افزایش 20 درصدی قیمت نهاده‌های دامی در 8 ماه

افزایش 20 درصدی قیمت نهاده‌های دامی در 8 ماه
بررسی رشد قیمت نهاده‌های دامی در هشت ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد این محصولات به طور میانگین 20 درصد رشد قیمت داشته‌اند.
به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، با توجه به سهم بیش از 70 درصدی قیمت خوراک در قیمت تمام شده فرآورده‌های دام و طیور، تغییرات قیمت این نهاده‌ها به طور مستقیم منجر به افزایش قیمت محصولات نهایی پروتئینی خواهد شد.
اما به رغم افزایش 20 درصدی متوسط قیمت کل نهاده‌های دامی در هشت ماهه اول سال 94 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، قیمت 18 نهاده عمده و اصلی با افزایش تنها 5 درصد همراه بوده، این درحالی است که قیمت سایر نهاده‌ها با حدود 43 درصد رشد روبرو بوده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به پودر ماهی خارجی با 39 درصد و کمترین آن مربوط به ذرت خارجی با 20 درصد بوده است.
در مدت مورد بررسی مجموعا حدود 5.9 میلیون تن ذرت، کنجاله سویا و جو به ارزش یک میلیون و 29 دلار وارد کشور شده که در مقایسه با هشت ماهه سال گذشته به لحاظ وزن یک درصد و به لحاظ ارزش 27 درصد کاهش داشته است.
به لحاظ ارزشی دانه ذرت دامی مهمترین و پس از آن کنجاله سویا در رتبه چهارم و جو در رتبه پانزدهم اقلام وارداتی کشور در این مدت بوده است. این امر شدت وابستگی صنعت دام و طیور کشور به نهاده‌های وارداتی و شکنندگی بازار این نهاده‌ها و فرآورده‌های پروتئینی را نشان می‌دهد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com