اجرای طرح پایش اندازه‌گیری آنتی‌بیوتیک

اجرای طرح پایش اندازه‌گیری آنتی‌بیوتیک
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی از اخطار به مرغداری‌هایی که بیش از حد آنتی بیوتیک و یا هر نوع دارویی استفاده می کنند، خبرداد و گفت: طرح پایش اندازه‌گیری باقیمانده داروها در مرغداری‌ها اجرایی شد.
محسن مشکات درباره طرح پایش باقی مانده سموم و فلزات سنگین در گوشت مرغ گفت: در این طرح سازمان دامپزشکی قصد دارد تأثیر این موارد را در سلامت انسان و میزان وجود آن را در گوشت مرغ بررسی کند.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی با اشاره به بازرسی کشتارگاه ها اظهارداشت: برای اطمینان از سلامت کامل گوشت مرغ، نمونه هایی از گوشت مرغ را در سطح کشور به صورت تصادفی انتخاب کرده و در آزمایشگاه های تخصصی بررسی و آزمایش می کنیم.
آزمایش میزان فلزات سنگین در گوشت مرغ
این مقام مسئول تصریح کرد: آزمایشات از نظر باقیمانده داروها و سموم و فلزات سنگین در گوشت مرغ انجام مِی شود. در این آزمایشات قصد داریم تا از مصرف آنتی بیوتیک در حد مجاز اطمینان حاصل پیدا کنیم، ضمن اینکه فراتر از حد مجاز بودن برخی سموم از دیگر محورهای این اقدام است.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی با اشاره به مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری های خاطرنشان کرد: در تمام دنیا در بخش دام و طیور برای مقابله با بیماری های عفونی استفاده از آنتی بیوتیک تجویز می شود اما باید این مصرف در حد مجاز باشد.
مشکات افزود: در کشور ما نیز استفاده از آنتی بیوتیک در حد و اندازه مشخصی باید تجویز شود نباید بیش از اندازه و زیاد مرغداری ها از آنتی بیوتیک استفاده کنند.
تشویق مردم برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک
وی مطرح کرد: باید مردم را به تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک تشویق کنیم. این مسئله به استقبال مردم نیز بستگی دارد.
مشکات تصریح کرد: مرغداری ها باید توجه داشته باشند که یک مرغ 2 هفته قبل از رفتن به کشتارگاه مصرف دارو نداشته باشد تا آثار آن به طور کلی از بین رفته باشد.
وی ضمن ابراز تأسف از بی توجهی برخی مرغداری ها نسبت به این مسئله گفت: مرغ ها در کشتارگاه نیاز به گواهی دامپزشکی دارند، این گواهی در زمینه طی کردن دوره پرهیز از دارو است، متأسفانه برخی مرغداری ها این مسئله را توجه نمی کنند.
اخطار به برخی استانها
مشکات گفت: برهمین اساس طرح پایش اندازه گیری باقی مانده داروها در مرغداری ها اجرایی شده که در آینده نیز در سطح پیشرفته ای ادامه می یابد.
این مقام مسئول مطرح کرد: طرح پایش اندازه گیری باقی مانده داروها از جمله آنتی بیوتیک و سایر سموم بسیار سنگین و پرهزینه است. در صورت مشاهده استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک و یا هر نوع دارویی در مرغداری ها به استان اخطار داده می شود.
وی تأکید کرد: پیش از این، در قالب طرح های دانشگاهی اقداماتی اینچنینی انجام شده بود اما در سطح کشور و به صورت فراگیر این اولین بار است که اجرایی می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com