از تعطیلی واحدهای فروش مرغ زنده تا متضرر شدن تولیدکنندگان

از تعطیلی واحدهای فروش مرغ زنده تا متضرر شدن تولیدکنندگان
این روزها در شهرستان کهگیلویه همه از پلمب و تعطیلی واحدهای فروش مرغ زنده صحبت می‌کنند اما اینکه چه بلایی بر سر عده زیادی می‌آید که در اثر تعطیلی این واحدها از کار بیکار می‌شوند و چه کسی قرار است پس از این هزینه زندگی این افراد و خانواده‌هایشان را تأمین کند جای سئوال است.
منطقه کهگیلویه و بویراحمد این روزها مسئولان گویا نرخ بیکاری در این شهرستان را فراموش کرده‌اند و شعارهایشان در خصوص بیکاری و عواقب آن یعنی آسیب های اجتماعی را از یاد برده‌اند.
داستان تعطیلی مراکز فروش مرغ زنده در این شهرستان به یک درام غم انگیز برای شاغلان این بخش و همچنین تولید کنندگانی تبدیل شده است که تنها امیدشان برای فروش تولیداتشان این مراکز است.
واحدهای تولیدی مرغ در این شهرستان به علت نبود کشتارگاه هیچ گونه بازاری برای فروش تولیدات خود ندارند و به همین دلیل با تعطیلی واحدهای فروش مرغ زنده، مهمترین بازار خود را از دست می‌دهند.
همه اینها در حالی است که دامپزشکی می تواند بر بهداشت واحدهای فروش مرغ زنده نظارت کند که با این کار سلامت جامعه تضمین می شود و افراد نیز از شغل خود بیکار نمی شوند.
یکی از تولیدکنندگان مرغ با بیان اینکه کشتارگاه طیور در این شهرستان وجود ندارد، به خبرنگار ایسنا گفت: تنها افرادی که مرغ‌های تولیدی ما را خریداری می‌کنند فروشندگان مرغ زنده هستند.
وی با بیان اینکه فروش مرغ زنده تاکنون مشکلی برای سلامت مردم این شهرستان ایجاد نکرده است، بیان کرد: با تعطیلی این واحدها تنها تولید کنندگان متضرر می‌شوند و تقاضا داریم این واحدها تعطیل نشوند.
یکی از فروشندگان مرغ زنده در این شهرستان نیز با بیان اینکه هزینه زندگی خود را از این راه تامین می‌کند، یادآور شد: در واحد من چهار نفر به فعالیت مشغول هستند و اگر تعطیل شود نمی توانیم کار دیگه‌ای انجام دهیم و مسئولان بگویند آیا ما دزدی کنیم بهتر است یا درآوردن یه لقمه نان حلال.
وی تصریح کرد: در این شهرستان همه مردم مرغ زنده خریداری می‌کنند و تعداد محدودی به کشتار روز رو می آورند و از مسئولان تقاضا داریم که به جای تعطیلی این واحدها تدبیر دیگری بیندیشند.
یکی دیگر از فروشندگان مرغ با بیان اینکه 20 سال است که به این کار مشغول هستم و اگر مغازه‌ام تعطیل شود هیچ راه کسبی برای امرار معاش خانواده‌ام ندارم، افزود: من تایید می‌کنم که نحوه پرکنی مرغ غیربهداشتی است اما باید مسئولان قبلاً مکان مشخصی را مثل بازار میوه و تره بار برای مرغ فروشان تعیین می‌کردند تا کاسبکاران بیکار نشوند و یا مرغ زنده به کلی از سطح شهر برچیده شود تا همه مردم مرغ کشتار روز تهیه کنند.
یکی دیگر از فروشندگان مرغ تنها به یک جمله بسنده کرد و گفت: خدایا چه بر سر فروشندگان مرغ زنده می‌آید، خودشون، خانواده‌هاشون، باز هم بیکاری و اعتیاد و مسایل اجتماعی. بهتر نیست که به جای تعطیلی واحدهای فروش مرغ زنده مسئولان برنامه ریزی کنند که چگونه واحدهای ما را ساماندهی کنند.
بیش از 80 درصد مرغ تولیدی شهرستان را واحدهای فروش مرغ زنده خریداری می‌کنند
همچنین عباس جوشن، مدیرعامل اتحادیه مرغداران شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد مرغ تولیدی این شهرستان را واحدهای فروش زنده خریداری می کنند گفت: با تعطیلی این واحدها، تولید کنندگان مرغ متضرر می شوند.
جوشن با بیان اینکه 32 واحد تولیدی مرغ در این شهرستان وجود دارد، افزود: 50 درصد این واحدها فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه در هر بار جوجه ریزی که میانگین آن 15 هزار قطعه است بیش از 180 میلیون تومان هزینه می‌شود، اظهار کرد: به علت نبود کشتارگاه در این شهرستان وضعیت بازار فروش این واحدها با مشکل مواجه است و تنها واحدهای فروش مرغ زنده و تعدادی از عاملان کشتار روز این شهرستان به خرید مرغ‌های تولیدی اقدام می کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه در فرآیند تولید و توزیع مرغ، همه، به جزء مرغدار که بیشترین زحمت را تحمل می‌کند سود می‌برند، ادامه داد: داشتن مرغداری در این شهرستان جزء ضرر و زیان نتیجه دیگری ندارد و اگر مرغداران گرفتار وام‌های بانکی و نگران معیشت کارگران نباشند، از مدت‌ها پیش مرغداری‌ها را تعطیل می کردند.
