اصلاح نژاد مرغ بومی، راهکاری برای بهبود معیشت روستاییان

اصلاح نژاد مرغ بومی، راهکاری برای بهبود معیشت روستاییان
رییس موسسه تحقیقات علوم دامی گفت: اگرچه نژادهای اصلاح شده مرغ بومی عملکردی متناسب با مرغ های اصلاح شده ندارد، اما با توجه به سازگاری با منطقه در تامین معیشت افراد کم درآمد بسیار موثر است.
مختارعلی عباسی، رییس موسسه تحقیقات علوم دامی در گفتگو با خبرنگار موج با اعلام این مطلب اظهار داشت: طرح اصلاح نژاد مرغ بومی کشور با همکاری معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی به عنوان طرحی ملی در دست انجام است.
وی افزود: 6 مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی در استان های آذربایجان غربی، اصفهان، فارس، یزد، مازندران و خراسان رضوی تعریف شده است.
عباسی گفت: در این مراکز برنامه اصلاح نژاد بر اساس صفات اقتصادی مثل رشد و تولید تخم مرغ انجام می شود.
وی ادامه داد: با این روش به تدریج طی سال های مختلف روند تولید اصلاح و راندمان بهبود می یابد.
رییس موسسه تحقیقات علوم دامی تصریح کرد: پس از اصلاح نژاد مرغ های بومی لاین های اصلاح شده به مراکز تکثیر منتقل می شود.
وی اضافه کرد: مراکز تکثیر نیز پس از تولید جوجه های اصلاح شده آن را به افراد و علاقمندان پرورش مرغ بومی عرضه می کنند.
سال گذشته در قم؛ ۱۵۰ میلیون تومان به کشتارهای معدوم شده غرامت پرداخت شد
مهدی رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر در قم، با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان به دامدارانی که کشتار آن‌ها غیر بهداشتی و ناسالم بود، غرامت پرداخت شده است افزود: از این مبلغ ۸۰ میلیون تومان مربوط به کشتارگاه‌های دام و ۷۰ میلیون تومان نیز مربوط به صاحبان طیور بوده که کشتار آن‌ها در کشتارگاه‌های طیور ضبط و معدوم شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان قم در خصوص پرداخت غرامت به دامداران استان اظهار داشت: طبق قانون دام‌هایی که در کشتارگاه‌های دام و همچنین طیور، کشتار می‌شوند در صورتی که بهداشتی نبوده و اجازه مصرف نداشته باشند به این دسته از کشتار‌ها از سوی سازمان دامپزشکی غرامت پرداخت می‌شود.
هر روز سه اکیپ، دامداری‌های استان را کنترل می‌کنند
وی در ادامه با اشاره به اینکه هر روزه سه اکیپ در خصوص بیماری‌های سل و تب مالت به دامداری‌های استان سرکشی می‌کنند اظهار داشت: بعد از تست دام‌ها، آن دسته از دام‌هایی که دچار اینگونه بیماری‌ها بوده در روزهای سه شنبه به کشتارگاه منتقل می‌شوند و در آنجا، قسمت‌هایی از کشتار که غیر بهداشتی و آلوده تشخیص داده می‌شوند معدوم و سازمان دامپزشکی نیز به این دسته از دام‌ها غرامت پرداخت می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی قم اضافه کرد: با توجه به اینکه قیمت دام زنده بالا‌تر از دام کشتاری است کمیسیون تقویم بهاره این اختلاف قیمت در دام زنده و کشتار را محاسبه و غرامت آن به دامداران پرداخت می‌شود که در این خصوص نیز ۵۸ میلیون تومان در سال گذشته به دامداران غرامت پرداخت شد.
تاکید بر استفاده از گوشت هایی که دارای مهر بهداشت هستند
وی در ادامه از شهروندان خواست تا از کشتارهایی استفاده کنند که مهر بهداشت بر روی آن‌ها حک شده باشد چرا که این مهر نشانه آن است که تمامی مراحل کشتار توسط سازمان دامپزشکی نظارت و کنترل شده است.
رفیعی ابراز داشت: شهروندان در خصوص استفاده از محصولات مرغ نیز تنها آن را در بسته بندی‌های بهداشتی که تاریخ انقضاء محصول بر روی آن درج شده است تهیه کنند و در صورت بروز هر گونه تخلف در این خصوص مراتب را به سازمان دامپزشکی استان اطلاع دهند.
اطلاع رسانی در خصوص آنفولانزا متمرکز و از مرکز ارائه می‌شود
مدیرکل دامپزشکی استان قم همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت بیماری آنفولانزا در استان پاسخ داد: قرار شد در این خصوص اطلاع رسانی‌ها به صورت متمرکز و از سوی مرکز ارائه شود و ما در این رابطه نمی‌توانیم اظهار نظری داشته باشیم.
 
نظرات شما
  •  

    صمد دوستی گفت : ۹۲/۰۱/۱۶

    باسلام برای تهیه و ابتیاع جوجه یا نیمچه مرغ بومی اصفهان چگونه ویا از چه طریقی میتوان اقدام کرد با تشکر

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com