین‌تری وارد بازار می‌شود و قیمت براساس تقاضای بازار افزایش می‌یابد.
رییس انجمن تولید‌کنندگان جوجه یکروزه گفت: قیمت جوجه پایین بود اما از اواخر فروردین‌ماه برای جوجه‌ریزی ماه رمضان قیمت روند افزایشی داشته است و تا دو هفته‌ دیگر این تقاضا برای ماه رمضان هم‌چنان وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در این مدت قیمت‌ها روند کاهشی نداشته باشند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر گوشت قرمز نیز رابطه‌ مستقیم با گوشت مرغ دارد، چرا که با افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ به جای کالای جانشین مصرف می‌شود.
مهربانی‌یگانه افزود: در دهه‌ 80 نسبت قیمت گوشت قرمز به مرغ از 2.1 به پنج رسیده است؛ به‌طوری که در سال 80 قیمت دو کیلو گوشت مرغ برابر با یک کیلو گوشت قرمز بود اما اکنون 4.5 تا 5 کیلوگرم گوشت مرغ هم قیمت یک‌ کیلوگرم گوشت قرمز شده است.
وی اظهار کرد: این امر نشانگر این است که استطاعت مردم در خرید گوشت قرمز کاهش یافته و تقاضای گوشت قرمز نیز افزایش یافته است.
به گفته رییس انجمن تولید‌کنندگان جوجه یکروزه فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال حدود 95 میلیون قطعه باید تولید می‌شده است.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته تولید جوجه با افزایش 19 درصدی نسبت به سال 89 به بیش از یک میلیارد و 32 میلیون قطعه رسید و متوسط فروش آن 660 تومان بود که نسبت به قیمت فروش سال 89 نیز28 درصد کاهش داشت.
مهربانی‌یگانه تصریح کرد: سال گذشته علی‌رغم افزایش قیمت نهاده‌ها، سوخت و دستمزد، جوجه یکروزه ارزانتر از سال 89 به فروش رسید.
( I.T.P : البته دکتر جون، منطقیه که قیمت جوجه یکروزه کاهش داشته باشه، ماهانه نزدیک به 20 میلیون جوجه اضافی تولید می شه که با این قیمت نهاده ها و تو سری که برادر عزیزمون تعزیرات به سر مرغدار بدبخت می کوبه و نبودن سویا، نباید هم جوجه ریزی انجام بشه، بنابراین می شه همون عرضه زیاد و تقاضای کم و کاهش قیمت )
 
نظرات شما
  •  

    محرم اسرار گفت : ۹۱/۰۳/۱۶

    ظاهرا" آقای دکتر یگانه فراموش کرده اند که در بهمن ماه نود فرمودند که در فروردین و اردیبهشت سال نود ویک هر ماهه 110 میلیون قطعه تولید می شود که حدود سی میلیون آن مازاد است و باید دور ریخته یا صادر شود . که بر خلاف تصور و پیش بینی ایشان نه جوجه صادر و نه دور ریخته شد بلکه برعکس با وجود افزایش قیمت نهاده ها و عدم توان گوشتی کارها در جوجه ریزی قیمت جوجه بالا رفت . پس این متولیان و برنامه ریزان خودشان لطف کنند یا اظهار نظر نکرده و آمار ندهند یا اگر چنین کاری می کنند حداقل یادشان بماند که چه گفته اند و چی شده است . نتیجه اینکه خواهشمندیم همه چیز را به حال خود رها کنید تا در ایران هم با آزاد سازی اصولی بازار و صنعت راه خود را پیدا کنند .

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com