استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها یک معضل جدی است

استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها یک معضل جدی است
رئیس شبکه دامپزشکی محلات گفت: استفاده گسترده پرور‌ش‌دهندگان دام و طیور از آنتی‌بیوتیک‌ها در حال تبدیل شدن به یک معضل جدی و جهانی است.
عباس رادمهر در کارگاه آموزشی تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در استان مرکزی اظهار داشت: باتوجه به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت که در زمینه مقاومت میکروبی تهدید جهانی اعلام شده، سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از سازمان‌های مرتبط با بخش سلامت برای تحقق این شعار برنامه‌های خوبی را در دستور کار قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف استراتژیک سازمان دامپزشکی کشور بهبود کیفیت فرآورده‌های خام دامی و تولید غذای سالم در راستای تأمین امنیت غذایی جامعه است، تصریح کرد: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها موجبات مقاومت بدنی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها را در جمعیت انسانی و دامی فراهم می‌کند، بنابراین رعایت استانداردهای اعلام شده در زمینه مصرف آنتی بیوتیک‌ها، رعایت دوره مصرف و جلوگیری از استفاده بی‌رویه موجب کاهش و در نهایت حذف مقاومت آنتی بیوتیکی و پاسخ مناسب به درمان بیماری‌های نوپدید و یا بازپدید به وسیله آنتی بیوتیک‌ها خواهد شد.
رئیس شبکه دامپزشکی محلات تاکید کرد: استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در پرورش، رعایت شرایط قرنطینه‌ای و بهداشتی، استفاده از نظرات کارشناسان دامپزشکی، مدیریت کارآمد و به موقع در واحد و استفاده از نهاده‌های سالم و تحت نظارت دامپزشکی می‌تواند کمک مؤثری در پیشگیری از بروز بیماری با عدم مصرف آنتی بیوتیک را به همراه داشته باشد.
رادمهر با بیان اینکه امروزه در پرورش طیور ساختار مناسب واحدها بسیار مهم و تأثیرگذار است،‌ ادامه داد: واحدی با داشتن سیستم تهویه و رطوبت مناسب در فصول مختلف سال، ساختار قابل شستشو و ضد عفونی، امکانات و تجهیزات مناسب توزیع آب و خوراک می‌تواند شرایط اولیه را برای پرورش مناسب فراهم کند.
وی مصرف به موقع آنتی‌بیوتیک‌، همفکری با دامپزشکان و استفاده ازآزمایشگاه‌های دامپزشکی را بهترین راهکار در کاهش مصرف آنتی بیوتیک دانست و تصریح کرد: مصرف منطقی و حساب شده آنتی بیوتیک سبب درمان سریع و به موقع بیماری شده و از انتقال بیماری به سایر دام‌ها جلوگیری می‌کند.
رئیس شبکه دامپزشکی محلات افزود: استفاده گسترده پرورش دهندگان دام و طیور از آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین انتقال آن به انسان یک تهدید جهانی بوده که در این زمینه سازمان دامپزشکی به عنوان متولی بهداشت دام کشور فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده و تلاش‌ها به سمتی است تا دردوره پرورش، حرکت در راستای کاهش و در نهایت حذف مصرف آنتی بیوتیک‌ها شود.
رادمهر در زمینه اقدامات انجام گرفته درشبکه دامپزشکی شهرستان محلات گفت: تدوین برنامه‌ای جامع با همکاری اداره کل دامپزشکی استان، کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان و اعلام این برنامه به تمام دامداران ومرغداران در زمینه رعایت مصرف آنتی بیوتیک در دوره پرورش و آموزش تمامی تولیدکنندگان گوشت و مرغ در راستای کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها بخشی از اقدامات این شبکه بوده وبه عنوان آموزش‌های چهره به چهره شبکه دامپزشکی درحال انجام است.
به گفته وی بررسی شرایط بهداشتی دامداری‌ها، انجام به موقع و مناسب واکسیناسیون و در نهایت اختصاص بودجه لازم به آموزش گسترده پرورش دهندگان دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل از راهکارهای مفید در زمینه کاهش مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در تمام مراحل تولیدگوشت سالم وبهداشتی به شمار می‌رود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com