اعتراض دامداران به عدم تخصیص یارانه شیر

اعتراض دامداران به عدم تخصیص یارانه شیر
دامدار در ۳ تن تولید شیر حدود ۴۰ میلیون تومان ضرر می‌کند، قیمت تمام شده ۱۴۵۰ تومان است، اما مجبورند کیلویی ۱۱۰۰ تومان بفروشند. دامدار حاضر نیست قیمت شیر اضافه شود، اما انتظار دارد قیمت نهاده‌ها پایین بیاید تا تولید برایش به صرفه شود.
امروز ساعت 9.30 صبح حدود  100 نفر از دامداران سراسر کشور مقابل ساختمان اصلی وزارت جهاد کشاورزی در اعتراض به عدم پرداخت یا پرداخت ناقص یارانه 300 میلیارد تومانی تولید شیر، بالا بودن قیمت علوفه و قیمت تمام شده تولید، تجمع کردند.
سال گذشته دولت مصوب کرد که در سه ماه آخر سال 92 به ازای یک کیلوگرم شیر تحویلی دامداران 190 تومان پرداخت شود.
محمدتقی انتظاری دامدار نیشابوری که گاوداری صنعتی 80 رأسی دارد، به خبرنگار فارس گفت: در حالی که مصوب شده بود در 4 ماه پایانی سال گذشته کیلویی 190 تومان به دامداران یارانه بدهند، اما تاکنون ریالی پول نگرفته است.
این دامدار نیشابوری همچنین گفت: شیر را از دامدار کیلویی 1100 تومان خریداری می‌کنند و کارخانه‌ها پول آن را 2 تا 4 ماه دیگر پرداخت می‌کنند، قیمت نهاده‌های دامی به شدت بالا رفته است، قیمت تمام شده تولید شیر کیلویی 1500 تومان است و دامدار در فروش یک کیلوگرم شیر 400 تومان ضرر می‌کند.
انتظاری گفت: هزینه‌های دیگر تولید نیز به شدت بالا رفته است، ماهانه 200 تا 300 هزار تومان پول آب و 200 هزار تومان پول گاز پرداخت می‌کند.
دامداران مجبورند برای تأمین هزینه‌ دام خود را بفروشند
همچنین احمد لطفی رئیس هیأت مدیره دامداران نیشابور نیز از کارمزد بالای بانکی و بروکراسی پیچیده بانک‌ها خبر داد و گفت: دامداران مجبورند برای تأمین هزینه‌های جاری گاوداری‌ها، دام خود را بفروشند. از سوی دیگر هزینه‌ نهاده‌ها هم بالا رفته است، کنسانتره را کیلویی دو هزار تومان خریداری می‌کنند، در حالی که قیمت شیر کیلویی 1100 تومان است.
به گفته وی از سال 92 تاکنون قیمت نهاده‌ها 80 درصد گران شده است، اما قیمت خرید شیر در سال جاری کاهش یافته است.
وی می‌گوید سال گذشته هر کیلوگرم شیر را تا 1200 تومان می‌فروختیم، اما امسال این رقم به 1100 تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه یارانه شیر دریافت نکرده است، گفت: آیا رواست که سهم دامدار این باشد که با خواهش و تمنا از بانک‌ها با کارمزد 30 درصد وام بگیرد و درآمد دامداری‌اش تنها 10 درصد سود داشته باشد؟
وی ادامه داد: «دامداری برای ما سودی ندارد، اما به دلیل اینکه شغل آباء و اجدادمان است، نمی‌توانیم رها کنیم، حتی پسرم را تشویق کردم که فوق لیسانس دامداری بگیرد و الان در دامداری کار می‌کند».
دامدار مجبور است دام نارس به کشتارگاه بفرستد
محمد کاظم فرسرایی دامدار دیگری به خبرنگار فارس گفت: روز گذشته برای تأمین هزینه‌های گاوداری دام‌های نارس را با وزن 250 کیلوگرم فروختم در حالی که این گاو‌ها باید بعد از رسیدن به وزن 700 کیلوگرم می‌رسیدند.
وی گفت: در کشورهای دیگر دامداری‌ها با تسهیلات بانکی با کارمزد 2 تا 3 درصد دامداری را اداره می‌کنند، اما در کشور ما این کارمزدها تا 30 درصد است.
به گفته وی هزینه واکسن‌ها هم بسیار بالاست، وزارت جهاد کشاورزی هزینه واکسن را که هر شیشه آن 25هزار تومان است، از دامدار دریافت می‌کند.
وی گفت: آیا روا است که 5 میلیارد تومان سرمایه دامداری را بفروشیم و در بانک‌ها بگذاریم تا سالانه 1.5 میلیارد تومان سود ببریم؟ اما اگر دولت حمایتی نکند مجبور خواهیم شد این کار را انجام دهیم.
این دامدار گفت: میزان سودی که می‌توانیم از بانک بگیریم 5 برابر سود دامداری است، اما به دلیل علاقه به کار و وطن حاضر نیستیم دست از تولید بکشیم.
