افزایش 25 درصدی قیمت سویا

افزایش 25 درصدی قیمت سویا
باران های شدید در آرژانتین و خشکسالی در برزیل موجب افزایش تقریبی 25 درصدی قیمت سویا در مقایسه با ابتدای سال 2016 شده است. این مطلبی است که بازار کالاهای شیکاگو برای ماه ژوییه پیش بینی کرده است. کشاورزان آرژانتینی حدود 1.5 میلیون هکتار از مزارع خود را در سیل های اخیر از دست داده اند که این امر موجب افت شدید صادرات سویا و ذرت این کشور به بازار جهانی خواهد شد.
در بازار تجارتی شیکاگو، سویا (طبق قرارداد ماه ژوییه) 10.90 دلار در هر بوشل یا 352 یورو در هر تن مبادله شد. این بالاترین رقم در یک سال نیم گذشته است. فقط سیل های آرژانتین به تنهایی عامل بالا رفتن قیمت نیست، بلکه تقاضای بالای چین نیز یکی از عوامل است. چین 82 میلیون تن سویا وارد کشور خود کرده است. برای مقایسه، 10 سال پیش اتحادیه اروپا بزرگترین وارد کننده جهان بود و فقط 17 میلیون تن خرید داشت. چین همچنین در حال کاهش قیمت واسطه ذرت است تا تولیدات محلی خود را از ذرت به سویا تغییر دهد. اما این تغییر در فصل آینده تاثیرات خود را نشان خواهد داد. علاوه بر از بین رفتن 1.5 میلیون هکتار مزرعه در آرژانتین، خشکسالی در برزیل نیز میزان محصولات را کاهش خواهد داد.

قیمت متغیر است

قیمت سویا بسیار متغیر است زیرا فقط سه کشور به میزان کافی صادرات محصول دارند. آمریکا، برزیل و آرژانتین بیشتر سویای بازار جهانی را تامین می کنند. اگر در یکی از این کشورها اتفاقی بیفتد، تاثیر زیادی بر قیمت ها دارد. تولید ناامیدکننده سویا در آرژانتین و برزیل نیز اولین پیش بینی گزارش بخش برآوردهای تامین و تقاضای کشاورزی جهانی وزارت کشاورزی آمریکا در فصلنامه 2017/2016 بود. تولید کم در فصل رشد کنونی که در پنج سال اخیر بی سابقه بوده است، ذخایر را در ابتدای این فصل کاهش خواهد داد. بر اساس تخمین های گزارش بخش برآوردهای تامین و تقاضای کشاورزی جهانی، تولید سویا 324 میلیون تن است اما استفاده از سویا از مرز 328 میلیون تن گذر خواهد کرد.


قیمت سویا در حال افزایش
قرارداد ماه ژوییه سال 2016 مبادلات کالاهای شیکاگو، بر حسب دلار در هر بوشل.


ذخایر آخر فصل به 68 میلیون تن کاهش خواهد یافت که پایین ترین میزان در این سه سال بوده است و حتی از پیش بینی تاجران نیز که حداقل 73 میلیون تن پیش بینی کرده بودند، کاهش بیشتری داشته است. متخصصان رابوبانک معتقدند که این افزایش قیمت نوعی پرکاری است. تحلیل گران بیان می کنند که خیلی زود است که بخواهیم برآوردی قطعی برای سال 2017/2016 ارائه دهیم زیرا تا چند ماه آینده دانه ها کاشته می شوند. رابوبانک معتقد است: "اگر در فصل جدید آب و هوا تغییرات غیر معمول نداشته باشد، قیمت های شیکاگو پایین خواهد آمد."


 ذرت و گندم
قیمت بالای سویا، قیمت ذرت و گندم را پشتیبانی می کند. هم ذرت و هم گندم به وفور یافت می شوند. وزارت کشاورزی آمریکا انتظار دارد که استفاده از ذرت در سال 2017/2016 فقط 1 میلیون تن بیشتر از تولید 1.011 میلیون تنی باشد. ذخایر به 207 میلیون تن کاهش می یابند و نسبت ذخایر به مصرف 20 درصد خواهد بود. وزارت کشاورزی آمریکا در مورد گندم، تولید 727 میلیون تنی را پیش بینی می کند که 14 میلیون تن بیشتر از نیاز جهانی است. در پایان فصل، ذخایر به 257 میلیون تن افزایش خواهند یافت و نسبت ذخایر به مصرف 36 درصد خواهد بود که این میزان در ده سال گذشته 20 درصد بوده است. این ذخایر بالا فشارها را از قیمت ها پایین خواهد آورد. اما در اروپا، قیمت ها توسط تقاضای بالا از سوی آفریقای شمالی پشتیبانی می شوند؛ آفریقای شمالی در سال 2015 دروی محصول بسیار بدی داشته است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com