اختلاف 113تومانی صنایع لبنی و دامداران در قیمت شیر و سکوت سازمان حمایت

اختلاف 113تومانی صنایع لبنی و دامداران در قیمت شیر و سکوت سازمان حمایت
رضا باکری درباره قیمت اعلامی شیر که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده طی مهلت یک هفته‌ای درخواست کرده بود، گفت: انجمن صنایع قیمت خرید یک کیلوگرم شیر خام را 600تومان اعلام کرده است.
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران افزود: این در حالی است که قبلا قیمت 500 الی 600 تومان مصوب شده بود، اما صنایع لبنی حتی قرارداد خرید660 و680 تومان برای هر کیلوگرم نیز داشتند.
وی افزود: در این میان دامداران نیز آنالیز قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر را 713 تومان به سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده ارائه کرده‌اند.
دبیر انجمن ادامه داد: افزایش قیمت شیر به نفع تولید کننده و مردم است زیرا در آینده دولت مجبور می‌شود که با کاهش تعرفه، محصولات لبنی خارجی را به روی کشور باز کند.
باکری گفت: به‌رغم مهلت یک هفته و 10 روزه‌ای که سازمان حمایت به صنایع و دامداران برای آنالیز قیمت داده بود موارد انجام و به سازمان حمایت زودتر از زمان موعد تحویل داده شد.
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تاکید کرد: سازمان حمایت بدون توجه به این قیمت‌ها در تصمیم‌گیری جدید تعلل می‌کند،بطوری که صنایع لبنی از پایین بودن قیمت محصولات و دامداران از کم بون نرخ خرید شیر خام گله دارند.
باکری راه حل این مشکلات را آزادسازی قیمت و تعیین آن توسط عرضه و تقاضا عنوان کرد.
وی در پاسخ به این سئوال که با آزادسازی قیمت، فشار مضاعفی روی مصرف کننده خواهد بود گفت: این موارد پیش‌بینی شده بطوری که به دولت اعلام کردیم 1.5میلیون تن محصول لبنی شیر، ماست و پنیر که سالهای گذشته به صورت یارانه‌دار عرضه می‌شد را کارخانه‌های لبنی خودشان با قیمت مناسب تامین و توزیع کنند اما بقیه محصولات با نرخ آزادی که عرضه و تقاضا آن را تعیین کند عرضه شود.
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران همچنین منع واردات شیر خشک از سوی وزارت جهاد کشاورزی را به عنوان عاملی برای عرضه کم محصولات لبنی، بالا رفتن قیمت و فشار به مصرف‌کننده عنوان کرد.
وی گفت: قبلا شیر خشک با کره خارجی مخلوط و شیر مصرفی کیلوگرمی به قیمت 330 تومان به دست مصرف کننده می‌رسید که به نفع آنها بود.
وی گفت: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات شیر خشک را به عنوان ابزاری برای بالا بردن قیمت شیر خام استفاده می‌کند.
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تصریح کرد: در حال حاضر با کاهش عرضه شیر و فرآورده‌های لبنی قیمت بالا رفته و مصرف‌کننده هم با مشکل مواجه شده است.
وی در خصوص اعلام پرداخت 70 میلیارد تومانی بدهی صنایع لبنی از سوی دولت گفت: این خبر که منابع آن از سوی وزارت بازرگانی تامین شده، وجود دارد اما خبری مبنی بر دریافت بدهی از سوی کارخانه‌های دولتی واصل نشده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com