اتحادیه های سراسری یک تاجر تا یک حامی مرغدار

اتحادیه های سراسری یک  تاجر تا یک حامی مرغدار
در زمان تشکیل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی پرورش دهندگاه مرغ گوشتی در سال 83 لیست اهداف و وظایف این اتحادیه در 13 بند تعریف شد. بررسی اجمالی بندهای این لیست بیان می دارد که موارد لازم برای ارتقاء و توسعه یک صنعت به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.
اما عملکرد اتحادیه سراسری به ویژه در سال های اخیر نشان می دهد که از تمام بندهای مطرح شده در لیست اهداف و وظایف این اتحادیه پرداختن به مسائل افتصادی بیش از سایر وظایف مورد توجه مدیران اتحادیه سراسری قرار گرفته، تا جایی که این اتحادیه را تبدیل به یک تشکل صرفا تجاری نموده است.
حبیب اسداله نژاد – رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان گیلان – در گفتگو با خبرنگار ITPNews، درد اصلی صنعت مرغداری را غفلت اتحادیه سراسری از وظایف تعریف شده خود دانسته و گفت: اتحادیه سراسری یا به وظایف خود آگاه نیست یا اینکه نمی خواهند به آن عمل نموده و برای صنعت مرغداری کشور کار موثر انجام دهند.
وی ادامه داد: وظایف و اختیارات بسیاری برای اتحادیه سراسری مشخص شده است که بخشی از آن حقوقی می باشد به طور مثال بند 11 این وظایف و اهداف " قبول مسوولیت و تلاش برای کاهش تصدی گری سازمانهای دولتی با توجه به عملکرد اتحادیه سراسری" می باشد که فقط عمل نمودن به همین بند می تواند بسیاری از مشکلات صنعت را مرتفع سازد.
اسداله نژاد افزود: با مراجعه به سایت اتحادیه سراسری خواهید دید لیست خدمات اتحادیه برای مرغداران خلاصه شده است در مشاوره، حضور در نمایشگاه ها، برگزاری کلاسهای آموزشی، برگزاری سمینارها و تهیه نهاده ها که همگی آنها به نوعی فعالیتی درآمد زا و کاسب کارانه است.
به گفته وی واقعیت دردناک این است که اتحادیه دیگر به دنبال شناخت و درمان درد واقعی صنعت نیست  و بیشتر کاسب و تاجر شده است تا اینکه پیگیر امور مرغداران باشد و عملا به جز "طرح بهینه سازی سوخت" طی این چند سال کار برجسته ای انجام نداده است.
اسداله نژاد بیان داشت: از ماست که بر ماست اگر تولیدکنندگان در انتخابات درست عمل نموده و افراد دلسوز و توانمند را شناسایی و انتخاب می کردند این مشکلات به وجود نمی آمد.
وی با بیان اینکه اتحادیه سراسری حتی در ارتباط و همکاری با وزارت جهاد کشاورزی نیز دچار انفعال شده است، اظهار داشت: فقط حضور در قواعد بازی وزارت جهاد کشاورزی حلال مشکلات صنعت مرغداری نیست و اتحادیه نباید برای اینکه وزارتخانه آنها را در بازی راه دهد به هر خواسته ای که بخش حاکمیتی ابلاغ می کند تن داده و فقط مطیع باشد.
رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان گیلان اظهار داشت: نمونه بارز این سخن که؛ اتحادیه ها تاجرند تا حامی حقوق مرغداران، اتفاقاتی است که هم اکنون در استان گیلان در حال وقوع می باشد، در این استان قیمت های اعلام شده هیچگاه به نفع مرغداران نیست و تنها به نفع کسانی است که مرغ را از استان خارج می کنند.
هر چند برخی از کارشناسان معتقدند که اهداف و وظایف تعریف شده برای اتحادیه چندان جامع نبوده و نیاز به بازنگری دارد اما عمل به تمام بندها همین لیست نیز می تواند تا حد زیادی مشکلات صنعت را مرتفع سازد.
 
نظرات شما
  •  

    هادی گفت : ۹۴/۱۲/۰۶

    سلام اینا همش در حد حرف هستش مثلا فقط کافی همه مثل رییس تعاونی ( یکی از استانها ! ) باشه وضعیت مرغداری های ما اینطور نمیشه من به شخصه ازش ممنونم. خواهش میکنم این جور افراد رو همایت کنید.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com