استفاده از علوم هسته‌ای برای کنترل بیماری‌های طیور

استفاده از علوم هسته‌ای برای کنترل بیماری‌های طیور
در سراسر دنیا، علوم هسته‌ای و علوم ایمونولوژیک و مولکولی وابسته به آن، به کنترل بیماری‌های طیور کمک می‌کنند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که چنین تکنیک‌هایی ابزاری مناسب و ضروری برای تشخیص سریع، به موقع و درست بیماری‌های حیوانات و بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان هستند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌ها است که با سازمان جهان غذا و کشاورزی (فائو) همکاری می‌کند تا تکنولوژی‌هایی را بر پایه انرژی هسته‌ای طراحی کند که به مدیریت سلامت حیوانات کمک کند و به این ترتیب تولیدات حیوانی را افزایش داده و روند استفاده از منابع طبیعی را بهبود بخشد.
این آژانس تأکید کرده است که تکنولوژی‌ای بر پایه ایمونواسی در سطح آفریقا، اجرا خواهد شد که امکان مشاهده برنامه‌های واکسیناسیون ملی را فراهم می‌کند و این تکنولوژی می‌تواند نقش مؤثری در از بین بردن طاعون گاوی در دنیا داشته باشد و سود اقتصادی ناشی از آن سالانه به 920 میلیون دلار می‌رسد.
تلاش‌های موفقیت‌آمیز در این زمینه موجب شد تا فائو و سازمان جهانی بهداشت حیوانات همکاری بیشتری برای از بین بردن آنفلوانزای پرندگان داشته باشند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که انرژی هسته‌ای مانند تکنولوژی‌های ایمونولوژیک و مولکولی مرتبط با انرژی هسته‌ای و مشتقات هسته‌ای، نقش مهم و گاه بسیار خاصی در مدیریت سلامت حیوانات دارند.
استفاده از این تکنولوژی‌ها آسان، سریع، حساس، خاص و البته مقاوم است و مزیت‌های زیادی در مقایسه با دیگر روش‌ها دارد.
کنترل و ریشه‌کن کردن بیماری‌های طیور
استفاده از این تکنولوژی‌ها، شامل نقطه مراقبت می‌شود و نیازمند تلاش‌های مسئولان دامپزشکی و کشاورزان است تا بتوانند با بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها، بیماری‌ها را کنترل و ریشه‌کن کنند.
 در واقع نسبت‌های پایدار ایزوتوپ، راهی را برای ردیابی حرکت حیوانات فراهم می‌کنند و بدین ترتیب خطر انتقال بیماری‌ها را کاهش می‌دهند؛ هم‌چنین استفاده از پاتوژن‌ها برای کنترل دوز اشعه گاما این امکان را فراهم ساخته‌اند تا واکسن‌های ضعیف شده که حاوی پاتوژن‌ها فعال از نظر متابولیک هستند اما تکثیر نمی‌شوند، پیشرفت کنند؛ این پاتوژن‌ها قادرند که به ویژه در زمان بیماری‌های انگلی پاسخ ایمونولوژیک قوی بدهند.
آنفلوانزای پرندگان
در هفته جاری، سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ویدیویی را منتشر کرد که در آن نشان داده شده بود که چگونه علوم هسته‌ای در مبارزه با آنفلوانزا تحول ایجاد کرده است. فائو نیز برای تکنیسین‌های آزمایشگاه، تکنولوژی‌ای را فراهم کرده است تا بتوانند در همان مراحل ابتدایی و به سرعت بیماری‌ها را تشخیص دهند و مانع از انتشار بیماری و انتقال آن به انسان شوند.
گریت ویلجن (Gerrit Viljoen) سخنگوی فائو و آژانس انرژی اتمی اظهار داشت: «تکنولوژی‌های هسته‌ای و مشتقات هسته‌ای این امکان را به ما داده‌اند تا خیلی سریع و در همان ابتدا پاتوژن‌ها را شناسایی کرده و قبل از انتشار بیماری آن را بشناسیم. ما باید از این حیوانات و همچنین صاحبان آن‌ها محافظت کنیم تا بتوانند شرایط زندگی خود را بهبود بخشند و وارد عرصه تجارت شوند».
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com