ادامه رکود در بازار خوراک دام

ادامه رکود در بازار خوراک دام
از ابتدای سال جاری قیمت نهاده های دامی وارداتی از یک ثبات نسبی برخودار بوده و چندان دچار نوسان نشده است، با توجه به اینکه بیشتر نهاده های مورد استفاده در کارخانه های خوراک دام از خارج کشور تامین می شود انتظار می رفت این صنعت از رشد نسبی برخودار شده و از رکود خارج شود اما مهمترین مشکلات صنعت خوراک دام و طیورکشور نه مربوط به مسائل خارجی بلکه داخلی می باشد.
محمد افسری – رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های صنعت تولید خوراک دام و طیور و آبزیان کشور – در گفتگو با خبرنگار ITPNews، در خصوص دلایل رکود در بازار خوراک دام علی رغم ثبات نسبی قیمت نهاده های دامی وارداتی، می گوید: هر چند در یک سال گذشته نوساتان چندانی در قیمت نهاده های دام نداشتیم و قیمت ها تا حدی مناسب بودند اما کارخانجات خوراک دام به دلیل مشکلات داخلی که گریبان صنعت دامپروری کشور شده است هر روز دچار رکود بیشتری می شود.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات صنعت خوراک دام کاهش مصرف محصولات دامی به ویژه شیر به دلیل کاهش توان مالی مردم است که صنعت گاو شیری را به عنوان یکی از مشتریان اصلی کارخانجات خوراک دام با زیان مواجه نموده است.
افسری افزود: مشکل دیگر، عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام می باشد که در قبال مرغ های خریداری شده از مرغداران نهاده های وارداتی به آن ها تحویل می دهد که این اقدام کاملا متعارض با فعالیت کارخانجات خوراک دام می باشد.
رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های صنعت تولید خوراک دام و طیور و آبزیان کشور کمبود نقدینگی را از دیگر مشکلات صنعت خوراک دام دانست و گفت: کارخانجات خوراک دام عمدتا از تولیدکنندگان مرغ، گوشت و شیر طلب بسیاری دارند که موجب کاهش شدید نقدینگی در این صنعت و بروز مشکلاتی در روند تولید خوراک دام شده است.
افسری در پاسخ به این سوال که؛ آیا صادرات خوراک دام و طیور و آبزیان کشور پاسخگویی حل مشکلات این صنعت نبوده است؟ گفت: صادرات انجام شده و می شود اما رقم آن چندان بالا نیست که مشکلی را از صنعت حل کند زیرا عمده مواد اولیه کارخانجات خوراک دام وارداتی بوده و پس از فرآوری صادر می شود در نتیجه قیمت خوراک دام ایران در بازارهای صادرانی رقابتی نیست.
وی ادامه داد: عمده خوراک دام کشور از کیفیت خوبی نبوده  به دنبال این هستیم که با افزایش کیفیت بتوانیم شرایط صادرات را بیشتر و بهتر فراهم کنیم.
عمده مشتریان خوراک دام و طیور ایران کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه می باشند که صادرات به این کشورها هم از همه جای ایران نیست و فقط ازاستان های که نزدیک مرزها قرار دارند صادرات می شود.
رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های صنعت تولید خوراک دام و طیور و آبزیان کشور تصریح کرد: کارخانجات خوراک دام از سایر صنایع کشورجدا نیست باید کل اقتصاد به حرکت در آید تا این صنعت نیز از رکود خارج شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com