افزایش بهره وری در مرغداری‌ها با استفاده از برگ درخت نخل

دانلود
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی بوشهر گفت: استفاده از برگ درخت نخل به عنوان بستر مرغداری ها باعث افزایش بهره وری ماکیان در استان شده است.
عبدالمهدی کبیری افزود: در حال حاضر به طور غالب از بستر رول مقوایی در مرغداری‌های جوجه گوشتی استان بوشهر استفاده می‌شود که به علت جذب آب کم، ویژگی مناسب یک بستر را ندارد. زیرا جذب خوب آب موجب تخمیر کمتر و تولید آمونیاک کمتر شده و تاثیر مستقیم بر افزایش وزن مرغ دارد.
وی گفت: از ۳ سال قبل طرح تحقیقی ترویجی مقایسه برگ درخت نخل با رول مقوایی به عنوان بستر برای جوجه‌های گوشتی در استان اجرا شده است.


کبیری اضافه کرد: این طرح در یک مرغداری در روستای سرکره شهرستان دشتستان در دو سالن مجزا اجرا شده است که برای هر متر مربع ۳ کیلوگرم برگ نخل استفاده شده است و پس از ۴۳ روز مشخص شد در سالنی که از بستر برگ درخت خرما استفاده شده است وزن هر مرغ ۱۲۰ گرم بیشتر وتفاوت فروش ۱۵ میلیون تومانی، داشت همچنین ضریب تبدیل و شاخص تولید بهتر ازبستر رول مقوا هست.
وی ادامه داد: علت آن جذب آب بیشتر توسط برگ خرما نسبت به رول مقوایی است که از طرفی برگ خرما در زمستان عایق بهتری نسبت به رول مقوایی دارد.


کبیری بیان کرد: در حال حاضر یک شرکت خصوصی در ایستگاه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری در شهر سعدآباد برگ‌های خشک درخت خرما را که تا چندی پیش به عنوان دورریز بود برای بسترجوجه‌ها گوشتی آماده می‌کند.


مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان هم گفت: در استان بوشهر یک میلیون راس دام وجود دارد که اغلب آن‌ها دام‌های سبک هستند که در مناطق روستایی و عشایری پرورش داده می‌شود که وابستگی شدید به مراتع و علوفه دارند.


محمدصادق یزدان شناس افزود: از سویی استان بوشهر چند سالی است با خشکسالی و کاهش بارندگی مواجه است که موجب آسیب به زیرساخت‌های دامپروری شده و مراتع را دروضعیت نامناسبی قرار داده است که موجب کاهش سطح زیر کشت نباتات علوفه‌ای شده و نهاده‌های مورد نیاز دام را با کاهش شدید مواجه کرده و قیمت آن را افزایش داده است.


وی اضافه کرد: از آنجایی که کاهش باران و خشکسالی در استان‌های همجوار هم بوده پس انتقال علوفه به استان با کاهش مواجه شده بود این در شرایط است که نهاده‌های دامی شامل علوفه به ویژه کاه و نهاده‌های کنستانتره است.


مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی عنوان کرد: دام‌های سبک استان به مراتع وابستگی دارند و هم اکنون که کاهش مرتع داریم به ناچار دام‌ها در فضای بسته نگهداری می‌شوند که موجب افزایش هزینه تغذیه شده و در این شرایط پرورش دام توجیه اقتصادی ندارد که خود خطری برای دامداران، زیرا ناچار به کاهش دام و کشتار آن می‌شوند که اگر دام مولد باشد تا سال‌ها تبعات آن برای استان بوشهر و کشور برقرار است.


یزدان شناس گفت: در این شرایط باید از علوفه‌های جایگزین استفاده کرد که یکی از این منابع برگ‌های درخت نخل است.
وی افزود: در کشور ۳۴ میلیون اصله نخل وجود دارد که ۷۰۰ هزار تن علوفه از شاخه‌های خشک آن می‌توان تهیه کرد و در استان ۶ میلیون اصله نخل داریم که سالانه ۶۰ هزار تن علوفه از شاخه‌های خشک آن تهیه می‌شود و اگر جایگزین کاه شود هم قیمت پایین تری نسبت به کاه دارد و هم به وفور در استان وجود دارد و هزینه تمام شده را نیز کاهش می‌دهد و در شرایط کنونی توجیه اقتصادی هم دارد.
یزدان شناس عنوان کرد: هم اکنون قیمت هرکیلو کاه ۵ هزار تومان و هر کیلو برگ نخل ۲ هزارتومان است ضمن اینکه پیگیر استفاده ازیارانه برای ترویج آن هستیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com