استفاده از هورمون در چاق نشان دادن مرغ سخنی بی‌پایه است

استفاده از هورمون در چاق نشان دادن مرغ سخنی بی‌پایه است
استاد دانشگاه‌های اردبیل و مدیر گروه دامپروری دانشگاه محقق اردبیلی گفت:‌ استفاده از هورمون در چاق نشان دادن مرغ و همچنین برخی افزودنی‌های غیر‌مجاز در مرغداری‌ها سخنی بی‌پایه و اساس و غیر‌منطقی است.
علیرضا سبحانی در اردبیل اظهار داشت: ما یکسری بیماری‌های دام به شکل صنفی داریم که مختص افراد درگیر با دامداری‌ها و برخی مرغداری‌هاست و در کنار آن تعدادی از بیماری‌ها نیز به صورت مشترک بین دام و طیور وجود دارد.
وی از جمله بیماری‌های صنفی دام را تب مالت، بروسلوز، سل و شاربون اعلام و خاطرنشان کرد:  حداقل 150 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که در صورت بی‌توجهی قابل انتقال می‌باشند.
استاد دانشگاه‌های اردبیل مراقبت از بروز برخی بیماری‌های صنفی را یادآور شد و گفت: قصابان و دامداران باید مراقبت بیشتری انجام دهند تا گرفتار این بیماری‌های خطرناک نشوند.
سبحانی یادآور شد: افراد عادی نیز باید به صورت کنترل شده از شیر، گوشت و برخی فرآورده‌های دامی استفاده کنند و در مصرف شیر و سایر لبنیات اولویت را به حفظ بهداشت و مراقبت بیشتر قائل شوند.
این مسئول به ضرورت تامین خوراک مورد نیاز دام‌ها به شکل سالم اشاره کرد و افزود: مهمترین بیماری‌ که دامداران با آن مواجه هستند بیماری بروسلوز و سقط جنین دام است که ما با طرح‌های نظارتی و کنترلی سعی داریم از بروز این بیماری‌های نگران‌کننده در دام جلوگیری کرده تا مشکلی برای مصرف‌کنندگان فرآورده‌های دامی به وجود نیاید.
مدیرگروه دامپروری دانشگاه محقق اردبیلی صنعتی‌سازی دامداری‌ها و دامپروری‌ها را خاطرنشان کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل بیان داشت: ما در استان 6 میلیون واحد دامی مولد داریم که فعالیت در زمینه فرآوری محصولات آنها می‌تواند زمینه اشتغال خوبی را نیز فراهم آورد.
سبحانی به بازرسی‌ها از کشتارهای غیر‌مجاز و ضرورت توجه به حفظ سلامت و بهداشت جامعه به ویژه حفظ موازین بهداشتی در قصابی‌ها و ذبح شرعی و سالم دام و طیور اشاره کرد و ادامه داد: تلاشگران عرصه دامپزشکی سعی می‌کنند تا با کمترین مشکل روند سالم‌سازی فضای استفاده از دام و فر‌آورده‌های آن را به وجود آورند.
وی به برخی از مشکلات قابل کنترل در چرای دام‌ها و برخی از موارد پیشگیرانه را یادآور شد و تصریح کرد: استفاده بیش از حد از کودها و سموم شیمیایی در عرصه زراعت و بهره‌برداری‌های بیش از حد از عرصه‌های طبیعی مشکل‌آفرین شده که در این زمینه باید دقت بیشتر در کشت و زرع چرای دام‌ها صورت گیرد.
استاد دانشگاه‌های اردبیل در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل همچنین موضوع استاندارد‌سازی تامین غذای دام‌ها و محاسبه دقیق جیره غذایی آنها را یادآور شد و اظهار داشت: در تمام دامداری‌ها و مرغداری‌ها این جیره غذایی مطابق با استاندارد‌های جهانی محاسبه شده و معلوم می‌شود برای یک جوجه 40 تا 50 روزه رشد یافته باید چه میزان جیره غذایی استفاده کرد که البته در این زمینه تنوع نژاد‌ها و برخی تفاوت تغذیه مناسب را شاهد هستیم که گاه مرغ و دام بومی با صنعتی از لحاظ کیفیت غذا و استاندارد مورد نیاز متفاوت است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com