افت چشمگیر قیمت جوجه یکروزه در بازار

افت چشمگیر قیمت جوجه یکروزه در بازار
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، از استمرار ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی افزود: با توجه به وضعیت نامطلوب عرضه نهاده‌های دامی پیش بینی می‌شود که  استمرار این روند در ۶ ماهه دوم سال منجر به کمبود یا گرانی مرغ شود.
حجت قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۴ هزار تا ۱۵ هزار تومان و مرغ گرم  را ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان اعلام کرد.
این مقام‌مسئول ادامه داد: در حال حاضر کنجاله سویا با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که این امر تولیدکنندگان را وادار به کشتار مرغ قبل از رسیدن به وزن واقعی خود می‌کند.
 بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی کماکان همانند گذشته است، بیان کرد: هم اکنون بخش عمده نهاده‌های مورد نیاز مرغداران از بازار سیاه تامین می‌شود، درحالیکه با تخصیص ارز دولتی بخش عمده ذرت و کنجاله باید با نرخ مصوب به دست تولیدکنندگان برسد.
حجت با اشاره به اختلاف ۵ برابری قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد نسبت به نرخ مصوب بیان کرد: با توجه به تامین ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغداران با نرخ مصوب، مابقی از بازار آزاد تامین می‌شود که این امر در افزایش هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی دارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عرضه مرغ با نرخ ۱۵ هزار تومان اصرار می‌ورزند، ستاد تنظیم بازار باید از ابزار‌های کنترلی بر فروش نهاده‌ها استفاده کند چرا که مرغداران در پایان خط تولید قرار دارند و در زمانیکه مرغ هایشان به سن عرضه می‌رسد، امکان نگهداری در سالن‌ها وجود ندارد.
وی با انتقاد از جهش چشمگیر قیمت ریز مغذی‌ها در بازار گفت: قیمت ریز مغذی‌ها همچون متیونین و لیزین و سایر مکمل‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل  رشد چندبرابری داشته که تمامی این عوامل منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است.وی با تاکید بر اصلاح قیمت مرغ در بازار افزود: با وجود آنکه امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار وجود ندارد، از این رو انتظار می‌رود مسئولان تنظیم بازار برمبنای واقعیت و هزینه تمام شده تولید، قیمت واقعی مرغ را اعلام کنند. حجت در پایان قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود عرضه در بازار، مرغداران تمایلی به جوجه ریزی ندارند که این امر بر افت نرخ جوجه یکروزه در بازار تاثیر گذار است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com