اجرای طرح ملی اصلاح نژاد مرغ بومی

اجرای طرح ملی اصلاح نژاد مرغ بومی
طرح ملی اصلاح نژاد مرغ بومی در مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان اصفهان با موفقیت اجرا شد.
مجری این طرح گفت: مراحل تحقیق و پژوهش این طرح از سال 67 با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و مرکز پشتیبانی واصلاح نژاد مرغ بومی اصفهان آغاز شد.
آقای قیصری با بیان اینکه با اجرای این طرح ملی بهره وری مرغ بومی تا دوبرابر افزایش می یابد افزود: دراین طرح ، نژاد اصیل مرغ ایرانی شناسایی و با خالص سازی نژاد و تلاقی مرغهای بومی اصیل ،مرغ بومی با بهره وری بالا تولید شد.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: این مرغ که قبل از خالص سازی نژاد دو و یک دهم کیلوگرم وزن داشت با اجرای طرح اصلاح نژاد به سه کیلوگرم رسید.
مجری طرح با اشاره به افزایش میزان تخم گذاری مرغ بومی با اصلاح نژاد از 80 به 150 عدد در سال گفت: مقاومت این نژاد به بیماریها بیشتر و سن بلوغ آن نیز کاهش یافته است.
هم اکنون پنج میلیون قطعه مرغ بومی در استان اصفهان در روستاها نگهداری می شود که با افزایش بهره وری آنها فقط در زمینه تولید تخم مرغ بومی تا 100 میلیارد ریال در این استان ارزش افزوده حاصل می شود.
آقای قیصری گفت: هم اکنون جوجه های حاصل از اجرای این طرح به صورت آزمایشی بین برخی از روستائیان استان های یزد ، اصفهان ، مازندران ، آذربایجان غربی ، خراسان رضوی و چهارمحال وبختیاری توزیع شده است.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com