افزایش 25 درصدی صادرات دارو در حوزه دام و طیور

افزایش 25 درصدی صادرات دارو در حوزه دام و طیور
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر ضرورت تامین زیرساخت برای شهرک های دامپروری، ظرفیت استان البرز در حوزه دامپروری را بسیار مستعد خواند و همچنین از افزایش 25 درصدی صادرات دارو در حوزه دام و طیور خبر داد.
سید محسن دستور، با اشاره به اینکه دامپروری البرز در میان استان های کشور نمونه است، اظهار داشت: در استان البرز در حوزه های مختلف از جمله دام و طیور سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته است که هم اکنون در این استان 250 واحد مرغداری گوشتی وجود دارد و همچنین در تولید تخم مرغ در بین استان های دیگر کشور جایگاه خوبی دارد.
وی افزود: طی سال های اخیر شاهد حضور سوارکاران استان های مختلف در مسابقات بودیم که در گذشته این امر به دلیل نبود قرنطینه مناسب برای اسب امکان پذیر نبود اما هم اکنون سوارکاران ایرانی می توانند با اسب خود در مسابقات مختلف جهانی شرکت کنند. در همین راستا طی سال های اخیر شاهد حضور سوارکاران ایرانی در مسابقات آذربایجان و دریافت مدال های مختلف بودیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: هدف سازمان دامپزشکی کشور این است که بتواند شرایط مراقبت و قرنطینه اسب ها را فراهم کند تا سوارکاران بتوانند در مسابقات مختلف جهانی و آسیایی شرکت کنند.
دستور، در بخش دیگری از صحبت های خود، اضافه کرد: همایشی نیز به میزبانی استان البرز برگزار شده است که تمام مدیران کل دامپزشکی کشور در این همایش به منظور هماهنگی بیشتر با سیاست های جاری دامپزشکی کشور حضور دارند.
قاچاق دام در استان های مرزی کاهش یافته است
وی با بیان اینکه قاچاق دام در استانهای مرزی کشور از جمله سیستان و بلوچستان کمتر شده است، گفت: در حال حاضر سیستم نظارت و کنترل مرزی تشدید یافته و قاچاق دام در مقایسه با سال های گذشته در سیستان و بلوچستان و استانهای مرزی کشور کمتر شده است.
وی با اشاره به اینکه مسائل مختلف در قاچاق دام تاثیرگذار است، تصریح کرد: میزان حجم قاچاق و جابه جایی غیر مجاز دام و طیور که یکسری بیماری ها را هم با خود به همراه دارد در مرزهای کشور بسیار کمتر شده است.
اجرای طرح هویت دار شدن دام در استان های مختلف کشور
رئیس سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح های مختلف در این راستا خبر داد و افزود: برای شناسایی دام های قاچاق و برخورد با افراد متخلف، طرح هویت دار شدن دام در استان های مختلف کشور به ویژه استانهای مرزی کشور اجرایی می شود که این طرح از قاچاق و جابه جایی غیرمجاز دام جلوگیری میکند و این طرح در واقع در اهداف برنامه پنجم توسعه نیز دیده شده است.
دستور، با بیان اینکه مبارزه با انواع بیماری و جلوگیری از قاچاق دام دارای هزینه برای سازمان دامپزشکی است، تصریح کرد:‌عمده قاچاق دام و طیور در استان های مرزی شرق و غرب کشور از جمله خراسان رضوی، سیستان و بلوجستان و ارومیه وجود دارد که هم اکنون تحت کنترل و نظارت است.
وی با اشاره به اینکه ورود دام به دلیل قیمت بالای آن از سمت غرب و ارومیه کمتر صورت می گیرد و بیشتر شاهد خروج هستیم، اضافه کرد: قرنطینه در استان های مختلف به ویژه مرزی به خوبی در حال انجام است و هماهنگی‌های لازم بین استان های کشور وجود دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ورود دام و قاچاق عواقب بهداشتی دارد که باید در کشور به خوبی سیستم پایش انجام شود، اضافه کرد: ستاد مبارزه با قاچاق دام و طیور در این راستا فعال است و خروج و ورود دام را تحت نظارت و کنترل دارد.
دستور، ادامه داد: هر استان بیماری خاص خود را دارد به عنوان مثال استان های غربی با بیماری هایی مانند تب مالت و مشمشه مشکلات بیشتری دارند و همچنین تب کریمه کنگو در استان‌های شرقی وجود دارد.
90 درصد واکسن های دامی در داخل تولید می شود
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه 90 درصد واکسن های دام در داخل ایران تولید می شود، افزود:‌ البته برخی از داروها وابستگی هایی دارد و مواد اولیه آن از خارج ایران وارد می شود.
دستور گفت: موسسه رازی تاکنون موفق شده واکسن و داروهای مورد نیاز داخل کشور را تامین کند که این امر موفقیت بزرگی برای استقلال و خودکفایی ایران است.
