ارز و مواد پتروشیمی متهمان اصلی افزایش قیمت لبنیات

ارز و مواد پتروشیمی متهمان اصلی افزایش قیمت لبنیات
افزایش نرخ ارز، مواد پتروشیمی و افزایش سایر مولفه‌های دخیل در تولید از دلایل گران شدن قیمت محصولات لبنی در بازار است.
مواد لبنی در سبد غذایی خانوار‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند و از طرفی ارتباط مستقیمی نیز با سلامت جامعه دارند اما، در حالی که مواد لبنی باید با قیمت مناسب در دسترس همه قرار گیرد، اما در کشور قیمت این محصولات هرازگاهی با افزایش رو به رو می‌شود و روزبه روز سهم آن در سبد خانوار کوچک می‌شود.
هر چند شرکت‌های لبنی پیش از سوم مردادماه گاها بدون مجوز قیمت‌ها را افزایش می‌دادند اما، این شرکت‌ها در گذشته درخواست رسمی برای افزایش قیمت را به سازمان حمایت ارائه داده بودند و مدت زمان زیادی صرف شد تا مجوز افزایش قیمت برای آن‌ها صادر شود.
صنایع لبنی افزایش قیمت ارز، قیمت نهاده‌های دامی و سایر مولفه‌ها از جمله دستمزد و مالیات را از دلایل افزایش قیمت لبنیات عنوان می‌کنند.
افزایش نرخ ارز و نهاده‌های دامی موجب شده تا صنایع لبنی در این باره با سازمان حمایت نامه نگاری کنند، در بخشی از این نامه عنوان شده؛ ارز یارانه‌ای به نهاده‌های دامی تعلق گرفته بر سر سفره مردم ننشسته است و شیر خام بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و متاثر از ارز دولتی نهاده‌های دامی نیست و همچنین مواد پتروشیمی نیز به ۴ برابر قیمت بورس در بازار آزاد معامله می‌شود و مشکلاتی را برای شرکت‌های لبنی به وجود آورده است.
ظاهرا قیمت ارز و نهاده‌های دامی که بر قیمت مرغ و گوشت تاثیر گذاشته بود بر قیمت لبنیات نیز اثر گذار بوده است و از طرفی نیز می‌توان افزایش قیمت محصولات پتروشیمی را نیز به عنوان عامل دیگر افزایش قیمت‌ها عنوان کرد.
علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات درباره چرایی افزایش قیمت لبنیات اظهار کرد: از چرخه تولید تا زنجیره که محصول به واحد‌های صنفی برای عرضه می‌رسد یک موضوع فرابخشی است و فقط مربوط به شیر نیست و در این بین شیر بخشی از مشکلات است.
وی افزود: عمده موضوعی که درباره شیر مطرح است درباره نهاده‌های دامی است که ۷۰ درصد آن وارداتی است و بر مبنای نرخ ارز تعیین می‌شود.
رجبی از دیگر دلایل افزایش لبنیات را گران شدن قیمت محصولات بسته بندی و پتروشیمی عنوان کرد و گفت: این محصولات در ماه‌های گذشته افزایش محسوسی داشته است به عنوان مثال یک ظرف پت ۱.۵ از ۴۰۰ تومان به ۹۰۰ تومان افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات ادامه داد: علاوه بر افزایش دستمزد و مالیات که در ابتدای هرسال اتفاق می‌افتد، عوامل دیگری از قبیل: هزینه حمل و نقل، انرژی و توزیع موجب شده تا قیمت افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهادی که در این زمینه به کارگروه مربوطه ارائه شد این بود که همه افراد و بخش‌هایی که در این زنجیره دخیل هستند دور یک میز جمع شوند و یک سازوکاری فراهم کنند تا ثبات نرخ برای مدت زمان طولانی رقم بخورد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات گفت: تا زمانی که تمام این افراد در نشست‌ها حضور پیدا نکنند ثبات قیمت موقتی خواهد بود و ثبات مدت دار نخواهیم رسید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com