احتمال از سرگیری واردات گوشت گاو در ایران

احتمال از سرگیری واردات گوشت گاو در ایران
سال گذشته به دنبال افزایش در تولیدات، ایران واردات گوشت گاو را به یک سوم کاهش داد ؛ بنابراین موجودی گوشت از 207هزار تن به 68هزار تن رسید. اما با برآورد افزایش مصرف گوشت در سال جاری، و به ویژه آنکه برخی کشورها اخیراً اعلام کرده اند که در سدد افزایش صادرات گوشت به بازارهای جدید من جمله به ایران هستند، احتمالاً واردات دوباره افزایش می یابد.
طبق گزارشات، در سال 1392 ایران واردات محصولات مرغداری را تقریباً به طور کامل متوقف ساخت. تولیدات گوشت مرغ در همین سال به 76هزار تن می رسید و 70هزار تن تخم مرغ برای صادرات داشت. بعلاوه ، سال گذشته نیز ایران 700هزار رأس گاو به کشورهای خاورمیانه صادر کرد که این رقم در سال جاری به 420هزار رأس رسید.
84 درصد واردات گوشتی ایران از برزیل است و مابقی از هند و پاکستان. در پایان ماه آگوست (مرداد) ایران به 3 سال تحریم واردات گوشت از ایالت Prana برزیل پایان داد. به دنبال این تحریم از سوی ایران، واردات گوشت برزیلی از 130,550 تن در سال 2012 میلادی به ارزش 688 میلیون دلار به 61,571 تن با ارزش 8 / 274 میلیون دلار کاهش یافت.
اوکراین هم در این زمینه علاقمندی خود را به بازار ایران ابراز کرده اما اوکراین بیشتر تمایل دارد که در زمینۀ مرغداری صادرات داشته باشد. با توجه به 15 / 2 میلیون تن تولیدات مرغداری  اوکراین و 2 / 2 میلیون تن میزان مصرف ، این کشور در زمینۀ تولیدات مرغداری در مرز خودکفایی قرار دارد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com