آینده صنعت مرغداری روشن نیست/ برخی مرغداری ها براثر اجبار دوام آورده اند

آینده صنعت مرغداری روشن نیست/ برخی مرغداری ها براثر اجبار دوام آورده اند
رئیس اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی گفت: اصلاح شرایط صادراتی از مواردی است که حل آن باید جزو واجبات دولت باشد.
عسگری رئیس اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی  اظهار کرد: اتحادیه مرغداران از سال 84 تاسیس شد و اکنون 9 عضو دارد.
وی با بیان اینکه حدود 650 واحد مرغداری در استان دارای مجوز و پروانه بهره برداری هستند، گفت: حدود 150 واحد مرغداری غیر مجاز بدون مجوز فعالیت دارند.
رئیس اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی ادامه داد: از سال 93 صدور پروانه بهره برداری برای مرغداری متوقف شده است و پروانه جدیدی صادر نشده است و افرادی که بعد از آن پروانه بهره برداری گرفتند کسانی بودند که از قبل پروانه تاسیس داشتند.
عسگری خاطرنشان کرد: بیشترین تقاضا برای گرفتن پروانه بهره برداری مربوط به سال‌های 88 تا 91 بوده است.
وی ورود افراد از هر طیفی به حرفه مرغداری را یکی از مشکلات دانست و گفت: بسیاری از افراد به دلیل اینکه بازگشت سرمایه سریع داشته باشند به این حرفه ورود پیدا می کنند در حالی که مرغداری یک علم است و از شغل فراتر است.
رئیس اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی افزود: درصد مالکیت واحدهای مرغداری نسبت به گذشته کم شده است و درصد اجاره بودن واحدها، بیشتر از گذشته است.
عسگری بیان کرد: در هر واحد ده هزاری مرغداری به طور متوسط دو کارگر به طور مستقیم مشغول به کار هستند و اشتغال زایی زیادی به طور غیر مستقیم مانند شرکت تعاونی‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه واحدهای مرغداری تخم گذار در استان با تکنولوژی روز فعالیت دارند، گفت: در واحدهای مرغداری گوشتی و در پرورش بستر، تکنولوژی‌های استان در معنی کشور به روز است و در جهان نسبتا عقب نیستیم.
رئیس اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی نبود بیمه برای بهره برداران را از مشکلات آنهاعنوان کرد و گفت: متاسفانه بهره‌بردار ما نمی‌تواند خود را بیمه کند.
عسگری با بیان اینکه مرغداران مشکلات زیادی را دارند و در خیلی از موارد از روی اجبار کار می‌کنند و بدهکار هستند و نمی توانند بازپرداخت اقساط را داشته باشند، افزود: آینده این صنعت اگر به این وضع باشد روشن  نیست.
وی ادامه داد: هر جا پول وجود دارد فساد نیز وجود دارد و قانون بایستی با قوانین و برنامه های محکم وجود داشته باشد.
رئیس اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی تصریح کرد: یک دید منفی در مورد قیمت مرغ وجود دارد و همه دوست دارند که قیمت مرغ ارزان باشد، در حالی که این ارزان بودن قیمت مرغ در مقایسه با سایر گوشت‌ها به ضرر مرغ دار تمام می شود.
عسگری اقتصاد مقاومتی را بهره گیری از توانمندی داخلی دانست و ابراز داشت: ما از لحاظ صنعت مرغ خود کفا هستیم و همین موضوع باعث شده تا خیال برخی راحت باشد در حالی که باید روی این صنعت مانور دهیم و تلاش‌ها در جهت بهسازی این صنعت و صادرات آن انجام شود.
وی دادن اختیارات در سطح کلان را از جمله خواسته‌های مرغداران عنوان کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر نهادها در استان تاکنون با دید باز با تک تک مرغداران برخورد کرده اند.
رئیس اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی وجود دلالان را از جمله مشکلاتی دانست که متاسفانه در همه بخش‌های کشاورزی وجود دارد.
عسگری با بیان اینکه بالاترین شرط صادرات مشوق صادراتی است، گفت: بایستی در کشور زیرساخت‌های صادرات ایجاد شود.
وی ادامه داد: اصلاح شرایط صادراتی از مواردی است که حل آن باید جزو واجبات  دولت باشد.
رئیس اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در کشور در بحث  زیرساخت‌ها مانند فرآوری، بازاریابی، بسته بندی و صادرات ضعیف هستیم در حالی که مرغ ایران در تمام دنیا جزء سالم ترین مرغ‌ها است.
عسگری تاکید کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و خود کفا ماندن در این صنعت نیاز است  زیرساخت‌های لازم ایجاد و حمایت‌های کافی از این صنعت انجام پذیرد.
وی با اشاره به اینکه همه مشکلات این صنعت دارای راهکار است، خاطرنشان کرد: صنعت مرغداری صنعتی است که تنها ظاهرش دیده می‌شود در حالی که صنعتی با ریسک بالا است.
رئیس اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی در مورد سلامت گوشت مرغ نیز یادآور شد: شایعاتی در مورد هورمونی بودن گوشت مرغ وجود دارد که اصلا صحیح نیست و سلامت گوشت مرغ تحت نظارت همه سازمان‌های مربوطه است.
 
نظرات شما
  •  

    مرغدار گفت : ۹۵/۰۱/۲۸

    دوره پیش چهل میلیون ضرر کردم به امید اینکه بازار شب عید خوب باشد جوجه ریزی کردم تا کمی خسارت جبران شود با ورود مرغ یخی مرغ ارزان شد وکشتارگر خرید نکرد ومرغ ما میانگین به 3.800 رسید تا هفته گذشته با 700 تومان زیر قیت تعیین شده فروش رفت وهفتاد میلیون ضرر دیگر کردم ما مگه چه گناهی غیر تولید و بهترین پرورش بدون انتی بیوتیک داده بودم تا کی میشه تحمل کرد آیا دان فروش و جوجه فروش ضرر کرده و سود هنگفتی برده اند چرا فقط بلا باید بر سر تولید کننده بیاد تا کی ما دیگر نابود شده ایم .خیلی دلمان پر ... .

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۵/۰۱/۲۹

    با سلام مدیر محترم itpnews تنها جای ممکن میتوانیم مرغدار ها نظرات خود را بگویند همین سایت میباشد تنها راه نجات مرغدارن این است مانند همکارن خود مانند جوجه کشی ودان فروشان که ماهی 0.3 سود میکشند ما هم دورهی 0.3 بخاطر مخارج وپرورش همرا با استرس سود داشته باشیم حالا سود ساختمان وتجهیزات وزمین مرغداری بماند ، ما به همین راضی هستیم فقط بتوانیم بدهی بانکی خودمان پرداخت کنیم.حالا مسئولین قیمت برای هر کیلو مرغ تعیین کننداگر عرضه وتقاضا است از دان وجوجه فروش شروع کنند چرا از ما تولید کننده شروع میکنن.

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مرغدار کرد گفت : ۹۵/۰۱/۲۹

    برادر گرامی از ماست که برماست. همه حقمونه.باید تولید متوقف کنیم. مرغ اشغال ازترکیه وارد کنند وام بانکها بره تو معوق حساب دست همه میاد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com