از خودکفایی تا کمبود تخم مرغ در کرمان

از خودکفایی تا کمبود تخم مرغ در کرمان
بازار پرنوسان مرغ و تخم مرغ در استان کرمان طی سالهای اخیر هر چند متاثر از نمودار های ملی این محصولات است اما به نظر می رسد سودجویی برخی تولید کنندگان و عدم برنامه ریزی مناسب مسئولان در گذشته موجب تشدید نابسامانیهای بازار این دو کالا است.
داستان کمبود و گران شدن نرخ مرغ و تخم مرغ یکی از عجیب ترین مشکلات اقتصادی و تامین کالاهای مصرفی است.
هر چند مرغ و تخم مرغ از جمله کالاهای ضروری محسوب نمی شوند اما نوسان قیمت آنها و یا کمبود یک باره مرغ و تخم مرغ خبرهایی است که هر از چند گاهی خبرش را در رسانه های می خوانیم در استان کرمان نیز نوسانات ناشی از کاهش این محصول در بازار مصرف و همچنین افزایش قیمت آن بارها روی داده است.
این روزها نیز در کنار افزایش قیمت نرخ مرغ و تخم مرغ شاهد کمبود نسبی تخم مرغ در بازار مصرف هستیم.
این درحالی است که به نظر می رسد عدم برنامه ریزی مناسب مسئولان از یک سو و از سوی دیگر سود جویی عده ای دلیل اصلی بروز مشکلات موجود در بازار عرضه و تقاضای این کالاها باشد.
در حالی کمبود خوراک مرغ دلیل اصلی گرانی قیمت مرغ و تخم مرغ عنوان می شود که با توجه به داشته های استان کرمان و همچنین تسهیلاتی که در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد نمی توان این مسئله را بهانه ای مناسب برای وضعیت نامناسب مرغ و تخم مرغ عنوان کرد.
مصرف کنندگان قربانی تولید کنندگان سود جو می شوند/ مسئولان از خروج مرغ و تخم مرغ از استان جلوگیری کنند
آنچه که طی سال جاری رخ داده است به خصوص در ماه رمضان امسال صادرات مرغ و تخم مرغ تولیدی در استان کرمان و فروش آن با قیمت بیشتر در استانهای مجاور بوده است و همچنان تولید کنندگان چشم به بازارهای سود آور تر دارند به نظر می رسد بازار مصرف قربانی سود جویی بیشتر تولید کنندگان مرغ شده است.
در واقع تولید کنندگان با در نظر گرفتن قیمت مرغ و تخم مرغ در استانهای مجاور اقدام به صدور محصول تولیدی در استان کرمان که با استفاده از نهاده های تولید و تسهیلات موجود در استان تولید شده اند به خارج از استان می کنند.
با این وجود مسئولان استان کرمان از ارزان شدن و در دسترس قرار گرفتن تخم مرغ در بازار کرمان خبر می دهند و گفته می شود به زودی قیمت تخم مرغ در کرمان اندکی کاهش خواهد یافت.
همچنین در جلسه تنظیم بازار استان کرمان که روز گذشته برگزار شد آخرین وضعیت این بازار مورد بررسی قرار گرفته است.
مشکل کمبود تخم مرغ در استان حل می شود
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این جلسه گفتک تا چند روز آینده با واردات تخم مرغ از سایر نقاط کشور به استان، مشکل کمبود تخم مرغ در استان کرمان حل می شود.
محسن سلاجقه در حاشیه جلسه شورای کنترل قیمت و تنظیم بازار استان با بیان این مطلب، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تا چند روز آینده تخم مرغ با کیفیت و با بسته بندی مناسب از سایر نقاط کشور به استان وارد می شود.
وی با اشاره به اینکه مشکل افزایش قیمت تخم مرغ در استان نیز متاثر از استان های همجوار است، افزود: با واردات تخم مرغ به استان مشکل افزایش قیمت تخم مرغ نیز حل می شود.
این روزها در حالی شاهد کمبود و گرانی این محصولات در بازار هستیم که اواخر تیر ماه سال جاری و زمانی که کمبود مرغ در کرمان در اوج خود قرار داشت، محمد علی اسماعیلی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمان در کنفرانس خبری در خصوص وضعیت بازار مرغ به خبرنگار مهر گفت: استان کرمان به لحاظ داشتن امکانات تولید در کشور در رده هفتم تولید مواد پروتئینی قرار دارد.
وی تصریح کرد که در آینده نزدیک کرمان در زمینه تولید مرغ گوشتی و تخم مرغ به خودکفایی می رسد.
دو سال دیگر به خودکفایی می رسیم
وی افزود: 769 واحد تولید مرغ گوشتی در استان کرمان وجود دارد و 160 واحد جدید نیز در دست احداث است تا از این روش به خودکفایی در تولید این محصول برسیم.
اسماعیلی افزود: در زمینه وضعیت تخم مرغ در استان کرمان 13 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت 900 هزار قطعه مرغ وجود دارد که در حال حاضر 70 درصد تولید را استان را در برمی گیرد.
وی افزوده بود در صورت بهره گیری از ظرفیت کامل و افزایش 600 هزار قطعه ای به خودکفایی می رسیم.
هر کرمانی سالانه 9.5 کیلو تخم مرغ مصرف می کند
وی سرانه مصرف تخم مرغ در استان را 9 و نیم کیلو برای هر فرد عنوان کرده و گفت: با توجه به زیر ساختهای مرغداری در استان تولید تخم مرغ 15 هزار و 170 تن در استان کرمان تولید می شود و 7 هزار تن کمبود تولید تخم مرغ داریم که با برنامه ریزی انجام شدخ و به مرحله تولید رسیدن مجوزهای صادر شده این مشکل طی دو سال رفع می شود.
امکان آغاز سیر نزولی نرخ تخم مرغ
معاون سازمان تعاون روستایی کرمان نیز در جلسه روز گذشته جلسه تنظیم بازار استان کرمان از کاهش نرخ تخم مرغ در کرمان خبر داده است.
سعید صالحی گفت: هم اکنون قیمت تخم مرغ متوسطی از نرخ این محصول در استانهای مجاور است تا با متعادل کردن قیمت تولید کنندگان از صادرات محصول خود به استانهای مجاور خودداری کنند.
وی تصریح کرد: با اصلاحاتی که در لیست این استانها صورت می گیرد به زودی نرخ محصول در کرمان کاهش می یابد.
صالحی ادامه داد: در یزد هر کیلو تخم مرغ 4500 تومان، اصفهان 4800 تومان و فارس 4100 تومان است.
در حالی نرخ محصول در استانهای مجاور متفاوت است که به نظر می رسد بهترین راهکار برای کنترل بازار جلوگیری از صادرات محصول به استانهای مجاور و یا آزاد کردن صادرات و حفظ تسهیلات تولید می باشد.

 
نظرات شما
  •  

    سید باقر حسینی گفت : ۹۲/۰۸/۲۸

    جناب صالحی سلام شما تخم مرغ را اصفهان از من تولید کننده، بخرید هرکیلو 3800 تومان.کارتن12 کیلویی زرده طلا درجه یک

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com