ارز چند نرخی مشکل بزرگ تولید

ارز چند نرخی مشکل بزرگ تولید
مدیرعامل پالایشگاه شیر ایران معتقد است ارز چند نرخی مشکل بزرگ تولید و مانع سرمایه گذاران شده است.

غلامعلی سلیمانی در حاشیه بازدید از پالایشگاه شیر خام واقع در شهریار در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت توسعه پالایشگاه شیر در کشور، اظهار کرد: پالایشگاه شیر می‌تواند ارزش افرزده زیادی برای این محصول ایجاد کند که نتیجه آن توسعه تولید در این بخش و اشتغالزایی برای کشور است.


وی ادامه داد: شیر در پالایشگاه به پروتین وی، کازئین، ویتامین، چربی، لاکتوز و املاح تجزیه می شود که هر یک از آن‌ها ارزش افزوده بالایی دارد و تولید آن‌ها همراه با ارز آوری برای کشور است.

وی ظرفیت اولین پالایشگاه شیر کشور را تجزیه و فراوری ۵  میلیون تن شیر در روز اعلام کرد و افزود:  با راه اندازی فاز اول پالایشگاه روزانه ۱.۲ میلیون لیتر شیر جذب و پس از تجزیه چربی و خامه آن جدا می شود.
    

وی تصریح کرد با کامل شده تمامی فازهای این پالایشگاه، ظرفیت تولید کره در کشور تا ۲۰۰ تن بالا می‌رود تا علاوه بر خودکفایی صادر کننده نیز صورت گیرد.

سلیمانی با تاکید بر اینکه در اوایل انقلاب ما واردکننده محصولات لبنی بودیم، افزود: با تلاش تولیدکنندگان به جای رسیده‌ایم که علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی جزو صادرکنندگان این محصولات در بازار جهانی هستیم.

وی اضافه کرد: این توانمندی می تواند تقویت شود اگر موانع بر سر راه تولید برداشته شود.

سلیمانی یکی از این موانع را چند نرخی ارز عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته ارز چند نرخی به ضرر تولید تمام شده و توسعه آن‌ را کند کرده است.

وی معتقد است؛ هر چند تحریم ها هزینه های تولید را بالا برده، اما مانعی در برابر تولید نیست و می‌توان به رغم فشار تحریم ‌ها به توسعه تولید ادامه داد.

سلیمانی در پاسخ به انتقاد دامداران درباره تاخیر برخی کارخانجات فراورده های لبنی در پرداخت مطالبات فروش شیرخام، اظهار کرد: اغلب کارخانه‌ها تاخیر در پرداخت مطالبات ندارد و طبق قراردادها پرداخت ها در مدت ۶۰ روز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر به هر دلیلی تاخیر در پرداخت اتفاق بیفتد، دیرکرد بهره بانکی به دامداران پرداخت می‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه کارخانه ها هر کیلوگرم شیرخام را با نرخ مصوب خریداری می‌کنند، اظهار کرد: قیمت مصوب ۶۴۰۰ تومان است، اما براساس درصد چربی و پروتئین قیمت هر کیلوگرم تا ۷ هزار تومان می‌رسد.

مدیرعامل پالایشگاه شیر درباره ابهامات مربوط به دریافت ۷۰ میلیون یورویی از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: این مبلغ اکنون در بانک‌های دبی است و به دلیل مشکلاتی که ملاحظات سیاسی اجازه صحبت درباره آن را نمی‌دهد، در این بانک مانده است.

وی تاکید کرد: از موضوعات مربوط به این پول به جز مقام معظم رهبری،  تمامی دستگاه ها و مقامات ذی ربط مانند وزارت اطلاعات مطلع هستند.

سلیمانی با یادآوری این از زمان آغاز به کار تاسیس این پالایشگاه تا امروز، هزینه ها ۵ برابر شده است، افزود: پالایشگاه شیر یک مگاپروژه است که در سال ۱۳۹۶ با ۶ هزار میلیارد تومان آغاز شد، اما به دلیل نوسان نرخ ارز امروز با این مبلغ تنها امکان ۵۰ درصد ساخت پروژه انجام شده است.

مدیرعامل پالایشگاه شیر در پایان سخنان خود بر این موضوع تاکید کرد که اگر به دنبال افزایش ارزش پول ملی و کاهش ارزش دلار هستیم تنها راهکار تقویت تولید و افزایش صادرات است.

بر اساس این گزارش؛ در مجموع ۳۱ پالایشگاه شیر در دنیا وجود دارد که پالایشگاه شیر ایران اولین آن در منطقه اوراسیا و خاورمیانه است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com