اجرای طرح تبدیل نژاد دام سیمنتال به بومی در همدان

اجرای طرح تبدیل نژاد دام سیمنتال به بومی در همدان
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: طرح تبدیل نژادهای دام سیمنتال (بهترین گاو شیری و گوشتی جهان) به دام بومی و دام اصیل در راستای افزایش تولید گوشت قرمز این استان در حال اجرا است.
روح الله خدارحمی با بیان اینکه در طرح تبدیل نژاد سیمنتال به دام های بومی شکم بالا، اسپرم دام سیمنتال را به دامهای بومی شکم بالا تلقیح می کنیم افزود: تولید نژادهای خالص گوشتی و شیری تضمین کننده روند خودکفایی در تولید گوشت قرمز و شیر است.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: شیر و گوشتی که از نژادهای خالص تولید می شود از لحاظ کیفیت بسیار بالا است و تولید مواد ژنتیکی باکیفیت در کشور، هزینه های تولید دامدار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
وی اظهار داشت: ۱۸ هزار راس دام اصیل در استان همدان وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آنها در این رابطه با نژاد هولشتاین تلقیح و اصلاح نژاد شد.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۳۷۹ هزار راس دام سنگین در استان همدان وجود دارد که از این تعداد ۱۸ هزار راس دام اصیل و ۳۱۰ هزار راس دام ۲ رگ و ۵۱ هزار راس دام بومی است که می توان عملیات اصلاح نژاد را روی آنها انجام داد.
وی با بیان اینکه یک میلیون و ۳۷۴ هزار راس دام سبک در استان همدان وجود دارد اظهار داشت: از این تعداد ۶۶۰ هزار راس دام سبک و یک هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین عشایر است.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: تولید گوشت امسال در این استان نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت و همدان تولیدکننده ۳.۴ درصد گوشت قرمز کشور است.
وی افزود: تولید گوشت قرمز امسال ۳۲ هزار تن پیش بینی می‌شود که نسبت به سال گذشته نیز ۱۰ هزار تن افزایش خواهد داشت.
خدارحمی ادامه داد: تولید گوشت قرمز در استان همدان ۲۱ هزار تن است که حدود ۱۰ هزار تن مازاد آن به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.
وی با اشاره به افزایش تولید شیر در استان همدان نیز عنوان کرد: بر اساس پیش بینی ها ۳۹۷ هزار تن شیر در سال جاری تولید می‌شود که نسبت به سال گذشته ۲۲ هزار تن افزایش خواهد داشت.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر در استان همدان ۱۱۵ لیتر است ادامه داد: کل مصرف شیر استان حدود ۱۹۹ هزار و ۸۹۷ تن است که حدود ۱۷۵ هزار تن مازاد تولید استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
گفتنی است گاو سمینتال به نام علمی Simmental  جز بهترین گاوهای شیر و گوشتی در جهان است که نژاد این گاو متعلق به کشور سوئیس است که در حال حاضر در کشورهای مختلفی از جهان پرورش می‌یابد.
دلیل پرورش گاو سمینتال به صرفه بودن آن در شرایط اقتصادی است و با دادن کمترین علوفه و مواد کنسانتره بیشترین شیر و گوشت را به شما می‌دهد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com