اختصاص یارانه واردات مرغ به تولید داخل

اختصاص یارانه واردات مرغ به تولید داخل

دبیر انجمن مرغداران گوشتی گفت: یارانه واردات مرغ باید به تولید داخل اختصاص یابد.
دکتر علی آذروش، دبیر انجمن مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگار موج با اعلام این مطلب اظهار داشت: وزارت بازرگانی مسئولیت تنظمیم بازار را به عهده داشته و بیشتر بر تامین نیازهای مردم تکیه دارد.
وی افزود: متاسفانه برخی مسئولین بدون اشراف به وضیعت صنعت طیور در کشور، نگران تامین نیازهای داخلی بوده و تلاش می کنند بازار به وسیله واردات تنظیم شود.
آذروش تاکید کرد: واردات به شدت به بدنه تولید داخل آسیب وارد کرده و امنیت غذایی را با مخاطرات جدی روبرو می کند.
وی هزینه واردات مرغ را بسیار بیشتر از تولید داخلی دانست و گفت: علاوه بر اینکه کیفیت مرغ تولید داخل به مراتب بیشتر از مرغ های وارداتی است، زمان رسیدن محصولات تولید داخل به بازار بسیار کوتاه است.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی افزود: حداکثر زمان مورد نیاز برای عرضه مرغ تازه تولید داخل به بازار 10 ساعت است در حالی که تامین نیاز از طریق واردات حداقل به 5 / 1 ماه زمان نیاز دارد.
وی توان تولید مرغ در ایران را 2 میلیون و 400 هزار تن اعلام کرد و گفت: این رقم 50 درصد بیش از نیاز کشور بوده و تولید تخم مرغ داخل نیز حدود 40-30 درصد بیش از نیاز است.
آذروش خاطر نشان ساخت: میزان تولید تخم مرغ در ایران 1 میلیون تن است در حالی که نیاز جامعه حدود 750 هزار تن است.
وی با اشاره به افزایش 6 درصدی ظرفیت واحدهای مرغداری در سال جاری اظهار داشت: با افزوده شدن این میزان 100-90 هزار تن به ظرفیت های تولیدی کشور در گوشت مرغ افزوده می شود.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی میزان اعتبار مورد نیاز برای افزایش 6 درصدی ظرفیت تولید کشور با توجه به نرخ تورم فعلی و بدون حذف یارانه حامل های انرژی را 4 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: بر اساس آمار بانک مرکزی با نرخ تورم 20 درصد برای افزایش ظرفیت های تولیدی حداقل باید 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود.
وی نیاز سرمایه در گردش سال آتی صنعت طیور را 1 هزار و 300 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان سرمایه جدید باید از طریق سیستم اعتباری و بانک ها در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
آذروش با انتقاد از نبود هماهنگی بین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بازرگانی اظهار داشت: طی هفته های گذشته واحدهای مرغداری دچار کمبود نهاده و ذرت شدند، در نتیجه این محصول در بین واحدهای پرورشی مبادله شد.
آذروش خاطر نشان ساخت: این روش در شرایطی که ایران دارای میزان ریسک پذیری بالا در بروز بیماری های خطرناک از جمله برونشیت نیوکاسل و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، روشی کاملا غیر بهداشتی است.
وی گفت: بر اساس دستورالعمل های بهداشتی به هیچ وجه نباید مواد اولیه بین مرغداری ها مبادله شود.

 
کلمات کلیدی واردات یارانه
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com