مشکل عمده ای در تامین واکسن استان های کشور نداریم
دستور، تصریح کرد: بیش از نیمی از واکسن های طیور نیز در داخل تولید می شود و تا کنون در تامین دارو به مشکل عمده ای برنخورده ایم و در سال 91 به موقع واکسن مورد نیاز دام و طیور کشور تامین شد.
وی از توزیع 25 میلیون دز واکسن تب برفکی در استان های کشور خبر داد و افزود: تب برفکی در سال گذشته در دو فاز انجام شد و تمامی استان های کشور تحت پوشش قرار گرفتندکه این طرح در استان البرز و در برخی دیگر از استان های کشور به صورت رایگان اجرایی شد.
واکسن نیز همانند دیگر کالاها گران شد
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه قیمت واکسن نیز همانند دیگر کالاها گران شد، اضافه کرد: همانگونه که طی سال اخیر شاهد رشد قیمت برخی از کالاهای کشور بودیم قیمت تمام شده واکسن ها نیز با افزایش روبه‌رو بوده است.
دستور، تصریح کرد: تامین واکسن در گذشته با ارز مرجع صورت می گرفت اما هم اکنون با ارز مبادله ای واکسن ها تامین می شود که طی سال گذشته حدود 20 میلیارد تومان برای این موضوع هزینه شد.
وی در مورد میزان هزینه و اعتبار تامین واکسن در سال جاری، گفت: میزان هزینه و اعتبار تامین دارو بستگی به تعداد کانون های بیماری در کشور دارد و اجرای طرح های واکسیناسیون در سطح کشور در دو فاز پیش بینی می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه افزایش کیفیت دارو مد نظر ما است، گفت: توان افزایش کیفیت داروهای دام و طیور و علاوه بر این توانایی صادرات در این حوزه را داریم
هشت میلیون دلار صادرات دارو
دستور، با بیان اینکه هشت میلیون دلار طی سال گذشته صادرات دارو داشتیم، تصریح کرد: این رقم در مقایسه با سال گذشته حدود 25 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر صادرات، واردات دارو را نیز داریم، اضافه کرد: مواد اولیه بیشتر واردات ما در حوزه دارو است و این مقدار نیز محدود است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: داروهای گیاهی نیز در حوزه دام و طیور تولید شده که نسبت به داروهای شیمیایی ضرر کمتر دارد که این امر نشانگر خودکفایی است و وابستگی به واردات را نسبت به مواد اولیه می‌تواند کمتر کند.
دستور، با بیان اینکه تا کنون 15 قلم داروی تولیدی داشته‌ایم، گفت: تاکنون موفق به تولید داروهای جایگزین آنتی بیوتیک، تقویتی و مکملی آن شده ایم.
وی با اشاره به اینکه گستردگی و تنوع بیماری‌ها زیاد است، افزود: درصد بالای بیماری‌ها در جهان امروز مربوط به بیماری عفونی است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: مبارزه با بیمارها هم ویژگی های خاص خود را دارد، معمولا انتقال بیماری از دام به انسان است و مبارزه با بیماری های مشترک به عهده سازمان دامپزشکی است که باید به صورت منظم طرح واکسیناسیون را انجام دهند.
دستور گفت: در بخش مبارزه با بیماری ها بیش از 35 تا 40‌درصد مربوط به مبارزه با بیماری‌های مشترک حیوان و انسان است که انجام این کار هم هزینه بالایی دارد و باید به موقع انجام شود.
45 میلیارد تومان برای مبارزه با بیماری دام و طیور هزینه شد
وی گفت: در یک بخش کاری حدود 4 میلیارد تومان غرامت برای موارد منجر به ضبط و معدوم سازی گوشت های آلوده هزینه شده است و به طور کلی 45 میلیارد تومان طی سال گذشته برای مبارزه با بیماری در دو بخش هزینه شده است که ضبط و معدوم سازی گوشت‌های آلوده نیز بخشی از آن است.
دستور ادامه داد: تهیه واکسن و مواد بیولوژیکی و همچنین طرح توسعه عملیات مبارزه با بیماری در مناطق روستایی و عشایری مورد توجه ما است که حدود 45 درصد فعالیت ها مربوط به مبارزه با بیماری های مشترک بین حیوان و انسان است.
مشکلات دامپروری های استان های کشور به خاطر برخی از حوادث بود
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه مشکلات دامپروری های استان های کشور به خاطر برخی از حوادث بود، اضافه کرد: برخی از مشکلات دامپروری ها به دلیل خشکسالی و برخی دیگر نیز به دلیل افزایش قیمت نهاده های دام در سطح کشور بود که سبب مشکلاتی برای دامداران شد بنابراین دام و صنعت دامداری تحت تاثیر این مسائل و مشکلات قرار می گیرد و با حوادث غیر‌مترقبه این آمارها بالا و پایین می‌شود و نوسان قیمت کالا ها و گرانی در صنعت دامپروری نیز تاثیر خود را می گذارد.
