از بی‌وفایی در خودکفایی گوشت تا نوسان‌های بازار

از بی‌وفایی در خودکفایی گوشت تا نوسان‌های بازار
سالانه بیش از 950 هزار تن گوشت قرمز در ایران تولید می‌شود که پاسخگوی 90 درصد نیاز کشور است اما امسال کمبود 10 درصدی داستان‌ها و حواشی بیشتری از خودکفایی و قاچاق به دنبال داشت.
در حالی که ظرفیت تولید گوشت قرمز در کشور سالانه یک میلیون و 250 هزار تن است سال گذشته 980 هزار تن گوشت قرمز تولید شد و با وجود اینکه دامداران برای رسیدن به خودکفایی در تامین این فرآورده دامی و افزایش 20 درصدی تولید آن در سال 91 اعلام آمادگی کرده بودند، امسال تولید گوشت قرمز افزایش چندانی نداشت.
اما مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران معتقد است: امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری در تولید گوشت قرمز داشتیم و اگر به جای واردات 10 درصدی از قاچاق دام‌های نارس جلوگیری می‌شد، ضمن ایجاد اشتغال و ‌کاهش هزینه‌های تولید، کشور در تامین گوشت قرمز خودکفا می‌شد.
به گفته سعید سلطانی ظرفیت تولید یک میلیون و 250 هزار تن گوشت در کشور وجود دارد اما اغلب پرواربندی‌ها سنتی بوده و دام‌ها در مناطق روستایی و عشایری پروار می‌شوند.
وی افزود: از حدود هشت میلیون و 700 هزار رأس گاو موجود در کشور حدود چهار میلیون و 300 هزار رأس، مولد هستند و حدود 60 درصد آن‌ها (2.5 میلیون رأس) زایش دارند اما تنها 50 درصد از گاوهای متولد شده نر بوده و جزو ظرفیت تولید گوشت کشور شمار می‌روند.
سلطانی عنوان کرد: 80 میلیون رأس گوسفند و بز در کشور وجود دارد که حدود 40 میلیون آن‌ها مولد هستند و با احتساب زایش 80 درصدی دام‌های سبک مولد، سالانه 460 هزار تن گوشت از یک میلیون و 600 هزار رأس تولید می‌شود.
سود گوشت‌هایی که جیب دلالان را پروار کرد...
به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران 80 درصد هزینه تولید گوشت قرمز به علوفه برمی‌گردد که امسال در قالب طرح خودکفایی شیر، بازار علوفه ثبات بهتری نسبت به سال گذشته داشت و از آنجاکه علوفه مورد نیاز دامداران با ارز مرجع وارد می‌شد از این نظر مشکل خاصی وجود نداشت.
وی با بیان اینکه سود اصلی بازار گوشت قرمز نصیب دلالان و واسطه‌ها شده است، گفت: امسال حدود 100 میلیارد تومان اعتبار از محل وجوه اداره شده سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها برای تنظیم بازار نهاده‌های دامی اختصاص یافت و در جلسه اخیر که با حضور رییس جمهور در کارگروه ملی توسعه بخش کشاورزی برگزار شد، 1200 میلیارد تومان اعتبار به عنوان سرمایه در گردش و برای سرمایه‌گذاری در بازار علوفه، شیر و گوشت تصویب شد که در سال آینده تخصیص می‌یابد.
سلطانی افزود: ‌دامداران در تامین داروهای مورد نیاز دام‌های خود، پرداخت دستمزد کارگران و پرداخت بهای حامل‌های انرژی متحمل پرداخت هزینه بیشتری شدند.
نوسانات گوشت قرمز امسال بیشتر از سال گذشته
وی با اشاره به نوسانات طبیعی در قیمت گوشت قرمز در مناسبت‌هایی همچون عید قربان، ماه رمضان و بازار شب عید، گفت: نوسانات قیمت گوشت امسال بیشتر از سال گذشته بوده است اما با وجود این‌که واردات گوشت از کشورهای مختلف با هدف تنظیم بازار صورت گرفت به دلیل افزایش قیمت 170 درصدی گوشت وارداتی نسبت به سال گذشته، گوشت‌های وارداتی نتوانستند در کاهش قیمت گوشت قرمز تاثیرگذار باشند.
همچنین در حالی‌که امسال طرح‌ خودکفایی گوشت قرمز به تصویب رسید و در دستور کار برای اجرا قرار گرفت، حجم قابل توجهی دام و گوشت قرمز با هدف تنظیم بازار به کشور وارد شد که می‌شد به جای آن خالی بودن 30 درصد از واحدهای پرواربندی و تکمیل آن‌ها را مد نظر قرار داد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com