اعتراض مرغداران مرغ تخم‌ گذار خراسان رضوی از ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ

اعتراض مرغداران مرغ تخم‌ گذار خراسان رضوی از ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ
رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: آخرین هشدارمان به دولت فعلی این است که بیش از این به تولید ضربه نزند و دولت در همین چندماه پایانی‌اش اگر می‌خواهد برای تولید کاری بکند و مرهمی بر زخم جامعه مرغدار باشد.
 حسین موسوی‌نژاد، رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی بیان کرد: چند وقتی است قیمت تخم‌مرغ به‌شدت کاهش یافت، اما به‌محض اینکه دولت اعلام کرد صادرات تخم‌مرغ در چند روز آینده ممنوع است، حجم زیادی صادرات انجام شد و کسانی که به‌نحوی مجوز صادرات داشتند، برای خرید تخم‌مرغ تقاضا کردند که باعث التهاب در بازار تخم‌مرغ شد و قاعدتا در تخم‌مرغ کمبود خواهیم داشت، ولی افزایش قیمت ناشی از کمبود کنونی نبود و ناشی از التهاب بازار بود.
حسین موسوی‌نژاد در ادامه گفت: از تیرماه سال گذشته، نرخ معمول با نرخ مصوب برای مرغدار هم‌خوانی ندارد. قیمت تمام‌شده یک کیلو تخم‌مرغ با احتساب ۱۵ درصد بود، که این سود در کشور‌های دنیا ۳۰ درصد است و مرغدار تخم‌مرغ را باید دست‌کم ۱۸ هزار تومان بفروشد که برایش سود داشته باشد. اما تخم‌مرغ در آخرین قیمت مصوب ۱۴ هزار تومان بوده است.
رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی همچنین ادامه داد: با این تفاوت قیمت در نرخ مصوب و بهای تمام‌شده مرغدار انگیزه‌ای ندارد و برای ایجاد انگیزه باید قیمت به واقعیت نزدیک شود. وقتی قیمت فرمایشی و دستوری است و قیمت واقعی در بازار چیز دیگری است، باعث می‌شود تولیدکننده انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشد و درگیر سیستم‌های نظارتی در این بخش بشود.
موسوی‌نژاد تأکید کرد: سوءمدیریت در بخش تولید باعث می‌شود تولید تخم‌مرغ در استان از روزانه ۶۰۰ تن تا سال ۹۸ به ۳۸۵ تن تا پایان ۱۴۰۰ برسد. با وجود اینکه سال‌های گذشته شعار سال تأکید بر رونق و جهش تولید بوده است، به‌دلیل سیاست‌های دولت شاهد کاهش در تولید بوده‌ایم. اگر این روند ادامه‌دار باشد، متأسفانه استانی که ۵۰ درصد مازاد تولید داشته است، در سال ۱۴۰۱ واردکننده خواهد بود.

رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار تصریح کرد: اگر بخواهیم جلو این روند را بگیریم، باید قیمت‌های کارشناسی لحاظ شود. اگر قیمت‌ها واقعی شود، مسلما انگیزه برای تولید افزایش می‌یابد، اما وقتی تولید به‌صرفه نباشد، تولیدکننده وقت و انرژی‌اش را صرف کار‌های غیرمرتبطی می‌کند که سود بیشتری دارد. اما هم‌خوانی‌نداشتن قیمت‌ها باعث سودجویی دلال‌ها در این بازار می‌شود و بازار را به‌هم می‌زند.
موسوی‌نژاد بیان کرد: قیمت تخم‌مرغ از ابتدای سال زیر میانگین با قیمت ۱۱ هزار تومان بوده است و وظیفه دولت خرید تضمینی بوده که به وظیفه‌اش عمل نکرده است. قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری حدود ۱۵ هزار تومان است. دولت اگر به فکر مردم می‌بود، باید یک‌سال پیش مرغ را از مرغدار می‌خرید تا مرغدار متضرر نشود و مرغش را بکُشد و امروز که قیمت تخم‌مرغ افزایش می‌یابد، این تخم‌مرغ را به بازار تزریق می‌کرد.
این فعال حوزه دام و طیور افزود: آخرین هشدارمان به دولت فعلی این است که بیش از این به تولید ضربه نزند و دولت در همین چندماه پایانی‌اش اگر می‌خواهد برای تولید کاری بکند و مرهمی بر زخم جامعه مرغدار باشد و قسمتی از زیان‌ها و اقدامات غیرکارشناسی قبلی را جبران کند.
موسوی نژاد در خاتمه خاطر نشان کرد: باید قیمت را به‌روز کند؛ اما درعمل دولت در روز‌های پایانی انگیزه‌ای ندارد که قیمت مصوب را افزایش دهد و همه مشکلات حوزه دامداری را به دولت بعدی منتقل می‌کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com