در میان تجمع‌کنندگان خانم میانسالی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش که متخصص در آموزش نابینایان است، از منطقه کرج آمده بود.
وی به خبرنگار فارس گفت: گاوداری 280 رأسی دارد اما با بالا رفتن قیمت نهاده‌ها سودی برایش نمانده است.
فلاحی می‌گوید قیمت نهاده‌ها نسبت به اسفند ماه تا 40 درصد گران شده است، سویا کیلویی 2100، ذرت 1120، کنجاله پنبه 1700 تومان و جو 1050 تومان است.
وی می‌گوید: از یارانه 300 میلیارد تومانی که قرار بود تا پایان سال 92 به دامدار بدهند مبلغی دریافت نکرده است.
این بانوی دامدار در ادامه می‌گوید، حاضر نیست قیمت شیر اضافه شود، زیرا مردم باید توان خرید نیز داشته باشند اما انتظار دارد قیمت نهاده‌ها پایین بیاید تا تولید برایش به صرفه شود.
شهناز پساویده دامدار تبریزی نیز از مشکلات دامداری و دلیل طی مسافت 700 کیلومتری می‌گوید.
او بازنشسته آموزش و پرورش در سال 85 بوده و به دلیل علاقه ابتدا با کار کشاورزی شروع کرده و اکنون دامداری 140 رأسی دارد.
پساویده می‌گوید خانه ویلایی 160 متری را در رجایی‌شهر کرج فروخته و کار دامداری را شروع کرده است.
به گفته وی هزینه‌های دامداری بسیار بالا رفته است و تولید برایش صرفه اقتصادی ندارد، نرخ شیر و گوشت همچنان با قیمت‌های قبلی است در حالی که قیمت نهاده‌ها نسبت به گذشته تغییر یافته است.
دامداری نیز از کرمان آمده است. مجید فرحبخش که اکنون رئیس هیأت مدیره دامداران استان کرمان است.
وی می‌گوید جو مثقالی 5 تومان است یعنی یک دانه جو را یک ریال می‌خریم و قضاوت کنید که چگونه می‌توان تولید کرد.
وی می‌گوید: کار را از چوپانی شروع کرده است و اکنون رئیس هیأت مدیره دامداران است، اما مشکلات تولید او را از ادامه کار دلسرد کرده است.
گرامی‌محمودی که دامداری 100 رأسی دارد به خبرنگار فارس گفت: از یارانه 300 میلیارد تومانی که قرار بود برای 4 ماه به دامداران پرداخت شود تنها 2 ماه دریافت کرده است و از زمانی که علوفه به جاری ارز 1226 با 2477 وارد کشور شد قرار بود مابه‌التفاوت آن پرداخت شود که نشد.
به گفته وی علاوه بر شیر دامداران در فروش گوشت نیز مشکل دارند زیرا تقاضا در بازار نیست و مردم قدرت خرید ندارند بنابراین دولت باید گوشت تولیدی دامداران را با 10 درصد حاشیه سود خریداری کند.
وی می‌گوید در 3 تن تولید شیر حدود 40 میلیون تومان ضرر می‌کند، قیمت تمام شده کیلویی 1450 تومان است اما آنها مجبورند کیلویی 1100 تومان بفروشند.
احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران در جمع حاضران گفت: از زمانی که بخش بازرگانی به وزارت جهاد آمده است تمام مسئولان این بخش دنباله‌رو سیاست‌های سازمان حمایت هستند، در حالی که وضعیت و مشکلات این بخش را معاونت امور دام بهتر می‌داند.
مقدسی گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار، معاونت بازرگانی پیشنهادهای سازمان حمایت را قبول می‌کرد و به پیشنهاد دامداران بی‌اعتنا بود.
تجمع‌کنندگان که اوایل صبح امروز مقابل وزارت جهاد کشاورزی بودند توسط مسئولان و با این وعده که وزیر جهاد کشاورزی با آنها سخن خواهد گفت،‌ به نمازخانه وزارت جهاد کشاورزی هدایت شدند، اما بعد از یک ساعت انتظار که خبری از مسئولان نشد، آنها دوباره به محوطه وزارت جهاد کشاورزی آمدند که در این میان معاون پارلمانی وزیر با معترضان سخن گفت و وعده‌هایی برای پیگیری مطالبات آنها داد.

 
نظرات شما
  •  

    علی گفت : ۹۳/۰۳/۱۳

    به این دوستان میشه گفت وزیر و مسول،این همه ادم با شخصیت و زحمتکش و با ادب و پولدار(دامداران محترم) رو رها کردن و وعده سر خرمن میدن که باشه فعلا مثل این 7-8 سالی که صداتون در نیومد و ضرر کردین و چیزی نگفتین ساکت باشین تا ما هر کاری میخواهیم بکنیم.هه هه عجب کشوری مناسب برای دلالها

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com