اثرات جای خالی علم و تکنولوژی در صنعت مرغداری

اثرات جای خالی علم و تکنولوژی در صنعت مرغداری
طبق نظر کارشناسان یکی از دلایل اصلی در کاهش توان رقابت مرغ تولیدی کشور در بازارهای صادراتی بالا بودن هزینه های تولید در واحدهای مرغداری است که رابطه مستقیم با فرسودگی تجهیزات و سالن های پرورش در این صنعت دارد.
بررسی آماری نشان می هد 70 درصد مرغدارهای کشور نیاز به بهسازی یا نوسازی دارند، این در حالی است که مجموع صنایع ماشین آلات و تجهیزات دام و طیور کشور طی سال های اخیر پیشرفت های خوبی داشته اند و به جرات می توان گفت این پیشرفت ها مطابق با استاتداردهای روز دنیا است. با این وجود طی سال های گذشته حجم ناچیزی از این تکنولوژی ها جذب صنعت دام و طیور کشور شده است.
عطاءالله حسن زاده - رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران - در گفتگو با خبرنگار ITPNews، از دلایل آن می گوید: صنعت مرغ گوشتی کشور ظرفیت تولید بالایی دارد و این ظرفیت بالا می تواند فرصتی برای رشد صادرات و شکوفایی تولید ملی باشد اما به دلیل هزینه بالای تولید امکان رقابت در بازارهای جهانی برای مرغ ایرانی وجود ندارد.
وی ادامه داد: قطعا یک پایه امکان رقابت در بازارهای صادراتی، کاهش هزینه با استفاده از علم و تکنولوژی روز دنیا در تولید، بسته بندی و فرآوری است که جای آن در صنعت خالی می باشد.
حسن زاده با اشاره به فرسودگی تجهیزات و سالن های پرورش کشور، اظهار داشت: با توجه به فرسودگی واحدهای پرورش مرغدران باید تکنولوژی های جدید را وارد تولید کنند تا نظام بهره وری و کاهش هزینه ها در صنعت اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تکنولوژی و تجهیزات موجود در کشور پاسخگوی نیاز صنعت است؟ بیان داشت: طی سال های اخیر ماشین آلات و تجهیزات دام و طیور کشور پیشرفت های قابل توجهی داشته و حتی برخی از این شرکت ها در سطح بین المللی تولید و صادرات نیز دارند پس می توان با اطمینان گفت تکنولوژی داخل کشور پاسخگوی نیاز امروز صنعت مرغداری کشور می باشد.
حسن زاده تصریح کرد: همین مقدار هم از علم و تکنولوژی در بازار صنعت دام و طیور کشور جذب نشده و به تولید ورود پیدا نکرده است تا تاثیر خود را نشان دهد به همین دلیل صنایع وابسته انگیره چندانی ندارند تا با علم روز دنیا خود را تطبیق دهند.{tor_sutitle}حسن زاده : برای کمک بهتر مرغداران، باید کشور منطقه بندی شود{/tor_sutitle}
وی ادامه داد: هر ساله شاهد برگزاری نمایشگاه های مختلف دام و طیور و صنایع وابسته با حضور شرکت ها مطرح و پیش رو هستیم که برای دستیابی به نتایج مثبت حاصل از برگزاری چنین نمایشگاه هایی باید پیگیر اثرات آن بر صنعت باشیم و پس از جذب آنچه به عنوان تکنولوژی جدید ارائه شده است در سال بعد به دنبال به روز نمودن آن برآیند.
حسن زاده مشکلات مالی ناشی از زیان های سال های اخیر تولید را از دلایل عدم جذب تکنولوژی و فرسودگی سالن های پرورش عنوان کرد و گفت: در سال های گذشته به دلیل زیان های وارده بر صنعت، توان جذب تکنولوژی های جدید توسط مرغداری ها وجود نداشته و با وجود اینکه کاهش هزینه با استفاده از تکنولوژی روز دنیا در دستور کار تمامی تشکل ها قرار دارد اما اجرایی شدن آن نیاز به تامین اعتباراتی دارد که خارج از توان مالی مرغدران است.
وی یادآور شد: مرغداران در 30 سال گذشته تمام توان مالی خود را برای افزایش تولید و ظرفیت هزینه نموده اند و هیچ اندوخته ای برای نوسازی و بهسازی و سالن ها و مقاومت برای رویارویی با بحرانی بازار را ندارند در این شرایط نوبت دولت است که هزینه های که تولید کنندگان در این مدت پرداخت کرده اند با تخصیص اعتبارات کم بهره از طریق تشکل ها جبران کند.
حسن زاده ادامه داد: در صنعت مرغداری کشور به دلیل خرد مالکی بودن مجبور به خرد کردن منابع تخصیص یافته هستیم که این اقدام سبب هدر روی بخش زیادی از این منابع می شود، با توجه به این امر مدیریت منابع یکی از سیاست های با اهمیت است که دولت می تواند با واگذاری اعتبارات کم بهره به تشکل ها با نظارت مستمر از آنان نتیحه را بخواهد.
رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران در پایان بیان داشت: دولت باید با برنامه ریزی و کمک تشکل ها، کشور را منطقه بندی کرده و با توجه به شرایط هر منطقه اقدام به سیاست گذاری های مناسب آن برای بازسازی واحدها نماید و در نهایت با بازسازی منطقه به منطقه واحدها سبب بهبود در تولید، کاهش هزینه و افزایش بهره وری شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com