استقبال دامداران از طرح اصلاح نژاد دام های بومی

استقبال دامداران از طرح اصلاح نژاد دام های بومی
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی ایلام از استقبال دامداران این استان از اجرای طرح اصلاح نژاد دام های بومی و تلقیح مصنوعی خبر داد
قاسم رستمی زاده گفت : انجام تلقیح مصنوعی و اصلاح نژاد دام موجب افزایش تولید گوشت و شیر خام با کیفیت بیشتر و بهتر و تولد دام هایی با نژاد خالص تر می شود.
وی افزود: در طرح تلقیح مصنوعی و اصلاح نژاد دام یا آمیخته گری کنترل شده که بیشتر در دام های سنگین انجام می گیرد، در فرایند لقاح گاو ماده بومی کم بازده با گاو نر از نژاد اصیل و برتر، گوساله های متولد شده از خلوص و اصالت بیشتری برخوردار می شوند و این روند برای گاوهای دورگه بالغ حاصل این لقاح هم تکرار می شود.
رستمی زاده بیان داشت : انجام لقاح مصنوعی و اصلاح نژاد دام در چند نسل از گاوهای حاصل این لقاح میزان خلوص را در بین این احشام تا میزان بالایی افزایش می دهد و در نتیجه گوشت قرمز و شیر خام تولید شده آنها نیز از مطلوبیت بیشتری برخوردار است.
وی تصریح کرد : تنها لقاح مصنوعی گاو بومی با گاو اصیل برای افزایش خلوص گوساله های متولد شده کافی نیست بلکه باید نوع و مقدار تغذیه و رژیم غذایی این حیوانات نیز طبق نظر کارشناسان انجام بگیرد.
رستمی زاده در پایان با بیان اینکه این طرح در گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی و همچنین توسط بخش خصوصی در روستا ها و زیر نظر کارشناسان این سازمان انجام می پذیرد، گفت: هم اکنون در بیشتر نقاط استان دامداران سنتی و صنعتی از این طرح استفاده می کنند.
399 واحد دامداری شیری با پنج هزار و 902 راس گاو و 761 واحد پرواربندی صنعتی در استان وجود دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com