استفاده از سورگوم برای خوراک دام و طیور در قم افزایش می‌یابد

استفاده از سورگوم برای خوراک دام و طیور در قم افزایش می‌یابد
به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و مدیران تشکل‌های دامپروری قم، در راستای تامین مطمئن و پایدار نهاده‌های دامی در استان و کاهش وابستگی به واردات این محصولات، برنامه عملیاتی استفاده گسترده از گیاه سورگوم برای تامین خوراک دام و طیور در قم اجرایی شد.

قم از جمله استان‌های مهم کشور در زمینه پرورش دام‌وطیور است و حجم قابل توجهی از محصولات دامی تولید شده در قم علاوه بر تامین نیاز این استان در سایر نقاط کشور عرضه می‌شود،‌ بنابراین تامین پایدار نهاده‌های دامی برای حمایت از فعالان بخش پرورش دام‌وطیور قم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در همین رابطه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم به خبرنگار ایرنا، گفت: در راستای اجرای طرح کشت قراردادی در قم، قرارداد کشت سورگوم و خرید تضمینی آن میان این معاونت با اتحادیه دام و طیور استان با هدف گسترش کشت این گیاه به عنوان جایگزین مناسب برای ذرت و استفاده از آن به عنوان خوراک دام و طیور منعقد شد.

محمد علی سلامی بیان داشت: سورگوم به عنوان یک گیاه قابل استفاده در خوراک دام و طیور با شوری و کم‌آبی سازگاری خوبی دارد و به همین خاطر گسترش سطح زیر کشت آن در قم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌است و می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز فعالان بخش پرورش دام و طیور استان به علوفه‌ را تامین کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم سطح زیر کشت سورگوم را در قم گسترش دهیم در ابتدا نیاز است که دامداران و مرغداران استان به عنوان خریداران اصلی این محصول نسبت به مزایای استفاده از آن در خوراک دام و طیور خود آشنا شوند و از سورگوم استقبال کنند، به همین دلیل علاوه بر اجرای برنامه‌های ترویجی و بیان مزایای استفاده از سورگوم برای خوراک دام و طیور در قم،‌ برنامه کشت قراردادی در مورد این گیاه اجرا شد تا کشاورزان مطمئن باشند که محصول آن‌ها خریداری می‌شود و با خیال آسوده نسبت به کشت این محصول اقدام کنند.

وی با اشاره به این که امسال ۵۰۰ هکتار سورگوم در قم کشت می‌شود، افزود: گسترش کشت سورگوم در قم هم برای کشاورزان مفید است و هم مزایای خوبی برای دامداران و مرغداران به دنبال دارد، چرا که کشاورزان با وجود محدودیت‌های منابع آبی در استان محصول مورد نظر خود را تولید می‌کنند و هم فعالان بخش پرورش دام و طیور برای تامین خوراک مورد نیاز واحدهای خود به محصولی با کیفیت و ارزان‌تر از ذرت دسترسی پیدا می‌کنند.

سورگوم از اقلام انرژی‌زا در جیره غذایی طیور است
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این رابطه گفت: استفاده از سورگوم دانه‌ای به عنوان یکی از اقلام انرژی‌زا در جیره غذایی طیور، با توجه به شرایط پیش‌آمده در تامین نهاده‌ها، می‌تواند جایگزین مناسبی برای دانه ذرت باشد.

بابک رهبرنیا افزود: وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای سیاست‌های تغییر الگوی کشت، استفاده از دانه سورگوم را به عنوان یکی از اقلام انرژی‌زا در جیره غذایی طیور پیشنهاد کرده‌ و در همین رابطه کشت ۵۰۰ هکتار سورگوم برای استان قم درنظر گرفته‌است.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج بررسی‌های کارشناسی و میدانی انجام شده، در حدود ۵۰ درصد میزان مصرف دانه ذرت در واحدهای پرورش طیور را می‌توان با سورگوم جایگزین کرد که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به این‌که سالانه حدود ۱۵۰ هزار تُن ذرت در واحدهای پرورش طیور استان مصرف می‌شود، افزود: با توجه به کشت ۵۰۰ هکتار سورگوم و میانگین عملکرد این گیاه که در هر هکتار چهار تُن است، پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۲ هزار تُن سورگوم در قم تولید و جایگزین ذرت شود.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سورگوم شباهت‌های بسیار زیادی با دانه ذرت دارد و با اقدام‌هایی که در حوزه ترویج برای معرفی این گیاه به مرغداران در حال انجام است و همچنین حمایت از کشاورزان استان می‌توان به توسعه کشت آن در قم امید داشت.

نتیجه مثبت استفاده از سورگوم در مرغداری ها تجربه شده‌است
 مدیر عامل اتحادیه مرغ‌داران نیز گفت: در بحث سورگوم، استفاده از این محصول در جریان همکاری تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی قم و اتحادیه مرغداران استان به صورت نمونه در چند واحد مرغداری مرغ تخم گذار و گوشتی انجام و نتایج خوبی از آن حاصل شد.
جعفر یاری منش بیان داشت: این گیاه طی دهه های گذشته وارد کشور شده بود اما به دلیل استفاده از ذرت در مرغداری ها خیلی به آن توجه نمی‌شد؛ ولی در شرایط کنونی با توجه به بحث تحریم‌ها و محدودیت‌های پیش آمده در خصوص واردات نهاده‌های دامی، استفاده از سورگوم در جیره غذایی طیور مورد توجه قرار گرفته‌است.
وی با تاکید بر این که تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد استفاده از سورگوم در مرغداری‌ها عملکرد خوبی دارد، ادامه داد: با تفاهم نامه‌ای که میان اتحادیه های مرغداران و دامداران استان با معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم منعقد شد، قرار است سورگوم کشت شده در مزارع استان برای استفاده در خوراک دام و طیور توسط دامداران و مرغداران فعال در قم خریداری شود.

بخشی از نیاز دامداری‌های استان به خوراک با سورگوم تامین می‌شود

مدیر عامل اتحادیه دامداران استان نیز در این خصوص بیان داشت: در جریان تفاهم‌نامه منعقد شده میان سازمان جهاد کشاورزی قم با اتحادیه دامداران برای کشت قراردادی سورگوم، قرار شد بخشی از نیاز دامداری‌های استان به خوراک با سورگوم تامین شود.
محمد ایزدی گفت: طرح استفاده از سورگوم در دامداری‌های استان می‌تواند در زمینه تامین خوراک دام، کمک خوبی به فعالان این بخش باشد.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که در رابطه با تولید و تامین محصولات مورد استفاده در خوراک دام با آن مواجه هستیم، استفاده از سورگوم که مقاومت بالایی در برابر کم آبی دارد و کشت آن در قم مناسب است، جایگزین خوبی برای ذرت علوفه ای به شمار می‌آید و عملکرد خوبی دارد.
وی تاکید کرد: با انجام برنامه‌های ترویجی به منظور معرفی مزایای استفاده از سورگوم در دامداری‌ها و حمایت از دامداران در این خصوص می‌توان با برنامه‌ریزی و به تدریج سورگوم را به عنوان جایگزین ذرت علوفه ای در دامداری ها مورد استفاده قرار داد.

بخش پرورش دام و طیور در استان قم از قابلیت بالایی برای سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی برخوردار است، به طور میانگین در این استان روزانه ۲۵۰ تُن تخم مرغ و ۶۰ تُن گوشت مرغ تولید می‌شود، همچنین این استان طرفیت تولید سالانه ۳۰‌ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۰ هزار تُن شیر را دارد، حدود هفت‌ هزار واحد دامداری و ۵۰۰ واحد مرغداری در این استان فعال است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com