اختلاف‌نظر وزارت کشاورزی و سازمان حمایت بر سر مقصر گرانی گوشت

اختلاف‌نظر وزارت کشاورزی و سازمان حمایت بر سر مقصر گرانی گوشت
در حالی که رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان دلیل افزایش قیمت گوشت را کاهش عرضه دام ناشی از صادرات و قاچاق آن می‌داند، وزارت کشاورزی این اظهارنظر را غیرکارشناسی عنوان و اعلام کرد که صادرات دام زنده طی یک ماه اخیر متوقف شده و قاچاق آن نیز در حدی نیست که بتواند روی قیمت اثرگذار باشد. از سوی دیگر اگر عامل گرانی گوشت قرمز، کمبود عرضه باشد، باید قیمت دام زنده نیز افزایش یابد که اینگونه نیست و این دلالان هستند که به گرانی گوشت دامن می‌زنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی که رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صادرات و قاچاق دام زنده را عامل افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرده است، علی ملاصالحی - مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا گفت: مشخص نیست چرا همیشه سازمان حمایت، تولیدکنندگان را مقصر می‌داند و چرا با این اظهارنظر غیرکارشناسی صادرات دام زنده و قاچاق آن را عامل افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرده است چراکه به دلیل مسائلی که بین ایران و برخی کشورهای عربی مانند عربستان و کویت به وجود آمده، صادرات دام زنده طی ماه گذشته متوقف شده است چون عمده صادرات دام زنده به کویت صورت می‌گرفت.
وی افزود: قاچاق دام زنده در حدی نیست که بتواند روی قیمت گوشت قرمز اثرگذار باشد اما اگر کمبود عرضه ناشی از صادرات یا قاچاق دام زنده باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده باشد باید قیمت دام زنده نیز افزایش پیدا کند در حالی که طی ماه‌های گذشته قیمت دام زنده در کشور نه تنها افزایش نیافته بلکه با رشد منفی در بسیاری از مناطق مواجه بوده است.
مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آمار و مستندات موجود، قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک در دی‌ امسال 11 هزار و 500 تومان و هر کیلوگرم دام زنده سنگین 10 هزار و 900 تومان بوده است که تغییر محسوسی در بهمن‌ ماه نیز در قیمت این محصول دیده نمی‌شود. این در حالی است که نوسان قیمت در گوشت قرمز به حدی افزایش یافته است که نمی‌تواند منطقی باشد.
ملاصالحی تصریح کرد: عامل اصلی قیمت گوشت قرمز دلالان و واسطه‌های بیشمار و غیرضروری است که از مبدأ تولید تا بازار دام زنده را به گوشت قرمز تبدیل می‌کنند و به بازار می‌رسانند؛ به‌گونه‌ای که از زمانی که دام زنده توسط چوبداران از دامدار خریداری می‌شود تا زمانی که گوشت از دام کشتار شده استحصال و به قصابی‌ها تحویل داده شود، بیش از پنج واسطه و دلال دست به دست می‌شود که این نشان می‌دهد که حتی اگر هر یک از این دلالان 10 تا 20 درصد هم سود برای خود در نظر بگیرند قیمت گوشت قرمز افزایش می‌یابد.
وی گفت: اینجاست که نقش تشکل‌های بخش خصوصی روشن می‌شود و باید به جای بیزینس‌های بیجا به میدان بیایند و دلالان را کنار بزنند.
به گزارش ایسنا، طی هفته‌های اخیر گوشت قرمز به یکی از محصولاتی تبدیل شده که همواره روند افزایش قیمت خود را ادامه داده و در این میان مسئولان دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی دلایل مختلفی برای آن برشمردند، چراکه برخی کمبود عرضه، صادرات و قاچاق دام زنده را عامل این گرانی می‌دانند و برخی دیگر دلالان و واسطه‌های متعدد و غیرضرور را باعث افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرده‌اند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com