وی با اشاره به اینکه مردم این شهرستان و دو شهرستان چرام و لنده بیشتر مرغ زنده خریداری می کنند، خاطرنشان کرد: بیش از 50 واحد فروش مرغ زنده در این شهرستان‌ها وجود دارد که با تعطیلی این واحدها بیش از 200 نفر بیکار می شوند.
جوشن تصریح کرد: اگر فروش مرغ زنده ممنوع است باید در کل استان این کار صورت گیرد و تنها این شهرستان را نگاه نکنند.
با تعطیلی مراکز فروش مرغ زنده بیش از 250 نفر شغل خود را از دست می دهند
همچنین محمد رازی پور، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه نیز با بیان اینکه 32 واحد مرغداری در سطح این شهرستان وجود دارد، گفت: 450 هزار قطعه جوجه ریزی در این واحدها صورت می گیرد و هر واحد قادر است سالیانه بیش از 300 تن مرغ تولید کند.
رازی پور با اشاره به اینکه توجه به مشکلات و آینده تولیدکنندگان مرغ ضروری است، اضافه کرد: مرغ‌های تولیدی این شهرستان بهترین‌ها هستند که زیر نظر دامپزشکی تولید می شوند و فاقد هر گونه بیماری هستند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه به کاهش قیمت مرغ و نبود بازار فروش در هفته‌های اخیر و احتمال اعتصاب تولیدکنندگان مرغ در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: عمده مرغ تولیدی این شهرستان را فروشندگان مرغ خریداری می کنند که با تعطیلی این واحدها بیش از 250 نفر شغل خود را از دست می دهند.
وی با بیان اینکه تنها تعداد افراد خاصی هستند که مرغ زنده را از دیگر شهرستان‌ها که بیماری دارند وارد شهرستان می کنند، تصریح کرد: اگر فروش مرغ زنده در سطح شهرستان از تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد و به صورت بهداشتی کشتار شوند ما نیز با دامپزشکی همکاری داریم.
وی با اشاره به اینکه دو مرکز فروش "مرغ کشتار روز" در سطح شهر دهدشت وجود دارد، بیان کرد: این مراکز مرغ را با قیمتی بیش از قیمت مصوب شده به فروش می رسانند.
فروش مرغ زنده طبق قانون ممنوع و غیر بهداشتی است
همچنین حسن عبدالی، رییس دامپزشکی شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه فروش مرغ زنده غیر قانونی است، گفت: تعدادی از فروشندگان، مرغ را از مکان‌های مختلف خریداری می کنند که باعث ایجاد بیماری در واحد تولیدی شده است.
عبدالی با اشاره به اینکه افرادی به درآمدزایی در این حوزه مشغول هستند، بیان کرد: فروش مرغ زنده غیر بهداشتی است.
وی به حمایت از تولیدکنندگان مرغ و صرفه جویی ارزی آنها تاکید کرد و یادآور شد: اگر ما مسئولان به وضعیت بهداشتی این واحدها نظارت داشته باشیم و از فروش مرغ زنده جلوگیری شود از بروز بسیاری از بیماری‌ها به خصوص آنفلوانزای طیور در سطح شهرستان پیشگیری می شود.
رییس دامپزشکی شهرستان کهگیلویه ذبح مرغ‌های زنده و آب استفاده شده در این واحدهای فروش مرغ زنده را کاملاً غیر بهداشتی دانست و اضافه کرد: ما مسلمان هستیم و این مسائل از نظر شرعی مشکل دارند.
وی با بیان اینکه فروش مرغ زنده ممنوع است، گفت: با توجه به اشتغال زایی زیادی که در این واحدها وجود دارد باید فروشندگان شعاع چهار کیلومتر دوری از شهر را رعایت کنند.
عبدالی از پلمپ بیش از 14 واحد عرضه مرغ زنده در این شهرستان خبر داد و با اشاره به اینکه دیگر واحدها نیز به زودی پلمپ می شوند، عنوان کرد: سلامت مردم در اولویت کار شبکه دامپزشکی قرار دارد.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کهگیلویه فروش مرغ زنده را کاملاً غیرقانونی دانست و اظهارکرد: شبکه دامپزشکی از جنبه بهداشتی نمی تواند هیچگونه نظارتی بر واحدهای عرضه مرغ زنده داشته باشد.

 
نظرات شما
  •  

    اهوازی گفت : ۹۳/۰۸/۲۸

    هدف تعطیلی مرغداری هاست و تنها دلیل کمبود گازوییل در کشور میباشد.فکر شغل دیگر باید بود تولید کننده زحمت کش .دست همه شما مرغداران را میبوسم.ما به وظیفه شرعی و میهنی خود عمل کردیم.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com