بازار نهاده های دامی در چنگ مافیا؛
از افزایش قیمت نهاده های دام و طیور تا کاهش جوجه ریزی و کمبود مرغ

از افزایش قیمت نهاده های دام و طیور تا کاهش جوجه ریزی و کمبود مرغ
مشکل کمبود و گرانی نهاده های دام و طیور موضوع جدیدی نیست اما این مساله طی ماه های اخیر بیش از پیش برای آحاد جامعه ملموس تر شده است.

با توجه به مشکلات ایجاد شده ناشی از تخصیص ارز ترجیحی، دولت درصدد حذف این نوع ارز در برخی بازارها از جمله بازار نهاده های دام و طیور برآمد که اخذ چنین تصمیمی به مذاق عده ای خوش نیامد برهمین مبنا مدت ها است که شاهد ایجاد نابه سامانی های جدی در تامین نهاده های دام و طیور هستیم.

عده ای دلال و مافیا که نه تنها نان را به نرخ روز می خورند بلکه نرخ روز نان را هم تعیین می کنند مانند زالو به جان ملت افتاده اند و نمی گذارند مردم روی آسایش و رفاه را ببینند و متاسفانه با زد و بندهایی که دارند بسیاری از بازارها را تحت نفوذ خود در آورده اند همین افراد این بار در بازار نهاده های دام و طیور سبب ایجاد موجی از تشویش و نگرانی میان مردم جامعه شده اند.

وجود مافیا در بازار نهاده های دام و طیور موضوعی است که مسئولان امر نیز به آن اذعان دارند اما مادامی که دست دراز آنها از سفره های مردم کوتاه نشود که به یمن وجود شوم این افراد کوچکتر هم شده، نمی توانیم شاهد دستاوردهای مثبت حذف ارز ترجیحی توسط این دولت باشیم و صد البته برخورد قاطعانه با مافیای نهاده های دام و طیور مطالبه ای عمومی است که عزم راسخ سران قوا را می طلبد.

وضعیت گرانی نهاده های دام و طیور سریعتر ساماندهی شود
رحمت الله نوروزی  اظهار داشت: در کمیسیون کشاورزی مجلس، رسیدگی به مشکلات دامداران و مرغداران نظیر تامین نهاده های دام و طیور، چگونگی توزیع آن و قیمت دام در حال مطرح شدن است.

وی با تاکید بر اینکه پیگیری مشکلات دامداران و مرغداران اهمیت بسیاری دارد، افزود: اکنون گرانی نهاده های دام و طیور سبب کاهش جوجه ریزی شده و نمایندگان مجلس هم نسبت به این موضوع دغدغه مند هستند.

 عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: طی ۱۵ روز اخیر قیمت مرغ سبب ضرر دهی مرغداران شده و از آنجا که قیمت نهاده های دام و طیور نیز بالا است جوجه ریزی کاهش بیشتری خواهد داشت، درنتیجه بار مشکلات افزایش می یابد.

نوروزی با تاکید بر ضرورت تسریع در پیگیری مشکلات دامداران و مرغداران توسط دولتمردان، خاطرنشان کرد: در این راستا اعضای کمیسیون کشاورزی با وزیر و معاونین وزارت مربوطه جلساتی را تشکیل دادند و آنها قول دادند که نسبت به انجام اقدامات اساسی اقدام کنند.

وی افزود: مبحث تامین نهاده های دام و طیور جزو اولویت های نخست کمیسیون کشاورزی مجلس است و این وضعیت باید سریعتر ساماندهی شود.


وجود مافیا در بازار نهاده های دامی سبب نابه سامانی بازار این محصول شد
حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا  اظهار داشت: هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی جلسه ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد و اصلی ترین موضوع آن بحث تامین نهاده های دام و طیور توسط این وزارت خانه بود.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه عنوان کرد که در بازار نهاده های دام و طیور چهار یا پنج مافیای جدی وجود دارد که سبب ایجاد نابه سامانی در بازار مذکور شده اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وجود مافیا در حوزه نهاده های دام و طیور درحالی است که هدف از ایجاد بازارگاه برای توزیع نهاده های دام و طیور، شفاف سازی در امر تامین نهاده های دامی بوده است.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: اکنون هم وزارت جهاد کشاورزی پیگیر موضوع تامین نهاده های دام و طیور است و سازمان تعاون روستایی به عنوان بخش عظیم توزیع کننده این محصول پای کار آمده، بخشی از این محصول را سفارش داده و بخشی را هم توزیع کرده است البته شاید میزان آن کافی نباشد.

وی افزود: وزیر کشاورزی در جلسه مذکور از انجام برنامه ریزی برای سرعت بخشیدن به امر تامین نهاده های دام و طیور به قدر کفایت خبر داد تا مرغداران با چالش مواجه نشوند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: مشکلات مرتبط با کمبود نهاده های دام و طیور و گرانی آن سبب می شود که مرغداران کمتر جوجه ریزی کنند درنتیجه چند ماه با کمبود مرغ مواجه خواهیم شد و  قیمت مرغ افزایش می یابد برهمین مبنا در حال اندیشیدن تدبیر هستیم که این مشکل ایجاد نشود.

 با توجه به اینکه مشکلات مرتبط با تامین نهاده های دام و طیور سبب کمبود گوشت مرغ، گرانی گوشت قرمز و حراج دام زنده شده می طلبد که مسئولان قوای سه گانه تصمیمی عاجل در این راستا اتخاذ کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com