اصلاح نظام توزیع نهاده های کشاورزی برای ساماندهی اساسی

اصلاح نظام توزیع نهاده های کشاورزی برای ساماندهی اساسی
معاون وزیر و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور نظام توزیع ناکارآمد در کشور را یکی از بغرنج ترین موانع افزایش سطح رفاه عمومی و رضایت تولیدکنندگان از جمله در بخش کشاورزی که با امنیت غذایی مردم در ارتباط است، توصیف کرد.
حسین صفائی که در گردهمایی مدیران عامل اتحادیه های تعاون روستایی سراسر کشور در سرعین سخن می گفت، با اعلام این خبر افزود: یکی از مشکلات بازاریابی نظام توزیع است که نظام ناکارآمدی است و بعضی از علامت ها هم کاملا این امر را تائید می کند. نظام توزیع ناکارآمد با برخی از شاخص ها شناخته می شود یکی از شاخص های تعداد واحد های صنفی که در واحد توزیع قرار می گیرند هر چقدر کمتر باشند نظام توزیع کارآمدتر خواهد بود. در ایران به ازای هر 40 نفر یک واحد صنفی وجود دارد. به عبارتی هر هفت خانوار یک واحد صنفی دارد.
وی ادامه داد: شاخص دیگر توزیع ناکارآمد کالا در ایران این است که 5 درصد کالا و خدماتی که عرضه می شود در فروشگاه های زنجیره ای است و 95 درصد در واحدهای توزیع خرد صورت می گیرد که عوارض آن این است که کاهش سطح رفاه عمومی را به همراه داشته و زیان جبران ناپذیری به تولیدکنندگان هم وارد می آورد.
این مقام مسئول اضافه کرد: در تهران تمام خیابان ها مثل آزادی و انقلاب مغازه و فروشگاه است از راه آهن تا تجریش هم فروشگاه است وقتی 85 درصد نیاز مردم به کالا و خدمات در این خرده فروشی ها تامین می شود، هزینه ارائه خدمات بیشتر است، هزینه کالا بعد از تولید در شبکه توزیع بالاست، خریدار همیشه گلایه مند است. عده ای صاحب پول های باد آورده ای می شوند که برای آن زحمت نکشیده اند.
به تعبیر صفایی، پیاده روی تشکر از سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی به مفهوم واقعی در ایران وجود ندارد، زیرا سد معبر و تبدیل پیاده رو به مراکز کسب و کار رواج پیدا کرده است.
حسین صفائی ادامه داد: بازار محصولات کشاورزی به عنوان بخشی از نظام کل عرضه وضعیت بسیار بغرنجی دارد. روند منفی در اصلاح بازار محصولات کشاورزی وجود داشته که یکی از شاخص های مهم ارزیابی شاخص فاصله قیمت تولید کننده با مصرف کننده است که در ایران بسیار بالاست و نظام تولید می بایست به سمتی برود که این فاصله را کم کند.
وی افزود: تمام دامداران زحمتکش که شیرخام تولید می کنند یارانه بیشتری را می بایست دریافت کنند. ساختار بازار می بایست پالایش شود. همواره تولید کننده سودش روز بروز کاهش می یابد و این مسائل یکی از مهمترین مسائلی است که باید مدنظر قرار بگیرد، زیرا عرصه معیوب بازار تولید را فلج می کند و زحمات تولید کنندگان را به هدر می دهد.
مسئولیت از مزرعه تا بازار بخش کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است. طرح تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی موجب شده است که وزارت جهاد کشاوزری جوابگوی این بخش باشد و می بایست بهترین گزینه و راه حل را در نظام توزیع در پیش بگیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com