افت 14 درصدی تولید خوراک دام و طیور درگلستان

افت 14 درصدی تولید خوراک دام و طیور درگلستان
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: تولید خوراک دام و طیور در استان گلستان در سال جاری به دلیل وجود فضای نامناسب کسب و کار با افت 14 درصدی مواجه شده است.
رمضان بهرامی عصر سه شنبه در همایش صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان استان بدون بیان آماری در این زمینه اظهار کرد: محصولات برخی واحدهای تولیدی در استان با تولیدات اروپا برابری می‎کند، ولی 30 درصد این واحدها به دلیل فضای کسب و کار نامناسب راکد هستند.
وی با اشاره به اینکه وضعیت فضای کسب و کار آزار دهنده است، گفت: اینکه در پسابرجام به امید این باشیم که دولت مشکلات را حل کند و تولید رونق گیرد راه به جایی نمی‎بریم، بلکه فضا باید برای حضور بخش خصوصی روزآمد شود.
بهرامی اضافه کرد: مردم نیز از این بخش توقع دارند تا غذای سالم وارد سبد خانوار کند.
وی در خصوص وضعیت صادرات طیور از گلستان نیز اظهارداشت: در سه الی چهار سال اخیر نوسان در زنجیره طیور وجود داشته، روزی جوجه و خوراک دام و طیور از این استان به جمهوری ترکمنستان صادر می‎کردیم ولی اکنون با وضعیت نامناسب مواجه هستیم.
بهرامی با بیان اینکه حلقه مفقوده شرایط ایجاد شده باید شناسایی شود، تصریح کرد: بازار خوبی که می‎توانست به کاهش رکود جامعه تولیدکنندگان کمک کند اکنون در سراشیبی قرار گرفته و باید تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.
وی اضافه کرد: آینده گلستان با غلات مطرح است، امروز تجار بزرگ به منظور مبادله تجاری غلات وارد استان می‎شوند که باید از این فرصت استفاده کرد.
تولید سالانه افزون بر یک میلیون تن گندم از جمله ظرفیت های گلستان در بخش کشاورزی و بویژه غلات است.
سال قبل صادرات خوراک دام و طیور از طریق فعالیت 29 کارخانه در استان 30 هزار تن بود، در سال جاری نیز تاکنون 16 هزار تن از گلستان صادر شده است.
اجازه واردات چوب با پوست به گلستان داده شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‎ای گلستان نیز گفت: سازمان حفظ نباتات در یک کار مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست مجوز واردات چوب با پوست را از طریق مرز ریلی اینچه برون و بندر خواجه نفس به استان گلستان اختصاص داده است.
خط ریلی اینچه برون در استان گلستان کشورهای ایران - ترکمنستان - قزاقستان را به هم متصل کرده است.
علی مرگدری با بیان اینکه حمل و نقل ریلی از حمل و نقل دریایی ارزان تر است، تصریح کرد: خط ریلی اینچه برون فرصت‎های خوبی را برای استان فراهم و به ارمغان می‎آورد.
استان گلستان از طریق گمرک اینچه برون و دریای خزر با کشورهای آسیای میانه همسایه است.
12 شرکت داخلی و خارجی متقاضی سرمایه‎گذاری در استان گلستان
مرگدری یکی از اولویت‎های استان در بخش کشاورزی را توجه به غلات دانست و تصریح کرد: 12 شرکت داخلی و خارجی متقاضی سرمایه‎گذاری در استان گلستان هستند که برای 5 الی 8 میلیون تن در این بخش برنامه‎ریزی کرده اند.
وی همچنین از پیگیری استان برای ایجاد دامداری‎های بزرگ مقیاس خبر داد و گفت: با تلاش‎هایی که در این زمینه صورت گرفته، اتفاقات خوبی در استان گلستان رقم خواهد خورد.
مرگدری تصریح کرد که برای رقابت با کشورهای خارجی و به دست آوردن بازارهای جهانی باید فعالیت جدی داشته باشیم، فضا و شرایط کنونی خوب است، اگر قدر آن را بدانیم.
 آحاد مردم به ویژه فعالان اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش کنند
وی با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی نیز گفت: آحاد مردم به ویژه فعالان اقتصادی باید در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش کنند و در این زمینه اگر مشکلی را نمی‎توانیم حل کنیم، حداقل نباید مشکل ایجاد کنیم.
مرگدری با بیان اینکه انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان باید بطور کامل موضوع واردات، فرآوری، عمل‎آوری و توزیع را در اختیار بگیرد، افزود: این انجمن باید انجمن‎های مختلف برنج، صنایع سلولزی را راه‎اندازی کند و مدیریت را به دست بگیرد تا دولت نیز چابک‎سازی شود.
وی بیان داشت: آنچه استان در بخش کشاورزی پیگیری می‎کند، ایجاد پایانه برای مجموعه محصولات مناطق شمالی کشور است و اولویت گلستان در این زمینه به غلات اختصاص دارد.
استان مرزی گلستان با یک میلیون و850 هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و از مناطق مهم صادرات کالا به کشور های آسیای میانه محسوب می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com