ارزش اقتصادی دام و طیور کشور بیش از 135 هزار میلیارد تومان است

ارزش اقتصادی دام و طیور کشور بیش از 135 هزار میلیارد تومان است
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با تولید 90 درصد کل واکسن‌های دام در کشور ،به خودکفایی رسیده ایم و با تمام توان در خدمت حفظ سلامت غذایی مردم هستیم.
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام، «دکتر مهدی خلج» در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان اظهار کرد: باید در همه ایام سال باتدبیر و برنامه عملی و شرایط هماهنگ باشیم تا بتوانیم امور را به بهترین نحو پیش ببریم و با اقدام عملی و درست بذر امید در جامعه کاشته شود تا بتوانیم سلامت را که نقش اساسی در توسعه جامعه دارد را به مردم هدیه کنیم.
وی بابیان اینکه در کشور کل ارزش اقتصادی دام و طیور کشور 135 هزار میلیارد تومان است افزود: دام کارخانه تولید ارزش‌افزوده بخش کشاورزی است و مناطق عشایری مانند ایلام نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.
دکتر خلج ادامه داد: کشورهای همسایه ما به دلیل نداشتن ثبات سیاسی و امنیتی دارای بیماری‌هایی هستند که بنابراین ممکن است هرلحظه به کشور ما سرایت کند  با توجه به ناامنی‌ها کشورهای منطقه، کشور ما در معرض بیماری‌های دامی قرار دارد لذا باید مراقبت بیشتری کنیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور به بروز و کنترل بیماری لمپی اسکین و آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور اشاره کرد و یادآور شد که این مهم با تلاش شبانه روزی مجموعه دامپزشکی و همکاری وزارت جهادکشاورزی و کشور تحقق یافته است.ایشان با اشاره به اینکه اگر بیماری "لمپی اسکین" به‌موقع کنترل نمی‌شد موجب فاجعه بزرگی در حوزه دام می‌شد، تصریح کرد: در کشورهای ترکیه، عراق و سوریه این بیماری وجود دارد و ما هرلحظه آمادگی داریم با ورود هرگونه بیماری به کشور مقابله کنیم که امنیت غذایی مردم به خطر نیفتد.
وی از نماینده ولی فقیه در استان خواست که در زمینه معضل کشتار غیرمجاز دام در استان ایلام در خطبه های نماز جمعه استان و شهرستانها به این مهم پرداخته شده و با اطلاع رسانی صحیح به مردم زمینه همکاری و تغییر فرهنگ مصرف فراهم شود.
وی همچنین دامپزشکی را یکی از سازمانهای مهم دولت در امر تجارت بین المللی صادرات دام و طیور و محصولات و فرآورده های خام دامی دانسته و افزودند که هیچ کشوری حاضر نیست که این محصولات را بدون تایید و مهر دامپزشکی خریداری نماید بنابراین نقش دامپزشکی در پیشبرد تحقق اهداف اقتصادی مقاومتی بر کسی پوشیده نیست و می بایست منابع مالی و اعتباری متناسب با تکالیف دامپزشکی در اختیار این سازمان قرار گیرد.
وی یادآور شد در خصوص دارو و واکسن در بخش دام و طیور بحمداله شاهد تامین 90 درصدی نیاز کشور در حوزه دام و همچنین 90 درصد دارو و 50 درصد واکسن در حوزه طیور می باشیم.
وی با تأکید بر اینکه مخزن تب مالت، دام‌ها هستند، تصریح کرد: کنترل بیماری‌ها و معدوم‌سازی دام‌های آلوده و افزایش کشتارگاه‌های صنعتی نیازمند اعتبار کافی است تا مردم بیمار نشوند.
دکتر خلج ادامه داد: عملکرد این سازمان نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش پیداکرده و امسال بیش از 18 میلیون نوبت سر دام علیه تب مالت مایه‌کوبی شده‌ است و برای تلاش و فعالیت بیشتر نیازمند اعتبار بیشتر هستیم.
وی با تأکید بر این‌که سازمان دامپزشکی کشور در تأمین بهداشت دام و فراورده‌های دامی، اقتصاد، بهداشت عمومی و تجارت نقش اساسی دارد افزود: در حال حاضر درگیر مبارزه با یک بیماری از طریق شتر هستیم لذا 17 ماه است که مرزهای شرقی را بسته‌ایم که شتری آلوده وارد نشود.
رئیس دامپزشکی کشور بابیان اینکه از نقطه آغاز تا مصرف فراورده‌های خام دامی، دامپزشکی نقش دارد و نظارت می‌کنیم بیان کرد: سال گذشته 31 هزار و 120 مجوز بهداشتی صادرات دام و فروده‌های خام دامی صادر ‌شده است لذا نظارت جدی از اولویت این دستگاه است.
وی بابیان اینکه به‌محض اطلاع از آنفلوانزای پرندگان در مازندران بلافاصله وارد عمل شدیم و خوشبختانه با تلاش این بیماری را مهار کرده‌ایم افزود: همین بیماری در کشور آمریکا میلیاردها دلار خسارت به بار آورده است.
دکتر خلج با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 95 درصد غذاهایی که با پروتئین حیوانی تأمین می‌شوند در حوزه نظارت دامپزشکی هستند اما بدون همراهی مردم نمی‌توان به نحو مطلب امور را پیش برد گفت: تلاش برای جلوگیری از کشتار دام غیرمجاز در مهدی‌آباد شهرستان ایلام صورت می‌گیرد و ضروری است همه دستگاه استان در این راستا به دامپزشکی کمک کنند تا از کشتار غیرمجاز این منطقه جلوگیری شود.
وی بیان کرد: درزمینهٔ تولید واکسن دام 90 درصد خودکفا هستیم و ما با تمام توان در خدمت حفظ سلامت غذایی مردم هستیم.
در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمد نقی لطفی» نیز ضمن تبریک هفته دولت و با تأکید بر اینکه هفته دولت فرصت بسیار خوبی برای انعکاس خدمات دولت در عرصه‌های مختلف به مردم است اظهار کرد: دامپزشکی یک سازمان حساس و پرکاری است که مسئولیت دارد سلامت غذایی جامعه را تأمین کند.
وی بابیان اینکه یکی از اساسی‌ترین غذاهای مردم بحث استفاده از فراورده‌های دامی است و امنیت غذایی و بهداشتی یکی از ضروریات زندگی مردم است افزود: دامپزشکی در این راستا وظیفه بسیار سنگین و مهمی بر عهده دارد و تاکنون گام‌های بلندی برداشته است.
لطفی ادامه داد: ایلام یکی از قطب‌های دامداری و فراورده‌های دامی در حوزه کمی و کیفی کشور است لذا می‌طلبد نظارت بیشتری صورت گیرد.
امام‌جمعه ایلام بابیان اینکه استان ما همسایه کشور بحران‌زده عراق بوده و کنترل بیماری‌ها در آنجا زیاد رعایت نمی‌شود افزود: انتقال بیماری از این کشور به کشور ما راحت صورت می‌گیرد لذا باید مراقبت‌ها بیشتر شود.
وی با اشاره به کشتار غیرمجاز در مهدی‌آباد شهرستان ایلام گفت: نمی‌شود مردم را از کار و کاسب انداخت لذا باید نظارت مستمر داشت و ساماندهی کرد و درنهایت برخورد صورت گیرد.
لطفی اضافه کرد: کشور عراق ظرفیت خوبی برای صادرات دام و فراورده‌های خام دامی داده باید در از این موقعیت استفاده کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com