اعلام میزان وابستگی ایران به واردات گوشت قرمز

اعلام میزان وابستگی ایران به واردات گوشت قرمز
مدیرعامل موسسه جهاد استقلال با اشاره به لزوم تثبیت قیمت مواد پروتئینی، گفت: وابستگی کشور به واردات گوشت قرمز به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.
به گزارش مهر، محمدرضا شافعی‌نیا در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، افزود: براساس آمارهای موجود، ۳۸ درصد اقتصاد خانوار به غذا مرتبط می‌شود و اگر ما بتوانیم این بخش از اقتصاد خانوار را در آرامش و ثبات نگه داریم همه جامعه از این مساله منتفع خواهند شد.
وی اضافه کرد: بنابراین اهداف ما در موضوعات مربوط به تولید، فراهم کردن خدمات برای افزایش بهره‌وری در تولید و تثبیت قیمت تمام شده آن است. مدیرعامل موسسه جهاد استقلال با اشاره به درگیری کشور با خشک‌سالی و بحران آب، افزود: قطعا باید بتوانیم در راستای حل این مشکل روش‌های مختلفی را برای افزایش بهره‌وری آب در نظر بگیریم، ضمن اینکه همکاران ما در بحث مکانیزاسیون شروع به کار و پیاده‌سازی برنامه‌های اجرایی کرده‌اند که ما علاوه بر آب در افزایش بهره‌وری بذر، سموم و غیره نیز تاثیرگذار باشیم.
وی ادامه داد: با توسعه مکانیزاسیون و به کارگیری روش‌های نوین آبیاری قدم‌های مثبتی در این راستا برداشته شده و همچنین در حال انجام اقداماتی هستیم تا با آب کمتر محصول بیشتری را تولید کنیم.
شافعی‌نیا خاطرنشان کرد: ۳۸ درصد اقتصاد خانوار به غذا بستگی دارد و بیش از ۷ درصد از این میزان مربوط به مواد پروتئینی است، بنابراین ضرورت دارد که قیمت مواد پروتئینی ثبات پیدا کند که برخی از شرکت‌های ما این امر را پیگیری کرده‌اند.
وی با بیان اینکه همکاران ما برای افزایش بهره‌وری مواد پروتئینی بحث استفاده از علم ژنتیک را پیگیری کرده‌اند، گفت: بین ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه تمام شده تولید مواد پروتئینی مربوط به خوراک دام و طیور است، بنابراین در صورتی‌که بتوان قیمت نهاده‌ها را تثبیت کرد، قطعا این امر در تولید تاثیرگذار خواهد بود و برخی از شرکت‌های ما نیز در زمینه پیگیری این مساله فعال هستند.
شافعی‌نیا با اشاره به اینکه در سال‌جاری در زمینه تامین کود شیمیایی نیز با هیچ‌گونه کمبودی مواجه نبودیم، افزود: هدف ما حمایت و پشتیبانی از برنامه‌هایی است که وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی، تامین امنیت غذایی و اقتصادی کردن تولید دنبال می‌کند و همکاران ما از زیرساخت تولید تا بازار فعال هستند.
مدیرعامل موسسه جهاد استقلال با بیان اینکه بهبود وضعیت تولید ۳ علامت دارد، گفت: وجود محصول در بازار، سطح قیمت‌‌ها و صادرات سه نشانه بهبود تولید یک محصول‌اند و این سه عامل نشان دهنده آن هستند که وضعیت تولید گوشت قرمز نسبت به سالیان گذشته در کشور بهبود یافته است و در حال حاضر وابستگی ما به واردات این محصول کمتر از ۱۰ درصد (حدود ۵ تا ۶ درصد) است.
شافعی‌نیا افزود: طی دو سه اخیر ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم در زمینه مواد پروتئینی از جمله شیر، گوشت، مرغ وغیره بدون هزینه‌های اضافی میزان تولید را افزایش دهیم. وی در پایان گفت: به دنبال این هستیم که در سال جاری میلادی در صورت تأمین اعتبار ۵۰۰ تراکتور نیمه سنگین و ۱۰۰ دستگاه کمباین با تکنولوژی جدید وارد کشور کنیم. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com