افزایش بدهی‌های بانکی دامداران و توقف پرداخت وام به آنها

افزایش بدهی‌های بانکی دامداران و توقف پرداخت وام به آنها
گرچه اجرای مصوبه شیر 1440 تومانی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان واگذار شده ولی هنوز اقدامی در جهت اجرای این مصوبه نشده و شیر با قیمت پایینی از دامداران خریدرای می‌شود.
دولت می‌گوید پول ندارد که در قالب یارانه‌ها به دامداران پرداخت کند، کارخانه‌های لبنی نیز می‌گویند بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و از سوی دیگر نمی‌صرفد که بخواهند شیر را با قیمت کیلویی 1440 تومان از دامداران بخرند. در ابن شرایط چه کسی ضرر می‌کند؟
هر کاری از دستشان بر می‌آمد کرده‌اند؛ قریب به یکسال صبر کردند که مصوبه خرید شیر 1440 تومانی اجرا شود، اما اجرا نشد. مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند، فایده‌ای نداشت.
عاقبت بعد از یکسال، اجرای مصوبه خرید 1440 تومانی شیر از دامدار به دست سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان رسید. اتفاقی که بسیاری از آنها را خوشحال کرد و فکر کردند که دوران ضرر دهی در شیر محصولاتشان به پایان رسیده است. ولی این نیز ثمری نداشت، چون بار دیگر کارخانه‌های لبنی به دلیل نبودن کشش در بازار قیمت شیر را افزایش ندادند و دولت نیز به دلیل مشکلات مالی زیر بار پرداخت یارانه نرفت.
در این راستا، احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران اظهار کرد: سازمان حمایت تاکنون اقدام موثری در جهت اجرایی کردن مصوبه خرید شیرخام به نرخ ۱۴۴۰ تومان انجام نداده است. در حال حاضر کارخانه‌های صنایع لبنی شیرخام را از دامداران حداکثر ۱۲۵۰ تومان خریداری می‌کنند، ضمن اینکه متوسط کشوری قیمت خرید این کالا توسط کارخانه‌های لبنی ۱۱۴۰ تومان است.
وی با اشاره به اینکه تاخیر در اجرای مصوبه مذکور سبب نابودی یک صنعت تولیدی (دامپروری) توسط صنعتی دیگر (لبنی) می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم شیرخام برای دامداران ۱۴۷۶ تومان است.
مقدسی افزود: تداوم شرایط فعلی سبب می‌شود دامداران به تدریج گاوهایشان را به کشتارگاه بفرستند، ضمن اینکه حدود یک ماه قبل نماینده مردم آذربایجان شرقی وزیر جهاد کشاورزی را زیر سوال برده بود که آمار کشتار در این استان بسیار افزایش یافته و گاوداران گاوهای آبستن را کشتار می‌کنند.
وی دلیل این موضع را تولید غیراقتصادی و زیان دامداران عنوان کرد و گفت: در ۱۴ ماهی که مصوبه دولت اجرایی نشده بدهی‌های بانکی تولیدکنندگان دو برابر شده است و بانک‌ها به آنان وام نمی‌دهند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com