از حراج دام زنده تا کمبود نهاده‌های دامی

از حراج دام زنده تا کمبود نهاده‌های دامی
این روزها مشکلات دامداران با تشدید شرایط خشکسالی بسیار بیشتر شده است. تا جایی که اکنون دیگر نگهداری دام مقرون به صرفه نیست و این موضوع از آینده‌ای مبهم برای صنعت دام کشور خبر می دهد.
دامداران در حوزه امنیت غذایی کشور نقش آفرین هستند تا جایی که کاهش مشکلات آنها سبب بی نیازی کشور در تامین گوشت و فرآورده های دامی خواهد شد با این حال طی سال‌های اخیر و البته با تشدید خشکسالی شاهد افزایش مشکلات آنها هستیم.

کمبود نهاده های دامی، پایین بودن نرخ دام زنده با وجود گرانی گوشت قرمز در بازار سبب شده هم مصرف کنندگان گوشت از این شرایط ناراضی باشند و هم دامداران دیگر قادر به نگهداری دام و صد البته فروش آن نباشند برهمین مبنا حل و فصل مشکلات دامداران با قید فوریت امری ضروری و اجتناب ناپذیر است تا بیش از این شاهد متضرر شدن مردم و دامداران نباشیم.

پایین بودن قیمت احشام در حال تبدیل شدن به یک تراژدی است

رسول سیف: اگرچه دامداران از سنوات قبل با مشکلاتی مواجه بودند اما امسال این مشکلات بسیار تشدید شده است در واقع وقوع خشکسالی طی یکی دو سال اخیر به ویژه در مناطق غربی کشور سبب کمبود علوفه و افرایش قیمت های داخلی جو و غلات شده در نتیجه دامداران برای تهیه نهاده و علوفه برای دامداران با این قیمت با سختی روبرو هستند.

وی افزود: همچنین در مقطعی که نهاده های اختصاصی یارانه دار توزیع می شد، به اتحادیه دامداران از ابتدای سال ۳۹۰ تن نهاده برای توزیع میان ۵۳ هزار نفر دامدار با تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام تحویل شد که بسیار ناچیز بود.

سیف تصریح کرد: طی این چندسال خبری از خرید تضمینی دام و حمایت از دامدار نشده که دام را نیز نظیر گندم، جو یا سایر غلات به صورت تضمینی خریداری کنند، هرچند که از سال گذشته صحبتهایی راجع به انجام خرید تضمینی دام از طریق شرکت پشتیبانی امور دام صورت گرفته اما تاکنون هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی عنوان کرد: پایین بودن قیمت احشام نیز نسبت به قیمت تمام شده آن در حال تبدیل شدن به یک تراژدی است برهمین مبنا دامداران نمی توانند با این قیمت نهاده ها، دام هایشان را نگهداری کنند و از طرفی اگر بخواهند دام هایشان را به فروش برسانند نرخ آن حدود ۷۰ تا ۷۲  هزار تومان برای دام سبک و ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان برای دام سنگین است درحالی که قیمت تمام شده دام برای دامداران با این نرخ نهاده های دامی ۱۲۰ هزار تومان است.

رییس اتحادیه دامداران استان کرمانشاه گفت: استمرار وضع موجود سبب می شود دامداران از پا درآیند و دام هایشان را از دست دهند درنتیجه طی سال‌های آینده با کمبود شدید دام سبک و سنگین مواجه شویم زیرا نگهداری آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

سیف همچنین به مشکل عدم انجام صادرات دام اشاره و تصریح کرد: سال گذشته صادرات دام به صورت بسیار جزئی انجام گرفت تا جایی که در سطح کشور حدود  ۵۰ هزار راس دام صادر شد اما رقمی بسیار ناچیز بود.

وی افزود: صحبت هایی از سوی مسئولان امر به ویژه در شرکت پشتیبانی امور دام شنیده می شود که دام سبک به ازای هر کیلوگرم با قیمت ۹۰ هزار تومان و دام سنگین با نرخ هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان خریداری شود‌ اما زمان بازپرداخت مطالبات دامداران مشخص نیست هرچند که گفته اند دو ماه خواهد بود.

سیف خاطرنشان کرد: انتظار داریم مسئولان جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت امور دام از نظر تسهیلات و نیز تحویل نهاده های دامی، دامداران را حمایت کنند زیرا خشکسالی دامداران را از پا درآورده است همچنین صادرات دام انجام شود تا دامداران حداقل از  قیمت دام به میزان نرخ تمام شده آن بهره ببرند.

رییس اتحادیه دامداران استان کرمانشاه گفت: نرخ دام زنده کفاف تامین قیمت نهاده هایی را که یک راس دام طی سال مصرف می کند، نمی دهد، در نتیجه مسئولان باید برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند.

ارائه پیشنهاد واردات گوشت در قبال صادرات دام زنده به وزارت جهاد کشاورزی

محمد رشیدی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده ایم در قبال انجام صادرات دام زنده که با قیمت‌های خوبی هم خریداری می شود، واردات گوشت صورت گیرد تا در داخل با کمبود گوشت قرمز مواجه نشویم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت واردات گوشت در قبال صادرات دام زنده، عده بسیاری آماده انجام هستند، گفت: در این صورت هم دامداران با ضرر مواجه نمی شوند و دام زنده آنها با قیمت خوبی به فروش می رود و هم مصرف کنندگان در داخل با کمبود گوشت مواجه نخواهند شد.

رشیدی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی هم درحال پیگیری مشکلات دامداران است، البته موانعی وجود دارد و دولت هم باید مجوزات را صادر کند چه اینکه در مواقع خاصی، وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند در امورات دخالت کند بلکه شورای اقتصاد هم باید نظر مثبت داشته باشد.

وی افزود: در نهایت به نظر می رسد به ازای صادرات هر واحد دام زنده که باید با کنترل و نظارت انجام شود، واردات گوشت نیز صورت گیرد تا در داخل با کمبود گوشت قرمز مواجه نشویم.

رشیدی همچنین با اشاره به ایجاد وقفه در توزیع نهاده های دامی طی سه هفته اخیر، از واردات نهاده های دامی به کشور و توزیع آن خبر داد.

به نظر می رسد با توجه به مشکلات دامداران و مصرف کنندگان گوشت قرمز، رفع مسائل مرتبط با تامین نهاده های دامی و صدور مجوز صادرات دام زنده در قبال واردات گوشت ارزان قیمت تا حدودی سبب بهبود اوضاع کنونی خواهد شد‌.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com