زیرساخت های شهرک های دامپروری فراهم شود
دستور، با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد که زیرساخت‌های شهرک های دامپروری در استان و شهرستان ها فراهم شود، گفت: در حال حاضر در برخی از مناطق، روستاییان در کنار محل زندگی خود به دامداری مشغول هستند و دام را در محیط شهری و روستایی نگهداری می کنند.
وی ادامه داد: وظیفه ما این است که هشدارهای لازم و خدمات بهداشتی را به این مناطق ارائه دهیم، به هر حال همین کار تولید و اشتغال در کشور ایجاد کرده است باید خدمات لازم را به این واحدها بدهیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: ایجاد مجتمع و شهرک صنعتی در هر استان و شهرستان نیازمند شرایط خاص خود است و مهم تعداد واحدها نیست بلکه فراهم شدن زیر ساخت ها، رعایت ضوابط، شرایط نگهداری و پرورش و محصولات تولید شده است.
سیاست دولت پوشش بیمه ای هر چه بیشتر دامداران است
دستور، با بیان اینکه هر بیمه ای شرایط خاص خود را دارد، گفت: سیاست دولت این است که دامداران بیشتری را تحت پوشش بیمه و بهره‌مندی 100 درصدی قرار دهد و صندوق بیمه محصولات کشاورزی درصد بیشتری از خسارت وارده را پرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه پرداختی و عملکرد بیمه در بسیاری از موارد خوب و قابل قبول بوده است، تصریح کرد: تا‌کنون پرداختی بیمه به موقع بوده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از مصاحبه خود در مورد بیمار و کنترل بیماری ها، افزود: سه تست سل بر روی دام صورت می گیرد که اگر مثبت باشد به کشتارگاه فرستاده می شود و ضبط کامل و موضعی انجام می شود و همچنین بازرسانی نیز در کشتارگاه‌ها برای نظارت و کنترل حضور دارند.
انجام سالانه 700 هزار مورد نمونه گیری بر سلولز
دستور تصریح کرد: انجام سالانه 700 هزار مورد نمونه‌گیری بر سلولز انجام می شود که در صورت مثبت بودن رسیدگی می شود و همچنین در سال گذشته حدود 100 مورد هاری در کشور شناسایی شد.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به ذبح شرعی دام و همچنین رعایت نکات بهداشتی اشاره کرد و افزود: از هر کشوری واردات گوشت داشته باشیم شرایط بهداشتی و کشتارگاهی آن کشور مورد بررسی قرار می گیرد که ناظران بهداشت و درمان در این کشتارگاه ها حضور خواهند داشت.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حال حاضر از کشورهایی مانند برزیل، استرالیا، پروتکل بهداشت نیوزلند، آسیای میانه و هند گوشت صنعتی وارد می شود که موارد بهداشتی و ذبح شرعی آن مورد توجه و نظارت است.
کاهش 40 درصدی کشتارگاه‌های سنتی در کشور
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در تلاشیم تعداد کشتارگاه‌های سنتی را در کشور کم کرده و در این راستا توانسته‌ایم کشتارگاه‌های سنتی را 40 درصد کاهش دهیم.
وی تصریح کرد: کنترل کیفی محصولات و عرضه محصول سالم برای مصرف‌کنندگان از برنامه‌های اصلی سازمان دامپزشکی کشور در سال 91 بوده است.
دستوری، هدف از اجرای این برنامه را تولید محصولی عنوان کرد که در مراحل مختلف از زمان تولید از مزرعه تا مرحله‌ای که به دست مصرف‌کننده برسد سازمان بتواند محصول را ردیابی کند و از همان اول نظارت انجام شود تا مصرف‌کنندگان اطمینان کامل از مصرف پیدا کند.
وی کنترل را از لحاظ آلودگی به مواد بیولوژیک و عوامل واگیر و مواد آلاینده و سایر عوامل قارچی عنوان کرد و گفت: در حوزه دام و شیلات کار آغاز شده است و پالایش آلاینده‌ها که در شیر، مرغ و ماهی قزل‌آلا در حال انجام است.
کشتارگاه های کشور ساماندهی می شوند
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به ساماندهی کشتارگاه‌های کشور تصریح کرد: ساماندهی چندین کشتارگاه‌ را در دست داریم و در تلاشیم کشتارگاه‌ها را طی برنامه‌ای طولانی از حالت سنتی خارج و به کشتارگاه واجد شرایط مبدل کنیم.
دستوری با بیان اینکه کشتارگاه‌های طیور به طور کامل صنعتی شده‌اند، تصریح کرد: 220 واحد کشتارگاه طیور در کشور وجود دارد که 40 مورد دیگر در دست احداث داریم.
وی با بیان اینکه در حوزه دام 60 واحد صنعتی راه‌اندازی شده است، گفت‌: پیگیر افزایش تعداد این کشتارگاه‌ها هستیم و توانسته‌ایم 40 تا 45 درصد کشتارگاه‌های سنتی را در این بخش کاهش دهیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com