احداث کشتارگاه صنعتی دام از مشکلات شهرستان است

احداث کشتارگاه صنعتی دام از مشکلات شهرستان است
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سبزوار به نتیجه نرسیدن طرح احداث کشتارگاه صنعتی دام و لزوم توجه به مرغداران برای شروع پرورش مرغ گوشتی بدون آنتی بیوتیک را از مشکلات دامپزشکی شهرستان خواند.
دکتر ولی الله جغتایی در مراسم بزرگداشت روز ملی دامپزشکی که در سالن اجتماعات سازمان نظام پزشکی سبزوار برگزار شد، لزوم وجود صنایع تبدیلی و بسته بندی وابسته به دام و فرآورده های خام دامی و سختی کار و مخاطرات حرفه دامپزشکی را از دیگر مشکلات موجود در دامپزشکی عنوان کرد.
وی همچنین به محدودیت‎های این شبکه از جمله پراکندگی و گستردگی مناطق دامداری و دامپروری به ویژه به صورت سنتی و روستایی و تنوع گونه‎های مختلف در این واحدها و بالا بودن جمعیت نسبی دام‎ها پرداخت.
وی پرورش انواع دام و طیور به صورت مختلط ، حمل و نقل دام و فرآورده های خام دامی از مرزهای کشور و مناطق آلوده و بروز خشکسالی های مکرر و کمبود پرسنل و امکانات فنی مورد نیاز را از دیگر محدویت های این شبکه برشمرد و اضافه کرد: این موارد فعالیت های دامپزشکی را به چالش می‎کشد.
وی در ادامه با اظهار اینکه ایجاد زمینه‎های مناسب اشتغال برای بخش خصوصی به عنوان یکی از اقدامات دامپزشکی است، به وجود مراکز متعدد درمانگاهی، مراکز مایه کوبی دام و طیور، آزمایشگاههای تشخیص طبی و... در شهرستان اشاره کرد و گفت: در این راستا 70 نفر از فارغ التحصیلان مقاطع مختلف دامپزشکی در شهرستان مشغول به کار شده‎اند.
دکتر جغتایی پیشگیری وکنترل شیوع بیماری‎های مشترک بین انسان ودام را یکی از وظایف دامپزشکی ذکر کرد و به فعالیت‎های این شبکه در 6 ماهه اول سال جاری اشاره کرد.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سبزوار با اشاره به اینکه سبزوار به عنوان یکی از کانون‌های برجسته بیماری هاری در کشور است،اذعان داشت: در دو سال گذشته هیچ موردی از بیماری هاری در این شهرستان با توجه به حجم گسترده عملیات واکسیناسیون هاری در سگ‎های نگهبان و گله مشاهده و گزارش نشده است.
وی به نظارت بهداشتی بر کشتار 2 میلیون 193 هزار و 187 قطعه طیور کشتاری اشاره کرد و بر خارج کردن تعداد 40 هزار و 627 کیلوگرم لاشه غیرقابل مصرف ، نظارت بر لاشه تعداد 4 هزار و 157 راس دام سنگین و تعداد 11 هزار و 117 راس گوسفند و بز و خارج از مصرف کردن مقدار 4 هزار و 56 کیلوگرم گوشت غیرقابل مصرف و... به عنوان فعالیت‎های واحد نظارت این شبکه در 6 ماهه اول سال جاری تاکید کرد.
وی همچنین با اظهار اینکه در10 سال اخیر کشورمان در زمره مناطق عاری از بیماری طاعون گاوی در جهان به ثبت رسیده است، از در دستور کار بودن ریشه کنی سایر بیماریهای دام و طیور از جمله تب برفکی ، بروسلوز ، آبله و طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سبزوار تعداد دام‎های سبک شهرستان را 510 هزار راس برابر با 7،3 درصد دام استان، تعداد دام سنگین را 20 هزار و 400 راس برابر با 5،7 درصد دام استان و تعداد شتر را 4040 نفر برابر با 59 درصد دام استان اعلام کرد.
وی ابراز داشت: این شهرستان رتبه سوم تولید گوشت قرمز و شیرخام استان را داراست.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سبزوار به 550 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت 5 میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره پرداخت و گفت: این شهرستان مقام اول تولید و پرورش مرغ گوشتی را در استان دارد.
وی با اشاره به 22 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت حدود 500 هزار قطعه ، تصریح کرد: این شهرستان رتبه سوم تولید تخم مرغ را دارد 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com